Article Image
fängåen är 1,0 fot och 2 sådana sk 6,72 H. Bultarne, af 5 liniers rundjern, vi trar 1,48 F. Bottenplåten 7,5 tum lång, 5,0 tum bred och 1,5 linier tjock, väger 1,56 4. Tvärstockarnes längd är 6,6 fot. Slagen till 5 tums tjocklek ur en stock, som är 7 tum itopp, håller en sådan stock 2,31 kubikfot, som efter 35 öre pr kubikfot och 3,5 öre för laftning gör 84,35 öre. En skarftvärstock ur 8 tums timmer nåller 2,74 kubikfot och kostar med laftning 99,9 öre. : Ballastens bredd är 8,4 fot och fordrar således för hvarje sträckfot 10,1 kubikfot grus, då bal-. lasten är 1,0 fot tjock. ij j Bahnvalvens bredd är 13,0 fot, som följaktligen : lemnar på hvardera sidan om ballasten en 0,7. fot bred bana. ; I bergskärningar är bottenbredden 14,0 fot och i jordskärningar 21 0 fot. j å en jernväg med 4,0 fots spårvidd kan diaj metern på vägarnes hjul tagas ända till 3,0 fot. i I Sverge finnas flera för ångkraft byggda jerni vöggramed 4,0 fots spårvidd. i Md jernväg väga skenorna 15,3 Tj pr fot. Afstån i et. mellan tvärstockarne är 3,0! fot. Dessa skenor kunna med säkerhet bära: ångvagnar, som väga 420 centner. De som nu; finnas väga 320 centner och hafva 473,45 qv.-; fot e dyta. Ehuru jag icke vet med säkerhet, huru mycket af denna vigt som hvilar på hvarje ! hjulpar, .så finnes ändock anledning till förmo : dan att Atvidabergs ångvagnar, till följd af lastens ofördelaktiga fördelning på de tre hjulpa ren, frestar banans öfverbyggnad mer än en 42 centners ångvagn skulle göra. H Lastvagnarne väga 28 centner och lasta 80 centner. Tio sådana vagnar drogos uppföre en i stigning af I : 110. MNettolasten är således 800 i; centner. Tvärstockarnes längd är— 7,0 fot; bali lastens bredd är — 9,0 fot och tjocklek 1,0 fot. Banvallens bredd — 15,0 fot. i På Norbergs jernväg väga skenorna (på v, af vägens längd) 15 4 med 3,0 fot mellan tv stockarne. Ångvagnen väger 320 centner och! har 413,0 qv.-fot eldyta. Lastvagnarne väga 36! å 38 centner och lasta 100 centner. I en stig-i ning 1 : 60 med 500 fots kontrakurvor tages ar: ångvagnen 12 lastade vagnar. Nettolasten är: sålunda 120) centner. Denna ångvagn är sålei! des Åtvidabergs ångvagnar i alla hänscenden! betydligt öfverlägsen. Båda två, Åtvidaberg först i och Norberg dan äro tillverkade hos Munk-:; tell i Eskilstuna. I Tvärstockarne haf en längd af 7,0 föt. Ballai sten är 9,0 fot bred och banvallen 13,0: fot, så; i ledes 2,0 fot. mindre än på Åtvidabergs jernväg. På jernvägarne vid Söderhamn och Hudiks-: vall, hvilka hafva den besynnerliga spårvidden af 4,104 fot, väga skenorna 14,3 pr fot Ati ståndet mellan tvärstockarne är 3,0 fot. SmedI jebackens jernväg med 4,0 fots spårvidd har 13,0! t:s skenor och 2,5 fots afstånd mellan tvärstockarne. Kristinehamns jernväg med 3,708 fots spårvidd har numera skenor, som väga 12 pr fot. Af ståndet mellan tvärstockarne. är 2,5 fot. a ; Jernväg med 4,83 fots spårvidd. Statens samt Köping— Hult, Gefle-Dala och Marma Sandarnes Jernvägar hafva denna spårvidd. En åsigt tyckes hafva gjort sig gällande, afii hvad skäl vet jag icke, att en jernväg, derföre . att spårvidden bestämmes till 4,83 fot, skall ovil1: korligen till alla delar vara fullkomligt lik stambanorna. Detta är likväl ett stort misstag och bevisar att de, som törfäkta en sådan åsigt, icke : tänkt sig in i sakens rätta förhållanden, ty dål: man g r detta skall lätteligen inses att öfver-) byggnadens styrka, som icke har någonting ge-i. mensamt med spårvidden, måste ovilkorligen rätta sig endast efter vigten på de ångvagnarj. som skola befara banan. Man kan således icke. kalla en öfverbyggnad svag förr än man jemfört . densamma med de ångvagnar som äro afseddal: för jernvägen. Befinnas dessa vara för tunga i! förhållande till öfverbyggnaden, då är denna svag men icke förr. Ez Såväl teorien som praktiken gifva vid handen !; att en ångvagns dragförmåga beror i högst vä-ls sentlig mån af hvad han väger, och som en för-1 1 ökad hastighet fordrar en större kraft, då synes att en ångvagns vigt måste ökas med farhastig-i 5 heten, såvida han skall kunna draga lika stor last vid den större som vid den mindre hastigheten. En naturlig följd deraf blir, att om man på en jernväg vill nöja sig med en mindre ha-js stighet än den på stambanorna, så kan man åstadkomma en öfverbyggnad, som blir svagare men också billigare än stambanornas, emedan ångvagnarne benöfva icke göras så tunga och ( detta oakiadt draga liva stora laster fastin med 1 en: något mindre hastighet. Till följd af deni mindre hastigheten, som ej tager så stor elasti-1q citet hos öfverbyggnaden i anspråk, kan balla-1 sten göras både smalare och tunnare än påjc stambanorna, och som ballasten hvilar på banvallen, så kan äfven denna göras smalare, hvar-) igenom uppkommer minskning ijordarbeten och följaktligen äfven i trummor samt broars land-: fästen och pelare. Deremot äro stängsel, diken, stationshus, magasiner, boställshus och platformar, lastkajer, signaler och telegrafer icke det ringaste beroende af spårvidden, ty hvarken godsets mängd eller passagera-nes antal och storlek blifva mindre derföre att de forslas på en jernväg med 4,0 fots spårvidd, sedan måste dessa hus och tillbehör byggas lika stora för så väl den mindre som för den större spårvidden. Härtill kommer att då banor med olika spårvidd stöta tillsammans, så blifva vid föreningspunkterna alltid ett större antal byggnader behöfligt än som erfor drats i händelse de sammanstötande banorna haft lika spårvidd. Denna må nu vara hvilken som helst. Skenor. Som 12 G:s skenor med 2,0 fot mellan tvärstockarne lemnar en något starkare öf1, verbyggnad än 15 f:s skenor med 3,0 fot mellan tvärstockarne, emedan den förra kan belastas med 90,54 centner, då den sednare kan belastas med endast 79,75 centner, så vilja vi betrakta särskildt för sig hvartdera .f dessa två örvlpyggnadrsygtem. Till 15 ::s skenor hafva tillbören nedanstå: ende vigter : Ett par skarfjern, 5 linier tjocka, 1,0 fot Sed pt a LJ eng NA mn a TE EN . ter EO Fyra bultar af 5 liniers rundjern ... —222 , En bottenplåt 7,5 tum lång, 5,2 tum bred .... re Spiken väger 3,9 P et. Tvärstockarne, som slås till 5 tums tjocklek ur 7 tums timmer, äro 7,6 fot långa. En tvär ; stock innehåller 2,66 kubikfot, som efter 35 ört I pr kubikfot och 4 öre för laftning gör 97,1 öre tör stycket. a En skarf-tvärstock, som bilas ur 9 tums tim; mer, håller 3,5 kubikfot. Denna kostar, då laftningen upptages till 5-ör 7,5 ör FERRARI SO CFR ATEN 3,66

7 maj 1862, sida 3

Thumbnail