viadukten en täckt väg från Södermalm till Ladugår :slandet; att vid Gustad III:s bildstod är afsedd en station för persontrafik och mindre gods på sammanbindningsbanan, hvilken nu, alldeles skild från rörelsen på gatorna, tillika blifver en omnmibusbana mellan hufvudstadens vidt skilda delar och omgifningar, Nedanför bildstoden är tilläggnirgsplats för de små ångbåtarne till Djurgården med flera ställen. I stationsbyggnadens bottenvåning är plats för kaffeer. att viadukten på Skeppsbron går på ett medelafständ af 120 fot frän husraderna samt derefter alldeles jemnlöpande med k. slottet, på ett afstånd af 130 fot. Att på den karta öfver jernvägslinien genom Stockholm med sidospår? som utdelades vid det at ölversten frih. Ericson hållna föredrag i De la Croix salo: vensom sednaure vid sammanträdet på Börsen, äro grenbanor utprickade från Norra banan, förbi Norrtul! genom Humlegärden, samti förbi Rör öfver Norrtullsgatan och genom Humle den, äfvensom utåt Barnhusträdgärdsgatun, med tunnel genom Brunkebergsasen och under Regeringsgatan: allt till Ladugårdslands viken, dit hr öiversten sålunda visut det vara högst nödvändigt att slutligen leda jernv. rörelsen. För dessa sidospår måste då ulldeles samma egendomar exproprieras, som för den af mig föreslagna bansträckning. Dessa hr öfverstens grenbanor äro älven utmärkta genom pr ckning på min karta. att, slutligen, den redan i arbete varande jernvägen irån Carlberg till Klaratrakten, också, om mitt förslag antages, blitver nyttig såsom grenbana och början till en gördelbana för hufvudstaden. Stockholm den 11 Juni 1864. Baltzar Cronstrand.