Article Image
6 FO ER ett så många redan ställt sig i ledet. — Vi skola möjligen i ett iöljande bref ännu säga några ord om de frivilligas betydelse och uppgift i den danska armen. — — Til Redaktionen af Aftonbladet. Då Aftonbladet för i torsdags gifvit offentlighet åt min skrifvelse till hr öfver-! ståthållaren, rörande sammanbindningsbanan genom Stockholm, men den beskrifning, som eri finnes på den hufvudriktning jag föreslagit att gitvas åt nämnda bana, är för en läsare, hvilken ej tillika ser den ritning som åtföljde skrifvelsen, alltför knapphändig för en värmare kännedom om mitt förslag, får jag anhålla, att nu få göra följande tillägg: att, då efter hr öfverste. Ericsons förslag banans sträckning öfver vatten, nNomligen öfver Riddarfjärden, Riddarholms-kanalen och Norrström, utgör tillsammans 1830 fot, skulle, efter mitt förslag, denna sträckning öfver Söderström och Norrström tillsammans endast uppgå till 1030 fot. att, då vid hr öfverstens förslag största vattendjupet för Riddarfjärden är 75 fot samt för Norrström 35 fot, är det vid mitt förslag, för Söderström endast 53 fot och för Norrström blott 12 fot, samt att, efter natu liga skäl, mindre dy och närmare: till fast botten måste finnas nedanföre strömmen än ofvanföre den: omständigheter hvilka måste på ett högst betydande sätt inverka på kostnaden, och komma mitt förslag till godo. att, efter mitt förslag, bryggan öfver Norrström och, om man så vill, äfven den öfver Söderström, blifver dubbel, så ått under jernvägen går en bro för den vanliga gaturörelsen, så väl för körande som. gående, hvarigenom vinnes en stor genväg mellan Staden och Iadugärdslandet. att, efter mitt förslag, vattenvägen blifver fullkomligt fri och orubbad, då bryggorna icke afstänga från eller borttaga någon enda nu begagnad fartygseller båtplats vid kajerna och icke någonstädes korsa farvattnet. att jag lagt bangården i qvarteret Sperlingsbacke, eller på samma plats, hvarom hr ölfverete Ericson i sitt ?Betänkande rörande statens jernvägsbyggnader?, af d. 18 November 1856, sid. 9, yttrar sig: ?För norra banan har en särdeles lämplig lokal i närheten cf Humlegården blifvit projekterad, med ett sidospår til hamnen vid Nybron?; att denna plats lemnar, utan att rubba något ar de derstädes nybyggda större hugen vid Norrmalmsoch Humlegårdsgatorna, utrymme för alla de slags byggnader och iorättningar, hvaribland åtta spår genom banhellen, som finnas vid den berömda, sBåsom mönster ansedda bangården för Lyonerjernbanan i Paris. Utgång blifver åt Norrmalmsgatan för ankommande, och från Grefturegatan ingång för afgående, eller denna, tnou bättre, från Nybrogatan. Detta sednare kan lätteligen och på ett prydligt sätt vinnas, om en aveny?, med planteringar mellan körvägen och gångvägarne, öppnas genom qvarteret Riddaren från Nybrogatan, derföre vid sistnämnda gata endast huset n:r 13, en obetydlig stenhusbyggnad som nu begagnas till stall för artilleriet, och vid Grefturegatan endast huset n:r 22, en träbyggnad, behöfde borttagas, hvarefter man vidare passerade öfver sistnämnde gata på hvalf; att, för det att hela sammanbindningsbanan från utmynningen ur tunneln på Söder till bangården på Ladugårdslandet, skall lig öfver allt i samma plan, Kommer nämnde bangård 48!2 fot öfver noll på slussens skala. Norrlandsgatan ligger, vid qvarteret Sperlingsbacke, i medeltal 25 fot efter slussens skala, och Grefturegatan i medeltal 28 fot, (framför -huset n:r 22 endast 23,5). Bangården kommer således 22 föt öfver omgifvande gator. Nybrogatan ligger vid huset n:r fot öfver noll på slussens skala.: Lyonerjernvägens bangård i Paris ligger 18 fot öfver Boulevard Masas, dit sluttande planer Jeda från afgångsoeh ankomstsidorna. I Wien ligga Triesteroch Raaber-jernvägarnes bangårdar 24 fot öfver marken, derföre att regeringen föreskrifvit att öfvergången öfver Laxenburgerchaussen skulle för denna lemna en i ljuset 14 fot hög öppning. Till desse, gent emot och tätt bredvid hvarandra liggande bangårdar, gå lutande planer, med stigning af er och !so, hvilka befarag äfven med ångvagnar; men den dem vidhängda last består vanligen af blott en eller två fraktvagnar. Vid Baden, på Triesterbanan, ligger bangården 18 fot högt öfver den vanliga vägen, och äfven der finnas lutande planer för uppfart med vagnar som skola föras vidare på jernbanan. I Triest kommer jernvägen på arkader till bangården. Denna ligger 34 fot öfver hafsbrynet och 21 fot öfver kajmuren, i samband med hvilken befinnas stora magasiner i hvalf under bangården, som verkställer förbindelsen med dessa medelst hydrauliska kranar. I London ligga bangårdarne ända ill 50 fot öfver gatorna. Öfver allt, hvarest bangårdarne äro inskjutna i städerna, befinna de sig ock på större eller mindre höjd öfver gatorna, derlöre att jernvägarne alltid te, efter allmän föreskrift, passera gaio a på viadukter eller bryggor. Så är korson, equrs Charlemagne, 1 Lyon, öfverkvälfd för att få plats för hulvudbyggoaden auf bongården derofvanpå. Allesiädes äro hvaltven under dessa bangårdar begagnade till mogasiner och till plats för värminrättningar, förråder m. m,, för banans ekonomi; att för godstrafiken äro, enligt mitt förslag, mugasiner, alsedda att läggas utmed banan, vid Hamngatan, med sidospår till Nybroviken, samt vid Stadsgården med sidospär utåt hamen derstädes ävensom till Skeppsbron, i bändelso man ej skulle föredraga utt uppoch nedtaga lastade godsvagnar med kran från en platform på Skeppsbron, mellan viadukten och kajen, hvartill plats finnes midt emot dena nu varande gamla vågen. I London och Paris finnas vid banorna sådana magasiner af sex till sju våningars höjd. Detta sednare, i Paris, vid bassin du pont de Flandre?, för Strassburger-banan och ördelbanan, äfvensom vid bassin de Ia Villette?. Bervisen besörges här, såsom i London, af hydrauliska kranar och ångmaskiner af några få hästars kraft; att orkaderne, i den af mig föreslagna

13 juni 1864, sida 4

Thumbnail