SIDENoh SCHAL-UTFÖ ren bordt uppbära och förtagit detlifvand så väl som det bildande at skolans inver kan. Deana mekaniska uppfattning och be han hvil allmänt verklagas a inspel sig gällande i all: under fva de redan i afseende på innan Så I Så I kisningen — grunden och vilkoret för all se dermera inhemtad kunskap — haft my att anmärka. En inspektör säger, att i skolor af 58 inom hans distrikt innanläs ningen befanns vara rent mekanisk och en dast I 16 andra förenad med tillbörligt af seende på innehållet; en annan, att i 7: ekolor lästes innantill mekaniskt riktigt, 78 väl, i 40 till 50 illa; en tredje, att blot i haltva antalet af skolor innunläsninger var god; en fjerde, att den endast i 32 skolor af 107 var säker: en femte till och med, att af 77 skolor, innanläsningen be. handlats illa i 46, någorlunda i 24, välen. dast i 7 0. 8. v. I nära sammanheng härmed står undervisningen i modersmälet, hvilkens beskatfenhet lemnar mycket öfrigt att önska. Bland folkskolans vigtigaste läroämnen borde vara denna undervisning, syftande på att utveckla lärjungens förmåga att väl uppfatta en skriftlig iramställning, att genom öfningem deri utbilda och skärpa hans själsförmögenheter i olika riktningar samt att meddela honom förmågan att väl ordna och riktigt uttrycka sina tankar. En sådan utbildning kan icke ske genom föresättande och uppläsande af lexor: den kan endast eke genom ett väl fördt gemensamt arbete af lärare och lärjungar i skolan. De meddelade uppgifterna gilva vid handen, att der en särskild undervisning i modersmålet egt rum, den bestått merändels i ett kort, i minnet uppfattadt begrepp af några grammatikaliska reglor, behandladt efter den lärda skolans undervisningssätt och ofta icke omfattande mera än konstitermerna. På många orter synas till och med öfningar i rättstafning och rtättskrifning vara sällsynta. I afseende på religionsundervisningen är omisskänligt, att en rörelse till något bättre är för handen och att förklaringen och införlitvandet ar det som läses alltmera synas vinna insteg. Inspektörerna beklaga likväl, att ännu stora brister vidlåda denna undervisning, dels i följd af de hos föräldrarne rådande missförstånd, dels i följd af lärarnes oförmåga eller oriktiga uppfattning. Att bibliska historiens läsning icke föregår katekesens, utan vanligen följer efter densamma, att katekesens utanläsning begyn-: ner alltför tidigt, och ofta innan ens en temligen säker innanläsning, någongång till och med stafning är inöfvad, och att katekesen ofta inhemtas blott genom en osäker, hastig och tanklös utanläsning, under det barnen icke kunna besvara de most enkla fråaste troslärorna, äro landen som, med enskilda glädande undanteg, ganska ofta förekomma. essa brister äro bland de största i folkisendet och så allmänna i vissa orer, att t. ex. en inspektör anser undervisningen i katekesen hafva blifvit väl medlelad blott i 5 skolor af 77. Det är icke på detta sätt, religionsundervisningen blir, såsom den rätteligen bör sara folkbildningens kärna: den måste på t sådant sätt behandlas, att den öfvergår barnets egeudom, att läran blifver klar ör dess tauke och fruktbärande för lifvet. småningom och genom tjenliga föreskrifters meddelande för lärarebildningen isamnanhang med utarbetandet af nödiga hjelp-j nedel till undervisningen bör man hoppas, tt under fortsatta sträfvanden skolan skall lärma sig detta mål, hvilket likväl väsentigen beror af den bildning och undervisingsöfning lärarne kunna i de för dem inättade bildningsanstalter förvärfva. Forts. följer.) )