får en ekskålning till ytterligare förstärkning, och det hela var en utgift om 400 rdr, som drabbade bolaget. Är fartyget deremot försäkradt, vare sig i något assuranskompani eller i någon förening, kapas lofvarts taljrep, stormasten med hela sin rigg går öfverbord, tager i fallet förmärsstången, klyfvarbommen och mesanstången med sig, nedbryter skansklädningen och fläcker skandäcket förmedelst några relingsstöttor. Nu infinner sig en engelsk lotskutter, som mot 500 salvage, assisterar det redlösa fartyget in till Ramsgate, hvarest besigtningen förklarar att lasten måste lossas, för att dels kunna sätta i ny mast och dernäst undersöka om fartyget lidit någon skada under vatten af den öfverbord gångna masten. Går allting bra är fartyget repareradtinom 6 veckor, har för lastens lossning och inlastning erlagts 300 , för reparation på fartyg och rigg 1500 och i Bodmeripremier 12 procent 276 eller tillsammans 2576. Enligt på lossningsorten uppgjord dispache drabba häraf 229 lasten, 2 1207 fartygets assuradörer, 114 frakten, som icke var assurerad, samt ytterligare 750 rederiet. Utom dessa 864, som sålunda af rederiet måste ersättas, har rederiet måhända i föregående 5 är, under hvilken tid fartyget seglat lyckligt, betalt sim premie med 3 procent ärligen, som på 64,090 rdrs kapital utgör 25,600 rdr, räntan oberäknad ; fartyget har försummat 6 veckor af sin resa, som å8 pr dag utgör 336, och har möjligen i anseende till vinterns inträdande i Sverge förlorat sin sista resa och thy åtföljande förtjenst, allt detta till följd af att försäkringsgifvare ochförsäkringstagare ej voro en och samma, eller med andra ord, derföre att icke rederiet hade så många fartyg att det kunde anses vinstgifvande att låta dem segla utan assurans; och de få rederier inom Sverge, hvilka hafva tillräcklig utsträckning att med fördel kunna väga en sådan risk, begagna sig, 0ss veterligen, icke af denna fördel. Skeppsrederi i form af aktiebolag har yttermera den stora förmånen att innehafvaren af sådana aktier, när han är i behof af penningar, kan belåna desss nära nog till sitt fulla noterade värde, då deremot den som eger fartyg eller delar deri, icke kan göra sig penuingar härpå, ty fartyg eller andelar i fartyg, som segla, anses icke vara någon säkerhet och är det i sjeliva verket ej heller. Härtill kommer, att den, som har aktier i ett rederibolag, kan sälja dem hvil: ken dag han vill, då deremot fartyg eller fartygs andelar endast kunna säljas om fartyget är hemma eller liggande 1 en icke alltför aflägsen hamn. Vi bifoga här en uppsats i ?Economist af den 2 April detta är af följande innehåll. Tillämpningen af Aktieprincipen (limited liability) på skeppsrederiföretag.? Under den sednare tiden har i vära förnämsta sjöstäder vidlyftigt diskuterats, om aktieprincipen, som rotfästat sig i de flesta öfriga alilärsbranscher, ej vore tillämplig på rederiföretag; och det tyckes oss finnas mer än ett skäl, hvarföre vi böra anse denna princip nästan tillämpligare på den branschen än på någon annan. 1:o Rederiföretag kräfva ett stort kapital. För att ega många fartyg behöfves mycket pengar. Till och med före den perlamentsakt, som tillåter bildandet af bolag på aktier, var det mycket vanligt att fartyg delades i flera lotter och förvaltninfen skedde då af en enda styrande redare. I iverpool och annorstädes, hvarest detta var nästan en nödvändighet, uppstodo små bolag, ehuru utan benämning deraf, kring sådana personer, som voro kompetenta att ha bestyr om fartyg. A. B., som hade kompetens, begagnade sig deraf, och C. D. och J. F., som ej-hade, anslöto sig till honom, 0. 8. Vv. nästan hela alfabetet igenom. Hvarje affärsrörelse, som erfordrar ett stort kapi tal, sträfvar, nu sedan lagarnes förbud blifvit upphäfdt, att koncentrera sig i händerna af ett aktiebolag. Det är en känd sak att ett sådant har lättare att få ihop de erforderliga medlen än enskilda bolag och personer. 2:0o. Ett aktiebolag åstadkommer med lätthet de förenade fördelarne af öfverlägsen skicklighet och affärskunnighet. Ena riktig redare bör icke allenast tänka på hvarthän han skall skicka sitt fartyg (ehurn redan detta är en uppgift som fordrar både omtänksamhet och erfarenhet); men i många fall också hvarest han skall köpa en last och lasta fartyget; det faller af sig sjelft alt en enskild redare ej gerna gör något sådant. Deremot kan ett bolag, som är förvaltadt af en man med talang och erferenhet, hoppas på att frn stora inköp om trakterna äro låga. e låga frakterna, hvilka förminska redarens vinst, äro orsak till att varor kunna importeras med ovanlig vinst. Om man nu ihopslär lasten och frakten, så är en stor vinst att göra, der den-obetydlige enskilde hvarken skulle haft kunskap eller omdöme om att någon förtjenst var att göra. Etw bolag kan dessutom genom mängden af sina fartyg i främmande hamnar jltörskaffa sig ett rykte at ordentlighet, ackuratess och soliditet, som enskilda personer med mindre resurser 1örgäfves försoka uppnå. 3:0. Ett bolag kan, om det så vill, vara sin egen assuradör; det kan ega tillräckligt med fartyg för att sjelf assurera dem, och detta är en stor besparing. Det icke allenast sparar -assuradörernas ganska betydliga vinst utan fartygen äro också verkligen assurerade. Nu för tiden vet hvarje prak