Article Image
otillräckligare, då en del deraf maste upptagas Af trappor, ledande ned till den omkring 15 fot ägre belögna platfornsen.. Men utom sjelfva stationsområdets ringa omfång, hvilket till nå gon del skulle kunna genom kostsamma utfyll ningar i sjöm eå väl åt Mälaresom Saltsjosidan, tvidgas, har den föreslagna platsen en annan olägenhet, som svårligen kan undanrödjas, nemligen ett alltför ringa utrymme utanför sjelfva stationsbyggnaden. Den derutanför belägna plats är å ömse sidor begränsad af de båda Slossgatorna, hvarå en anska liflig trafik eger rum, hvilken ingalunda lifver minskad genom jernvägens tillkomst. Denna plats är, såsom ofvan nämndt, endast 160 fot bred, och äfven förutsatt, att den amla giussen blefve öfverbyggd, utgör hela platsen från den nya slussen till stationshusets fagad ej mera än 350 fot i längd, hvadan hela den plats, som sålunda blefve för trafikerande till och från jernvögsstationen tillgänglig, deruti inberäknadt ela Carl Johans torg, kommer att utgöra endast omkring 1 tunnland. Detta utrymme kan icke vara tillräckligt för den menniskomassa, den mängd f åkdon och bärare, som infinna sig vid bantågs afgång eller ankomst. Vid anlöggningen af jernvägsstationer är det framför allt angeläget, att derull utse en sådan par som medgifver en framt:da utvidgning, vilken regel icke hvad stationsbyggnaden på den här ifrågavarande lekalen beträffar, skulle kunna tillämpas. Då nu oftanämnda stationslats icke har ett centralt läge och endast är omkring 4000 fot aflägsen från den på Södermalm redan anlagda stationen, hvilken väl för framtiden bör bibehå!las, samt det dessutom för li Pe deles ej, enligt styrelsens bedömande, r af särdeles vigt att erhålla en station vid Stadsgården, kan styrelsen för sin del ej inse något giltigt skäl, att på en plats, der nödigts atrymme saknas, och som dessutom för personste trafiken till följd af sitt försänkta läge alltid måste blifva obeqväm och besvärlig, anlägga landets största jernvägsstation, då tillgång finnes på en annan lokal, nemligen den af frih. Ericson föreslagna vid Clara sjö, som förenar ett centralt läge med stort utrymme och tillfälle ja till framtida utvidgning, och hvarifrån, på sätt kartan närmare utvisar, godsspår genom sammanbindningsbanan kunna ledas, så väl till Saltsön vid Stadsgården och Skeppsbron, som till era ställen utmed Mälarestränderna. Vid be-l7 Åbmandet af arbetskostnaderna för de föreslagna alternativa linierna anser sig styrelsen. som icke paft tillgång till några detaljberäkningar öfverisx öfverstelöjtnant Leijonanckers förslag, hvaremot I jer sådana at stor fullständighet och grundade på noggranna undersökningar finnas öfver den af frih. Ericson föreslagna sammanbindningsbanan, böra anmärka följande: Öfverstelöjtnant Leijonancker har, uti den af honom uppsatta kostnadsberäkningen pr 2, utan anförande af några skäl, till frih Ericsons för slag tillagt en samma af 200,000 rdr för stationshus m. m., såsom pålning, spår c. vid Ny bron, ätvensom en summa af 150,000 rdr för stationshus, spår m. m. vid Stadsgården ; men då dessa utgreningar från hutvudlinien äro föreslagna endest me afseende å lossning och lastning af gods, och detta ändamål väl uppfylles utan några andra anlöggningar, än möjligen ett odsoch expeditionshus å hvartdera stället, såsom stöd för hvilken åsigt styrelsen kan hänvisa sl den i Göteborg vunna erfarenheten, hvarest mea förhållanden, som härvid skulle uppstå, fullt likartade fall redan flera år egt rum, så anser styrelsch att nämnde summor böra minskas med kostnauct för uppbyggandet af tvenne stationshus jemte öfrigs för personrörelse å dessa tvenne ställen erforderlige anläggningar hvilken kostnad styrelsen anser uppgå TN sammanlagdt minst 200,000 rdr, och att således slutsumman för kostnadsberäkningen nir 2 bör ptgöras med 3,416.442 rår i stället för 3,616,142 rdr, gom den nu utgör. . Kostnadsberäkningen n:r 3 anser sg styrelsen icke behöfva yttra sig öfver, då det alternativ, som densamma afser, på ofvananförda skiliecke Vör till utförande kunna ifrågakomma. Uti kostnadsberäkningen n:o 4 är upptaget I a; för pålning af spår vid. Stadsgården 75,000 rdr. Ike Utaf de fullständiga pejlingsoch borrningskari 8! Pa tor öfver viken utanför Stadsgården, hvilka finnas i styrelsens arkiv, inhemtas, att vattendjuet i den del af denna vik, som af den föreslagna bangården skulle upptagas, är icke mindre än 40 å 50 fot, samt att den fasta bottnen träffas på mellan 62 och 116 fots djup. Att vid Åessa förhållanden bereda grind för en stor del af stationsspåren och öfriga för rörelsen erforAerliga inrättningar medelst pålning i denna vik, anser styrelsen i högsta måtto olämpligt, enär en sådan provisionel byggnad ovilkorligen kom: me att under pågående trafik försvåra, om ej omöjliggöra mfyllningen af stationsplanet mest fasta fyllnadsämnen. Men äfven med frånen af behofvet ntafframtida utvidgning blifseenie. enligt styrelsens åsigt, icke mindre ver dets. -tt medelst pålning söka vinna det olämpligt sålet. — På det att en byggnad af afsedda ändar het måtte erhålla en säväl för denna beskaUettsvånd som för trafikens säkerdess framtida va, anser styrelsen för sin del het behöflig styr. digt, att det utrymme, som oundgängligt nödvän. Ades medelst utfyllning; redan nu behöfves, berv hänseende beräknat g fe styrelsen H sådant för sationsplane en fyllningsqvantitet, som före sar. äkgår, ul omkring 20.000 kubikfam.. PT nas, att hvarje kubikfsmn (i enl, mt Ericsons förslag) kan erhållas för 6 rdr, ko: således hela fyllningen 480,0! denna kostnad atdragas de 75.004 Å den föreslagna pålningen är beräknad, så stå 405,000 rår, med hvilken summa kostnads3 beräkn ngens n:o 4 stutsoumma 3,074,837 rår bör, enligt styrelsens åsigt, tillökas, och således uti, föras med 3,479,837 rdr. oc ÅN Slutligen vill styrelsen icke lemna oanmiärkt, I, att denna summa ytterligare måste ökas med kostnaden för öfverbyggandet af gamia slussen, hvilken åtgärd hr öfverstelöjnant LeijonancESF visserligen anser ö skvärd, dock utan att upprerför i sin kostnadsberäkning, taga kostnaden Ser i; na ik men som styrelsen, på ofvan anförda skäl, anser alldeles nödvändig. . Enär uti öfverstelöjtnant Leijonanckers beräkningar al expropriationskostnad är utelemnad, har styrelsen blifvit ålagd inkomma med en approximativ beräkning deröfver. Styrelsen har a grund häraf med biträde af vederbörande stadsarkitekt och ingenjör verkställt en dylik beräkning, enligt hvilken uppskattningseller taxeringsvärdet at de tomter och. hus som, för utföravdet ar den af hr otverstelöjtnant Leijonancker sammanbindningsbana från Tanto: f S Å 4 föreslagna j q gatan Stver Skeppsbron och Blasieholmen till Nybrohamnhen jemte stations anläggning derstäfter alt. rnau vet 13, måste exproprieras uppå ll 883.307 rdr 50 öre. Til denna summa bör läggas ett ytterligare belopp af 175 v rdr 45 öre, utgörande Sv proc. forhöjning å nyse nämnda summa med afdrag Al kostnaden för inlösen af egendomarna i qvaxrteren. Mäja?eD, Guldsjärden större och Guldfjärden mindre hvarest till gårdarne hörande boningshus icke behöfde nedrifvas och således deras återstående värde kunde anses motsvara 50 proc. förhöjning å hela gårdarnes lösesumma. till följd byaraf expropriationskostnaden för detta alternativ komme att uppgå till 1,059.256 rdr. I och tör jemförelse af kostnaderna för den af frih. Erieson och den af öfverstelöjtnapten Leijonancker föreslagna sammanbindningsbanan M styrelsen anföra följande: Då norra stambanans slutpunkt är föreslagen att förläggas antingen vid Klara sjö eller vid Nybron, och då kostnadsförslagen öfver des-a; alternativa linier upptaga expropriationskostna derna för dessa liners dragande ända fram till: berörda stadsdelar, så anser styrelsen, att jera; förelsen meilan ofvannämnda 2 ne sammanbindningsbanor bör uppstå? så, au frih Ericsons

27 april 1863, sida 4

Thumbnail