Åföretag, hvarigenom ytterligare ett: aflopp, eburu mindre; hade vunnits, till följd hvaraf ravinen tillstoppades så grundligt, att numera kan ingen fråga uppstå att afleda vattnet den vägen. Stora landsvägen, som ifrån Karlstad leder till Norge och Kongsvinger, är ända ifrån Illbergs gästgifvaregård till Arvika och gränsen särdeles oländig, och en fullständig omläggning. af hela denna väg är af högsta behof påkallad, enär de öfverallt förekommande långa och branta samt derjemte ofta krokiga backarna i särdeles svår grad hindra trafiken, Dertill kom för några få år sedan ännu den olägenheten, att gamla landsvägen gick ner till Vermelen, hvarifrån man på roddfärja måste färdas en åttondedels mil öfver nämnde sjö och sedan landvägen fortsätta resan utåt en om möjligt ändå svårare väg till Arvika. För att åtminstone afhjelpa denna svårighet föreslogs att försöka förena vägen omkring sjöns norra ända med ofvannämnde landsväg, och förslag deröfver uppgjordes. Det hade då icke medfört större kostnad att från byn Företan draga vägen ner till en liten sjö (Fånsjön) ech öfver två eller åtminstone det ena af de två grunda sund, som den bildar, lägga landsvägen i nära rak riktning till den redan befintliga häradsvägen vid Kallvik. Hela denna vägomläggning hade för öfrigt med någon liten omläggning af häradsvägen haft den i Wermland sällsynta fördel att blifva utan någon egentlig backe på en väglängd af mer än en half mil. Men hvad skedde? Vägkarta uppgjordes öfver det flera hundrade fot öfver Vermelen belägna Brunskogsfjellet, med en backe af en fjerdedels mils längd åt ena sidan, och tvenne af tillsammans denna längd å andra sidan, och i detta skick framlades förslaget för vägoch vattenbygnadsstyrelsen, som godkände detsamma. Planen stadfästades till följd deraf, och vägen blef sådan den nu enligt denna plan befinnes. Dessa exempel, hvilkas antal hvar och en i sin hembygd utan svårighet kan föröka, visa huru våra vägförbättringsarbeten stundom handhafvas. — Då härtill kommer, att efter) verkställd omläggning ganska många backar hafva vida brantare lutning än den föreskrifna, så att det med förbättringen afsedda ändamål till större eller mindre del förfelas, är det temligen lätt att inse huru de härför af regering och ständer verkligen frikostigt anslagna summor på ett nog lättsinnigt sätt förslösas. Undantag finnas i detta afseende, och åtskilliga vägomläggningar äro verkställda både efter en förnuftig plan och på. ett omsorgsfullt och berömvärdt sätt; men dessa äro vanligen obetydliga, och något slags tvekan hvar den nya vägen borde läggas har sällan kunnat uppstå, emedan dess riktning bestämdt blifvit antydd af markens beskaffenhet. I Södermanland och särdeles trakten af Malmköping finnas flera dylika, men då så väl planer som profiler varit falska och ofta orimliga, hafva de vid utförandet måst lemnas alldeles utan afseende, om något slags resultat af förbättringen skulle ernås. Om den beklagliga sanningen af denna sednare uppgift kan .man öfvertyga sig genom att med karta och profil i handen jemnföra marken och väglinien. Sådant blir vanligen resultatet, då kartor och profiler uppgöras efter ögonmått, utan mätning eller afvägning, och då ett dylikt beteende får oanmärkt passera dels af personer, som sjelfva borde vara intresserade af att all behöflig noggrannhet användes vid uppgörande af förslag till vägomläggningar; dels af den myndighet, hvilken det åligger att granska dem, och hvilken för detta ändamål har i sin makt att låta kontrollera uppgifternas riktighet, såväl med hänseende till beräkningarne som plankartor öch profiler. En sak, som ofta föranleder slart vid utföran det af vägomläggningar, är den ringa uppmärksamhet, hvarmedman vid arbetets afsynande gårtill väga. Oftastafsynas dylika anläggningar, utan att man efterser huruvida icke den största tillåtliga lutningen blifvit öfverskriden. Än mindre gör man sig besvär med att undersöka huruvida grunden är omsorgsfullt lagd ända igenom, eller om planen är till alla delar följd, och i annat fall, hvilka de orsaker äro som föranledt en afvikelse derifrån. Det öfverlemnas till dem, som känna till förhållandena, huruvida det icke stundom passerat att man åkt fram i rask fart, beledsagad af entreprenörerna, hvilka nog dragit försorg om att tåget icke stannat der något kunde vara att anmärka. Efter afsyningen godkännes den gjorda vägomläggningen, och derpå följer ett kalas; men de väglottsegare, på hvilka sedan skyldigheten faller att underhålla den nya vägen, få, sedan högst ett år förlupit, vidkännas följderna af det beskedliga godkännandet. Som insändaren gjort sig till regel att ej anföra något utan bevis, får han hänvisa till vägomläggningarne vid Tibble i Upsala län, emellan Nora och länegränsen mot Dalarne i Örebro län, emellan Kristinehamn och Karlskoga i Wermland, emellan Åby och Simonstorp i Linköpings län, mångfaldiga andra ställen att förtiga. Med följderna af slarf i anläggningen bör ej förvexlas den nödvändiga sättning, som hvarje nyanlagd väg är underkastad, och hvilket, om vägen annars är omsorgsfullt bygd, blott obetydligt inverkar på underhållskostnaden. — Mm: hv ho rm mn a Om vi ifrån backar och landsvägar öfvergå till sjösänkningar med flera likartade atbeten, mötas vi der af enahanda företeelser. Det skulle blifva alldeles för vidlyftigt och uttrötta äfven den långmodigaste läsare att här upprepa alla de företag af denna beskaffenhet; som misslyckats genom oefterrättliga förslager och dåligt utförande. För öfrigt äro sådana företag merändels af alldeles enskilt natur, äfven om dertill erhållits bidrag eller lån af statsmedel, och då man icke eger någon rätt att underkasta enskilta personers företag en offentlig granskning, så mycket mer PRE LE Ore 7 SNREL nyt VN ie SN a FÖRT ste ge Sir te Re DV a En AE nn