Naturkunnighet. Fysisk geografi, fortsatt och afslutad. Botanik. Beskrifning och undersökning at ett mindre åntal (20 till 30, växters delar. Växternas indelning efter Linnö. . Insamling af 50 växter. Historia och gecgrafi. Berättelser nr fäderneslandets historia, efter lärarens muntliga framställniog och med begagnande af en kort lärobok såsom stöd för lärjungens minne. Europas politiska geografi eiter en mindre lärobok. Tredje klassen. Kristendom. Biblisk historia, repetition. Femte hufvudstycket af Luthers lilla katekes med munt-. liga förklaringar; repetition af samtliga hu!lvudstyckena. Valda bibelspråk och psalmer. j Modersmålet. Läseöfningar. Formlära. Satsöfningar och rättskrifning efter diktamen. Öfning för lärjungarne att skriftligen återgifva lästa eller muntligt meddelade berättelser. Latin, Läseöfningar. Det vigtigaste af formläran Extemporerade satsöfningar i förening med vokabe!läsning. : Tyska. Läseöfningar uren tjenlig krestomati eller lättare författare. Grammatik. Skriföfningar på lärorummet. Matematik; Aritmetik: Regula de tri. Geometri: Någon del af Euclidis första bok. Naturkunnighet. Botanik: kännedom af växternas yttre organer, inhemtad under förevisning af valda växter, med hufvudsakligt afseende på rotens, stammens och bladets terminologi. Insamling af ytterligare 50 till 100 växtarter. ? Historia och Geografi. Fortsättning af fäderneslandets. historia, såsom i före ående klass. Europas politiska geografi fortsatt. Fjerde lassen. Kristendom. Nya testamentets läsning, Katekisation. Modersmålet. Läseöfningar. Satsoch interpunktionslära. Smärre uppsatser öfver lättare ämnen, i form af berättelse eller beskrifning. Latin. Cornelius Nepos. Formlära. Syntax: läran om casus. Satsöfningar såsom i föregående klass. Grekiska. Formlära och läseöfningar. Tyska. Läsning af valda författare. Grammatik. Skriföfnigar såsom i föregående klass. Matematik. Aritmetik: Regula de tri. Geometri: Enuclidis två första böcker. Naturkunnighet. Botanik: Fortsättning af läran om växtens yttre organer, efter ett större antal valda växtarter, förnämligast med äfseende på blommans och fruktens terminologi. Insamling af ytterligare 100 växtarter. Zoologi: Inledning till djurrikets kännedom. Början af läran om däggdjuren. Historia och geografi. Fäderneslandets historia, fortsatt och afslutad. Europas politiska geografi, afslutad. Grunddragen af de öfriga verldsdelarnes geografi. Femte klassen (två-årig). Kristendom. Nya testamentets läsning. Katekisation. Kyrkohistoriska berättelser. Modersmålet. Läseöfningar. Satsöfningar till jemförelse dels med tyskan dels med latinet, i afseende på modersmålets bygnad och skäplynne. Uppsatser såsom i föregående klass. Latin. Cornelius Nepos. Julius Cesar de bello gallico, två böcker. Urvål ur OvWii metamorfoser. Syntax: tempusoch modusläran med extemporerade öfningar. Ett bem-tema hvarje vecka. Grekiska. Formlära. Läseöfningar. Xenophons Anabasis, två böcker. Tyska. Läsning af valda författare. Skriföfningar på lärorummet. Franska. Formlära och läseöfningar. Matematik. Aritmetik, afslutad och repeterad. Geometri: .Euclides 3:dje och 4:de böcker, jemte repetition af de föregående. Algebra: eqvationer af 1:sta graden med en obekant. Naturkunnighet. Botanik: kännedom af växtens inre organer samt deras utbildning och verksamhet. Insamling af ytterligare 100 till 150 växtarter. Zoologi: fortsättning af läran om däggdjuren. Läran om de öfriga vertebrerade djuren. Historia och geografi. Gamla historien med geografi. Repetition af hvad som förut blifvit genomgånget i geografien, Sjetto klassen (tvåårig). Kristendom. Nya testamentets läsning. Katekisation. Öfversigt af de bibliska böckernas innehåll och historia. -Troslärans hufvudsanningar efter en kort lärobok och med hänvisningar till den heliga skrift. Någon del af nya testamentet på grundspråket. Modersmålet, Läsning af valda stycken ur svenska litteraturen, med underrättelser om författarne och deras arbeten. Stycken ur norsk och dansk litteratur. Hvarannan vecka en uppsats efter lärarens anvisning i afseende på behandlingen, eller en utförli gare öfversättning från främmande språk. Talöf. ningar. Latin. Några af Ciceros bref och tal. Urval ur Ovidii metamorfoser. Livius, två böcker. Virgilii Aneis, tre böcker. Grammatik i förening med ex temporalier. Ett hem-tema hvarje vecka. Grekiska. Xenophons Anabasis, tre böcker. Ho meri Odysså, tre rapsodier. Syntax. Det vigtigastc af episka dialektens formlära. Tyska. Extemporerad läsning. Franska. Läsning af valda författare. Formlära och det vigtigaste af syntaxen. Skriföfningar på lärorummet. Matematik. Proportionslära och dess tillämpning på geometri. Algebra: det vigtigaste af läran om digniteter och rötter. Läran om eqvationer af andra graden med en obekant, jemte användning på pro blemer. Naturkunnighet. Botanik: grunddragen af läran on de ndturliga växtfamiljerna. Zoologi: de icke verte brerade djuren. Fysik: (en timmma) allmän fysik och läran om ljudet, jemte. problemer. Historia och Geografi. Medeltidens allmänna historia. Fäderneslandets historia från början af Gusta! I:s regering, i utförligåre framställning. Fortsatt repitition af geografien. Sjunde klassen (två-årig). Kristendom. Framställning af troslärans hufvudsanningar, såsom i föregående klass. Läsning af ny: testamentet på grundspråket. Modersmålet. Läsning såsom i föregående klass En utförligare uppsats hvarje månad. Talöfningar. Latin. Livius, två böcker. Virgilii Aneis, tre böcker. Ciceros Quzestiones Tusculane, en bok. Horati oder, tre böcker. Ett hem-tema hvarje vecka. Grekiska. Homerii Tliad, sex rapsodier.Herodotus en bok. En dialog af Plato. Grammatik i förening med extemporalier. Franska. Läsning af vada författare. Gramma tik. Ett hem-tema hvarannan vecka. Matematik. Eqvationer af 1:sta och 2:dra grade med flera obekanta. ,Problemer. Läran om progressioner öch logarithmer, jemte öfning i logarithm tabellers bruk. Geometriska problemer. Konstruk tion af analytiska expressioner. Elementerna af plan: trigonometrien. Naturkunnighet. Fysisk: läran om värmet och ljuset, magnetismen och elektriciteten, problemer. Re petition. Historia och geografi. Nyare tidens allmänna hi storia. Fäderneslandets historia, fortsatt och afslutad Filosofisk propedeuktik. Psykologi; logik. (Forts) Vi böra på samma gång rätta enoriktig het, som genom misskrifning influtit i den ha stigt sammanfattade öfversigt af betänkande Vi i gårdagsbladet meddelade, Vid omnämnandet af det af komiterade föreslagna ny sättet för afgångsprofvens alläggande yttrad vi nemligen, att två affexamenskommissionen ledamöter skola bevista afgångsexamina i d högre och en i de lägrz elementarläroverker Då det blott är de fullständiga och de endas