Article Image
Statens jernvägsbyggnader. Vi meddela här efter Posttidningen K. M:ts skrifvelse till chefen för statens jernvägsbyggnader, angående gillad plan för arbetenas fortsättning under år 1862. CARL ete. Vår ynnest ete. Jemte berättelse om fortgången af arbetena å statens jernvägsbyggnader under år 1861, hafven 1, uti memorial den 24 nästl. Februari, till Oss efgifvit följande, af kartor och profiler beledsagade plan för deras fortsättande under innevarande år. Vestra stambanan. Då I ansett det vara af stor vigt och jemväl ledande till besparing i arbetskostnaden, om redan före detta års utgång en direkt jernvägs-förbindelse kunde tillvägabringas mellan Stockholm och Göteborg, samt något hinder härför .i tekniskt afseende icke mötte, hafven I föreslagit att å den ännu ofullbordade delen af Vestra stambanan, nemligen mellan Göta kanal. och. Gnesta station, de för vinnandet af nämnda ändamål erforderliga arbeten, bestående iterrassering, ballästning, nedläggning af sliper och räler, stationsanläggningar. och öfriga arbeten, som-tillhöra: sjelfvabanans och byggnadernas fullbordande, måtte under innevarande år få verkställas, hvarefter endast åtskilliga mindre arbeten, hvilkas uppskjutande icke hindrade banans trafikerande, skulle återstå att år 1863-fullborda. Sammänbindningsbanan från Hallsberg till Örebro. På sätt vid uppgörandet af 1861 års arbetsplan beräknades, hbafven. I antagit, att denna bana bör redan mot slutet afinneyarande års sommar kunna befaras med lokomotiv och i sammanbang med Vestra stambanan mellan Göteborg och Hallsberg upplåtas för trafik; hvarigenom en sammanhängande jernvägsförbindelse skulle uppstå trån Göteborg öfver Hallsberg till Örebro och vidare å Orebro—Arbogasamt Nora—JErvalla jernvägarne till Arboga och Nora, hvarigenom Vestra stambanan kommei beröripg med sjön Hjelmaren vid Skebäcks lastageplats och med Mälaren vid Arboga. I öfverensstämmelse härmed hafven I uppjort den detaljerade planen för inr evarande rs arbeten å denna bana, hvarefter till utförande under år 1863 endast skulle återstå vissa till banans och stationernas komplettering hörandb arbeten. Södra stambanan från Falköping. Beträffande denna bana hatven I anfört, att då tillräckligt anslag för fullbordandet af heia sträckan mellan Falköping och Jönköing under inhevårande statsregleringsperiod icke blifvit anvisadt, I från början ansett det vara nödvändigt att så ordna arbetena å denna sträcka; att: åtminstone en del deraf skulle kunna under nämnde period fullbordas och för trafiken öppnas. I öfverensstämmelse härmed upptager arbetsplanen för innevarande år fullbordandet af ännu återstående ballastning och nedläggning af slier och räler å banar mellan Falköping och ullsjön, uppsättning: afö:verbyggnaden till bron öfver sjön Stråken, fulländning af de redan påbörjade stationerna vid Sandhem och Mullsjön, samt inköp af en mindre del materiel, så att trafiken före årets utgång må kunna öppnas åå den omkring 3 Vv; mil långa sträckan mellan: Falköping och Mullsjö station. AA den återstående delen af denna bana, eller mellan Mullsjön och Jönköping, skälle, enligt den nu afgifna planen, innevarande år endast de svåraste:terrasseringsarbetena utföras, samt stramdskoning utmed sjön Wettern påbörjas, för att derinom anordna plåts för Jönköpings bangård. I sistnämnde afseende hafven. I anmält, att efter ytterligare undersökningar, som -sistlidne år förrättades, angående läget för en trafikstation i nämnde stad, detbefunnits minst kostsamt och i öfriga afsgeenden mest fördelaktigt att änlägga bangården utmed sjön Wettern alldeles intill och. vester om den nuvarande hamnen, hvarifrån banan sedermera bör framdragas medelst en rörlig bro öfver den-kinal; som leder tillstadens kajoch magasinsbyggnader, samt vid norr om städ utared sjön Wetterns strand, intilldess densamma, efter att hafva passerat staden .i,03st-sydostlig riktning, derifrånafviker; anhållande I att; i-sammanhang med fastställandet af den afgifna plånen för öfen sak om. och såg hvarken åt höger eller venster i: sin ifver ait komma fram till Clanberris,! eller Beddgelert, eller Carnarvon. Men nu :; hade en främling spatserat,eller rättare sagt linkat fram; utmed strömmen och satt sig a Rn RR ET AR RA HR RR ed

22 mars 1862, sida 3

Thumbnail