Article Image
Folkskolan i Sverge. AF O. E. (Forts. fr. n:r 461.) Olikheten mellan skogsoch skollagstiftningen såsom hetecknande för svenska folkets ställning till dessa begge tiksvigtiga frågor. — Hemundervisninxen. Nödvändigheten af dess upprätthållande samtidigt med den. offentliga folkskolans befrämjande. — Läsning för folket. — Om behofvet af undervisningsoch uppfostringssällskaper i hvarje län (i likhet med hushållningssällskapenj. — Om vigten af harmoni mellan de materiella. sedliga och intellektuella krafternas utöfning och upprätthållelse. — Ett allmänt uppfostringssällskap. Den tidigaste uppfostran och den första undervisningen var ursprungligen, samt borde vara det ännu i dag, hemmets, tamiljens, föräldrarnes sak, uteslutande och ensamt deras igt och uppgift. etraktar man skolfrågan från denna synpunkt, så väckes man ovilkorligen till föreställningar om den närvarande samhällsutvecklingens krafter, hvilka taga form af hverjehanda tvifvel om huruvida icke denna utveckling är på afvägar. Under det att man t. ex. i skogsfrågan synes alltmera allmänt rösta för och handla efter den åsigt, att hushällningen med skogarve är den enskildes ensak, är ett föremål för den enskildes mer eller mindre irrationella godtycke, mer eller mindre klokt beräknade vinstbegär och att stiftandet at lagar derför samt förordnandet af offentlig uppsigt deröfver är Singrepp i eganderätten?, synes man i skölfrågan alltmer vilja gå den motsatta vägen och sålunda vilja kasta all eller åtminstone den största omsorgen i detta hänseende på staten eller det allmänna. Sko. gen som är det svenska landets framtid och förutan hvars skygd i våra nordliga bygder odlingen ej kan bestå — den lemnas till oinskränkt sköfling åt den enskitde i förlitände på dennes oegennytta, hans insigt i den hushållning, som på en gång befordra SEEN 22 ENN

24 juli 1862, sida 3

Thumbnail