SLOUCKSKULV den 24 Mars. Vi ha redan en och annan gång erinrat, att, med afseende på de blifvande åtgärderna vid nästa riksdag för jernvägsbyggnadernas fortsättning, första frågan är den: i hvilken utsträckning statens tillgångar kunna medifva dessa anläggningars fullföljande under en närmast stundande tiden. Någon bestämd, på verklig kännedom om förhållandena grundad mening derom lärer man svårligenskunrne bilda sig förr än man i sinom tid erhållit del af framställningen om ståtsverkets tillstånd och behof; Tått se hvilka tillgångar deri påräknas; tagit i öfverväande i hvad mån -de skatter och afgifter, sfrån hvilka til!gångarne beräknas härflyia, äro af beskaffenhet at böra bifallas eller icke, samt hvilka af öfriga ifråga: ommande statsutgifter kunna stå tillbaka för eller böra få företrädet framför anslagen till jernvägsbyggnaderna. Likväl ligger det i sakens natur, att äfven dessförinnan diskussion eger rum både om hvilka banor och bandelar som böra byggas, under förutsättning attså eller så stort belopp kan blifva disponibelt, och -om den sträckning som den eller den banan bör erhålla, ifall dess anläggning ifrågakommer. Derom synes man på alla håll vara ense, att medel i främsta rummet böra anvisas till fullbordande af linien Malmö—Jönköping—Falköping, hvarigenom och isamband med den redan detta år färdigblifvande vestra banan ett verkligt system af jernväar blitvit fullbordadt genom landet och riets hufvudstad bragt i oafbruten jernvägsförbindelse icke blott med Göteborg utan äfven med Malmö och en mängd vigtiga orter i det inre landet. Vi vilja också hoppås att tillgångar må förefinnas åtminstone till anvisande af ränta och amortering å det belopp af omkring 10 millioner, som för detta ändamål behöfva upplånas. Deremot komma mycket delade meningar att gifva sig tillkänna rörande användningen af de medel, som tilläfventyrs derutöfver kunna blifva disponibla till jernvägsbyggnader. Af orsaker, som vi vid tillfälle skola något närmare utveckla, hysa vi icke alltför stort förtroende till att skäl och bevisning blifva afgörande hvarken vid valet afden eller de banor, som böra erhålla företrädet, ej heller vid bestämmandet af den riktning, i hvilken den ena eller ändra banan bör anläggas; men ehuru vi följaktligen icke tillmäta den offentliga diskussionen i dessa ämnen så synnerligen stor vigt. ha vi naturligtvis icke för afsigt att undandraga oss att yttra vår mening i dithörande frågor, ej heller att lemna plats i vårt blad för uttalande af åsigter, dem vi, utan att för är del adoptera dem såsom våra egna, likväl finna bjuda sådana skäl för sig, som förtjena att tagas i öfvervägande af dem, hvilka i dessa frågor verkligen taga skäl. Det är af denna anledning vi här nedan lemna plats för en insänd artikel i ämnet, hvilken, för de förstag den innehåller, andrager argumenter som väl förtjena att tänka på; och offentliggöra vi densamma så mycket hellre :som vi tro oss veta, att artikelns författare icke med sitt förslag söker främja något enskildt intresse, utan blott uttrycker sin öfvertygelse om i:vad han anser för fäderneslandet och det allmänna gagneligast. Artikela följer här, så lydande: Hvilka delar af stamjernbanorna böra byggas under nästa statsregleringsperiod ? Under förutsättning, att rikets ständer icke vilja anslå mer än vid sista riksdagen eller omkring 25 millioner rår till statsbanor, svara vi, att dessa 25 millioner böra fördelas så tända : 1:o. Till fullbordande af södra stambanan Falköping—Jönköping—Finjasjön, derför kostnaden är beräknad (i runda tal) till 16,862,000 och beviljades sista riksdager 7,440,000. Återstoden anvisas med 9,422,000: 2:0. Till påbörjande af nordvestra banan anslås för a) 3 mil 31,000 fot emellan norska gränsen och Arvika (boräknad kOStnad) solssssssserssossesesesren aan ens 3,894,000: b) 5 mil 8000 fot emellan Porla och Kristinehamn (beräknad kostnall) ...ss sees senses orena arenor se 2:0. Återslå s.sssss ee sr sr sn hvilka kunna användas, antingen för någon del af norra stambanan eller någon del af den östra om hvars riktning alla äro ense t. ex. 4 mil 25.930 fot emellan Katrineholm och Norrköping, derför ksstnaden är beräknad till 4,934,000 rdr. Vi tkola nu i korthet angifsa skälen, son synas oss böra bestämma beslutet. . Då vi emellertid fö moda alla förena sit om fullbordande af södra banan, vilja vilik-; väl endast yttra oss med afsaende å de öf riga. Man bör icke bygga de delar af stamba nornpa angående hvars läge ännu strides inom: de provinser, der de skola framgå, då mar Åan bygga lika nyttiga bandelar, angående hvil kas läge striden är utkämpad. De flesta riks dagsmän torde få svårt att när eget eller ev väns intresse ej verka på öfvertygelsen, be stämma om för riket är nyttigare, att drag: stambanan till Upsala öster eller vester om Sigtunafjärden,