Först och främst skall genom ett senatkonsult rättighet medgifvas att votera efter kapitel i-stället för efter departement. Stats-rådet synes sålunda komma att bibehålla sitt nuvarande prerogativ att sätta sig emot hvarje amendement. Denna statsinstitution qvarstår alltså i sin hittillsvarande befogenhet, men då voteringen efter kapitel alltid utgör en vigtig nin så öfverlemnas icke lagstiftande kåren alldeles vapenlös i dess händer, och man bör hoppas, att den någongång kommer att gå segrande ur striden. För det andra lofvar oss regeringen att afstå från sin rätt att öppna krediter. men låter oss derjemte förstå, att den kommer att ge en ny utveckling åt bruket af öfverflyttningar hufvudtitlarne emellan. Promemorian är ej fullt tydlig i detta afseende. Dessa öfverflyttningar kunde lätt begagnas så, att supplementärkrediten deraf blefve en nödvändig följd. För en god finansförvaltning äro egentligen endast tvenne vilkor af nöden: jemnvigt emellan utgift och inkomst samt en vä! reglerad ansvarighet. Utgifternas belopp bör understiga inkomsternas, och båda med en sträng noggrannhet betecknas af de siff ror som representera dem. Det är i afseende på sistnämnda punkt som man lofva: oss obestridliga reformer: Och vi böra lyck önska oss deröfver, ty om om man vill bibehålla statsutgifterna på deras nuvarande fot, så är det alltid godt att bestämdt vetz hvad saken kostar oss. Men man får ej förgäta, att omröstnint efter kapitel och berörda krediters afskaf fande icke ensamt förmå återställa jemnvigten uti budgetens reglerande. Dertill gifver endast tvenne kände utvägar: att brin2: ned utgifterna till öfverensstämmelse med inkomsterna, eller att bringa upp de sed nare till öfverensstämmelse med de förra Någonting dylikt lofvas oss ej af regeringen. Men skulle det väl utgöra en alltför sangvinisk förhoppning, om vi trodde att hon ej ville stanna vid det tillkännagifna? Vi veta att det är vida lättare att påyrka besparingar än att tillvägabringa dylika. De: förhåller sig med nationer som med den er. skilde. Sedan man väl en gång vant sig vid lyx och vid stora utgifter, så är det föga angenämt att lägga bort denna vana. Och ändå skulle vi, i fall det tillätes oss ati uttala en opinion, anmärka, att det gifves en utväg, hvaraf regeringen kunde för framtiden draga parti och som skulle betydligt un derlätta dess kall: Då hr Fould säkerligen har studerat de konstitutionella staternas institutioner, så bör han ha insett, att eh bland fördelarne i dessa staters styrelsesätt är, at: man der kan åt parlamenterna öfverlåta om sorgen att under kinkiga förhållanden åtags sig en del af regeringens ansvarighet. Det är i detta ögonblick fråga om att fullgöra ett föga behagligt åliggande. Efter att hu varit frikostig i utgifter, måste man nu upj träda som ekonomisk och sparsam. Sådan: framkallar alltid missnöje. Skulle icke ad ministrationen handla klokt, om den öfver: lemnade denna omsorg åt nationens repre sentanter, efter att dock förut hafva frigjort dessa ifrån statsrådets inblandning? Oss synes, att i fall 4 Merge egde mod att un dandraga kammaren detta :örmyndareskap. utöfvadt af en embetsmannakår, visserliger upplyst, men tillsatt af verkställande mak ten och afsättlig, så skulle detta vara der verksammaste af alla finansreformer och der lättaste att genomdrifva. Regeringen harnu inträdt på en ganska god bana. Vi tro oss fullgöra en pligt, då vi här anvisa henne er reform, som vore lika nyttig för henne sjeli som fruktbärande för det allmänna intresset. Så långt Journal des Debats. Man kar näppeligen i mera hofsamma ordalag angifva RR säkraste och nästan enda lösning. en för att tillväcabringa en sådan erfor drades ännu en ytterligare åtgärd från regeringens sida — den nemligen, att till lagstiftande kåren låta inkalia de verkliger skattdragande. Och en sådan åtgärd iune bure väl föga annat än en ny revolution. hvilket sannolikt ej ingår i det kejserlige systemets åsigter. Kongl. Maj:t har den 19 i denna må nad till auditör vid Kalmar regemente ut: nämnt och förordnat vice auditören vid re: ementet vice häradshöfdingen F. O. V. ellman. — Utrikesdepartementet tillkännagifver att handlanden. Louis : Mendl blifvit förordnad att vara svensk och norsk vice konsuli Galatz, under generalkonsulatet i Constantinopel. — — K. M:t har under den 26 sistlidne November befallt att de två från enskild verkstad under samma månad till flottan levererade. kanonångslupar skola bära namner Aslög? och ?Åstrid? samt att. de fyra ka nonångslupar,. hvilka äro beställda men änn ej levererade, skola, i den ordhing sådan! sker: erhålla namnen Ingegerd?, Sigrid. Alfhild? och ?Gunhild?. — Med bifall till derom af -landtbruksakademiens förvaltningskomitå: gjord framställning har K. M:t, under den 9 i denna månad, funnit godt att åt filosofie doktorn C. M. Eisenstuck från Sachsen, hvilken i två års tid varit hos bemälde akademis agrikulturkemist, professoren Alex. Miller, såsom hans enskilda biträde anställd, uppdraga att under den tid Miller kommer att i vetenskapligt ändamål företaga en ut rikes tveta allor från den 1 instundande Decem