Ca skor, utan äro i ställel omkring!6dec.tum breda och försedda med tänder, som me: delst en särskild excenterrörelse kunna skju tas ut och in och derigenom i mån af behot föröka friktionen mellan hjulen och vägen. Denna ångvagn, som är af det större slaget. kan med en hastighet af Qj:r å 0,75 mil i timman draga 717 contner (— 30 tons). Ångvagnar af detta slag begagnas dagligen vid arsenalen i Woolwich, och en bifogad figur visar utseendet på ett sådant vagntåg, som framforslar tre 63:pundiga kanoner med tillbehör. Det väger likväl endast 478 centner. ty det måste gå uppför flera branta backar. Vid ett annat försök, som anställdes med en 8 hästars maskin af 144 centners vigtoch som arbetade med 90 ångtryck på qv.-d.tummen, drog den med lätthet 239 centner uppför backar, som hade en stigning af 1 på 7 äå I på ll, och gick med samma last obehindradt äfven utför dessa backar. Vändningarne försiggingo ätven ganska ledigt, ty det inre drifbjulet stod stilla medan det yttre arbetade och vred vagnen. Den har äfven blifvit försökt vid plöjning och drog då 3 plo gar, som plöjde upp jorden till 8,5 tums djup. I England har en beräkning blifvit uppgjord, som visar hvad forsling, verkställd med dylika maskiner eller med hästar, kostar, och hvarvid till utgångspunkt antagits, att en ångvagn drager 355,5 centner med en hastighet af 0,37 mil i timman, samt att en fyrspännsvagn, som lastar 119,5 centner, kan göra tr resor om dagen, hvardera i medsltal 0,3 mi lång. Tre vagnar med tolf hästar erfordra: således för att draga lika mycket som ång vagnen. Som tre sådana foror kunna tillryggaläggas på dagen, så kunna 12 hästar på vickan forsla 6453 centner och ängvagne: lika mycket. Följande tabell framställer en jemförelsc mellan kostnaden för dessa båda dragkrafter under en veckas tid: Hästar. — Maskin. Rdr öre. Rdr öre. Foder till hästarne och bränsle till maskinen —osvssssseeerigevr 191: 16. 23: 89. Aftöning till kusk och maskinist 108: 85. 6Ir 95 Underhäll på maskin och fordon 31: 7. 43: 80 Ränta på förlaget Ak 60; ochki 94; Afskrifning på kapitalet 35: 89. 11: 94 Hyra för stall och gård :........ 14: 60. — 44 Summa-rdr pr vecka 399: 12.7 153: 96 För våra svenska förhållanden tyckes: det väl vara något högt att föda m. m. för er bäst skulle per dygn uppgå till 4 rdr 75 öre. men att denna beräkning ej är för högt tilltagen för engelska förhållanden, synes; bäs deraf; att åkare i London få i lega per dag för en fyrspänd vagn och 2 man 31 rdr 86 öre, hvadan 3 fyrspända vagnar med sex man kosta per vecka 573 rdr 48:öres Att massinkraften icke är så obetydligt billigare än djurkraften, synes häraf tydligt. Utom. det at: dessa maskiner kunna. användas såsom dragare på landsvägarne, kunna de äfven användas vid de många förrättningar der lokomo biler eller flyttbara ångmaskiner brukas, ty de äro lika konstruerade till sina hufvudgrunder. och de förra hafva det företräde framför de vanliga lokomobilerna, att de ej behöfva särskilda dragare för att föras till det stäl!e, der de skola begagnas. Vid en närmare granskning af de förhållanden, som utöfva inflytande på begagnadet af dylika maskiner bär i landet, finner man lätt att de i ekonomiskt hänseende äro till och med gynnsammare än i England. Då ev hästdagsverke i London kostar, såsom ofvan är visadt, omkring 8 rdr, kostar det t. ex. Stockholm ej mer än 5 rdr. Då den engelska hästen kan till följd af en mera ändamålsenlig konstruktion på fordonen draga 30 centner, drager nemligen en bäst på Stockholms gator endast 14 famn ved ( 33 k.fot), som kan beräknas väga 13 å 13 ceatner således endast hälften så mycket som i London, hvadan forslingspriset i Stockholm skull: vara 23 procent dyrare än i London. I Stockholm skulle det således blifva ändå fördelaktigare än i London att begagna dylika maskiner. På samma sätt förhåller det sig i nästan. alla andra delar af landet, ty ehuru forslingspriset för t.ex. I centner stång jern mellan Falun, Hedemora, eller Norbert och Westerås är endast 6 å 8 öre per mil, så kan likväl ångvagnen Köra för 8 öre, och således för ungefär detsamma. Att detta låga forslingspris ej kan medföra någon vinst är me: än en gång både utredt och bevisadt, men at göra detta begripligt för dem, som verkställ:. dessa forslingar, faller sig ej så lätt, ty d: anse detta sätt vara nästan utelutande det enda. hvarpå de kunna förskaffa sig penningar, oci försumma dervid det långt vigtigare och mere inkomstgifvande åkerbruket. Deras månger gång goda men alltid vanskötta hemman lemnc derpå de mest ojäfv:ga vittnesbörd. På andra ställen åter, der bruken hafvz stora forslingar, som verkställas af deras torpare och landbönder, och der man kan för utsätta. såväl kapitalstyrka som förmåga at bedöma frågans vigt, bör man deremot snar: nog få se dessa maskiner i gång. Hvilketdera slaget, det med eller utan sko på hjulen, som kan våra lämpligast att begagna här i landet, är svårt att afgöra förr än efter verkställda försök, men till följd a! det dåliga och. sönderkörda skick, hvari vägarne i bergslagen i allmänhet befinna sig synes emellertid vid första påseende som on: Brays maskin skulle vara den ändamälsenli gaste. Redaktionen, som gått i författning om anskaffandet af noggranna ritningar, hoppas at! framdeles få lemna närmare upplysningar : denna vigtiga fråga. Rättegångsoch Polssaker. Göteborg den 30 Januari. En af de djerfvaste stölder med inbrott, som förekommit här i ståden på lång tid, föröfvades sistlidne lördag midt på dagen eller .. ellan kl. 1 och 4, då tvenne dörrar till ett