Article Image
är åtminstone förklarligt att enskilda och kommuner härvid söka att på båsta sätt se sig sjelfva till godo samt betrakta sitt intresse såsom det för landet mest behjertansvärda. Såsom medlare bland dessa skilda meningar har trafikstyrelsen sin plats gifven, att framlägga de mest praktiska förslag, som med minsta kostnad kunna mest gagna landet. Trafikstyrelsen, eller rättare dess chef personligen, har äfven framställt ett sådant förslog, hvaruti såsom utgångspunkt tages för afgjordt att en natts uppehåll är nödvändigt för snälltåget mellan Stockholm och Malmö, samt att trafiktiderna på postvägarne hit från Berlin och Hamburg äro orubbligt bestämda. Med stöd af dessa förutsä tningar föreslås snälltåget att afocå från Malmö kl. 2e. m. för att hinna Jönköping kl. 9.35, der ligga öfver i något mer än nio timmar samt följande da2 nå Göteborg kl. 12,15 e. m. 22!4 timmars väg från Malmö samt 71 !14 från Hamburg) och inträffa i Stockholm kl. 5,24 e. m., eller omkring 271!2 timmars väg från Malmö och 76 !2 timmars från Hamburg. Att detta förslag ej vunnit sympatier hvarken i Göteborg eller Stockholm synes föga underligt, då med nuvarande kombinerade ångbåtsoch jernvägsturer post och passagerare, utan att vidröra de svenska stambanorna, tillryggalägga vägen från Hamburg till Göteborg på 3412 timmar (inberäknadt omkring 7 timmars uppehåll i Läbeck och Köpenhamn) samt från Hamburg till Stockholm på omkring 45 timmar, inberäknadt uppehållen i Lär beck, Ystad och Kalmar. Såsom lön för de 70 millioner rdr vi offrat på våra södra och v.stra stambanor, bjuder man oss således nu på att genom dessa kommunicera med utlandet på ungefär dubbelt så lång lid, som nu sker dem förutan, samt likväl ej undvika en lång vintersjöresa, och detta sedan man ständiet förespeglat vigten ai dra stambanan uti en lätt och snabb förbindelse med det ötriga Europa. När så hårda vilkor utan alternativ föreslås af en man, som genom sin ställning måste anses bland dem, hvilka stå i spetsen för vår materiella utveckling, tror man dem gerna förestafvade af en tvingande nödvändighet samt att antingen banans konetruktion, ekonomiska skäl eller naturhinder motsätta sig en större hastighet mellan ändpunkterna. Rent befängdt vore om, vid närmare granskning af förhållandena, intet af dessa skäl hindrade de af alla önskade snabba förbindelserna. Följande fakta må visa om så är fallet eller ej. Fastän vår snälltågsfart änvu ej uppgått till mer än 3,8 mil i timman, inberäknadt uppehållen, äro likväl både bana och materiel konstruerade för en totalhastighet af 5 mil. Civilingeniören G. Stieler, som konstruerat bådadera, beräknar att, med alla kostnader för banans och materielens ökade slitning samt tillökning i personal m. m., omkostnaderna för 5 mils totalhastighet äro omkring 40 procent högre än för den nuvarande. Afståndet från Malmö till Stockholm är 67 1e mil, som med 5 mils fart tillryggaläggas på 1312 timmar, således blir då nattstation onödig. Öfverallt anses det numera såsom en stor olägenhet att nödgas afbryta en resa endast för uppehåll mellan bantågen, och man har derföre på alla trafikvägar af någon betydenhet undvikit detta genom kombinerade tåg samt införande af nat:åg. der sådant varit af nöden. Att lägga en alldeles omotiverad nattstation mellan Malmö och Stockholm vore att göra sig till åtlöje och förargelse för hvar och en klok ineller utländning, som nödgas färdas denna väg, medan lättade kommunikationer skola draga in skaror af utländska turister till vårt sköna land. Från Malmö är afståndet 35,6 samt från Stockholm 31,9 mil till södra och vestra stambanornas förening vid Falköping, såle des är med 5 mils hastighet sistnämnda stad sjelfskrifven mötespunkt för alla tågen. De från Malmö till Stockholm samt tvärton: blifva genomgående och snälltåget från Göteborg till Falköping återvänder efter att ha utbytt post och passagerare. Bestämmer man sig för endast dogtåg, synes lämpligaste afgångstiden vara på morgonen kl. 6 från Malmö, 6,30 från Stockholm samt 10,30 från Göteborg, då de alla sammanträffa i Falköping omkring kl. 1 e. m. och inträfli vid sina resp. ändpunkter på eftermiddagen i Stockholm kl. 7,30, i Göteborg kl. 3,30 samt i Malmö kl. 8, således öfverallt i god tid för postens expedierande samt för ati gå ombord på afgående nattbåtar. Enligt trafikehefens förslag behöfves för hvarje kombineradt snälltäg 5 lokomotiver med vagnar och personal i gång, men enligt mit med ökad hastighet blott 212; dessa kosta visserligen 40 proc. mer än de förra, men man besparar i alla fall omkring 122 bantåg om dagen eller efter låg beräkning minst 130.000 rdr pr år. Den stora posten med södra och vestra Europas aftontidningar anländer till Berlin kl. 9,45 e. m. samt kan således omkring kl. 2 påföljande morgon inträffa i Stralsund. vår naturliga anknytningspunkt med kontinenten, och som ovilkorligt bör föredragas den af tvenne omlastningar hindrade samt ofta af drifis och andra tillfälliga hinder spärrade leden Kiel—Korsör—Köpenhamn— Malmö. Hvilkendera af dessa båda vägar man än väljer, kan uppgående posten ej med nägor lunda säkerhet beräknas klar från Malmö före kl. 3 e. m. Skall den afeå vidare norrut med ens, hinner den i alla fall ej till Stock holm och Göteborg förrän på natten, således är i detta fall bäst att vänta några timmar, så att mottåget från Stockholm kan medföra aftontidningarne, dock mäste afgångstiden sättas så tidig, att kombinerade ångbåt från Malmö följande afton före mörkrets inbrott hinner anlöpa Stralsund, således sednast klockan 7 e. m., i hvilket fall Stockholmstidningarne måste något framflytta sin tryckningstid. Afgångstiderna blifva då från Malmö kl. 6,30, från Stockholm kl. 7 samt från Göteborg kl. 11 e. m.. då alla tågen inträffa i Falköping omkring kl. 1.30 1. m. och framkomma till resp de stinstionsorter på f. m, till Göteborg kl. 4. till Stockholm kr. 8 samt till Malmö kl. 9,30. Völ vara AM man kunde undvika desen

30 september 1864, sida 3

Thumbnail