Article Image
ganska betydlig del bidragit och bidrager ia förskaffa Stockholm den sorgliga utmärke sen, att Vara den mest fölködande stad Europa; ty för det första gör Fäteburssjö hela den dalsänkning, som upptager störst adelen af Maria och Katarina församlingai under salla årstider i shög grad vattensjuk oc följaktligen osund; och för det andra ha dess stillastående vatten under sekler blifvi försatt med all traktens orenlighet, så att on sommaren, då dess yta krusas af :en .aldrigs lätt vind, uppstiga derifrån de mest afsky värda -ångor, -förpestande vidt -omkring si; den omgifvande trakten, Liksom doften sa Fjäderholmarnes fabrikater helsar den sjöle des hitkommande främlingen, skulle, om ban gården anlades jpå ifrågavarande plats, de blifva Fateburssjöns ångor förbehållet at bringa den på jernväg anländande resand den första helsningen af :Sverges -hufvudstad Sådant kan väl ingalunda anses önskvärdt och icke heller kan det vara välbetänkt oci önskligt, att genom kbangårdens förläggand invid ifrågavarande pöl föranleda den så yt terst osunda traktens tätare befolkande. Möjligen skall man härvid invända, att ju ingenting är lättare än att fylla igen Fate burssjön. Detta ärsannt, och om, emot hvac vi önska och förmoda, bangården verkliger blefve förlagd vid ifrågavarande smutspöl ocl detta föranledde pölens försvinnande, skull sådant visserligen vara en stor välgerningfö! Södermalm; men vi tro likväl att det, i hvac fall som helst, icke kan vara önskligt att der ifrågavarande trakten blir tätare bebygd och starkare befolkad, ty platsen skulle i alla händelser, såsom den lägsta punkten mellan de omgifvande höjderna, fortfarande förblifve sumpig, vattensjuk och osund, och det kar icke ur någon synpunkt anses, för att begag. na drätselkommissionens ord, med staden: fördel öfverensstämmandep, att främja befolkandet af trakter, notoriskt kända såsom företrädesvis osunda. Ännu flera olägenheter skulle ;kunna på pekas såsom oskiljaktiga från valet af den ifrågavarande platsen :för en bangårdsanläggning -på Södermalm, hvaremot -det är -oss alldeles omöjligt att inse något enda hänseende. uti .Kvilket denna plats skulle vara, såsom drätselkommissionen säger, med stadens fördel mest öfverensstämmande. Vill man derföre söka. göra sig reda för orsaken hvarföre denna -plåts, :oaktadt alla -.de Jätt insedda :olägenheterna, blifvit ifrågasatt och vald, måste man ovilkorligen komma till den slutsats, att dervid hufvudsakligen, om ej uteslutande afsetts ett framtida förverkligande af den ofta omtalade planen, att förena de norr-och söderifrån i hufvudstaden sammanlöpande jernvägarne genom en bank öfver Mälaren, hvilken skulle leda fill en blifvande hufvudstation vid Klara sjö, dervid banan skulle från stationen vid Fateburssjön föras genom en tunnel under Skinnarviksbergen ut på mälarebanken. Frågan, framstäld i sin rätta gestalt, blir således i sjelfva verket åter den mycket omtvistade, huruvida den ifrågavarande föreningen af jernvägarne inom hufvudstaden förmedelst :en bank öfver Mälaren är möjlig, nödvändig och nyttig. Vi vilja ke nu upprepa alla de alb som blifvit anförda emot, eller till vederläggning upptaga de skäl, som blifvit andragna Jör denna plan. Vi lemna, för ögonblicket, frågan om utförbarheten helt och hållet åsido; vi lemna äfvenledes -derhän frågan om önskvärdheten och angelägenheten i allmänhet af en sammanbindnings åvägabringande, en sida af saken i afseende å hvilken meningarne onekligen kunna vara mycket delade och goda skälandragas både för och emot; och vi bedja endast att få erinra, för det första, om det ytterst ovissa deri, huruvida den med så stora kostnader och betänkligheter förbundna sammanbindningsplanen någonsin blir af ständerna bifallen och bragt till utförande; för det andra, om det, såsom vi tro, ännu helt och -hålletovederlagda påståendet, att ett af de mål, som genom den ifrågavarande sammanbindningplanen skulle ernås, nemligen den norra och hufvudsakliga stationens förläggande vid Klara sjö, alldeles icke och i intet hänseende är för hufvudstaden och landet önskvärdt. Ty dels skulle derigenom äfven den norra -stationen alldeles icke komma i beröring med Stockholms hamn vid Saltsjön, och följaktligen all transport på jernvägen af varor, sjöledes införda eller ämnade att sjöledes utföras, för all framtid betungas med en onödig kostnad, och således planens utförande utgöra en bestämd nationalförlust af oberäkneligt belopp; dels skulle man äfven genom denna bangård än mer draga befolkningen till en särdeles osund trakt af hufvudstaden, som redan nu är alltför starkt befolkad, och hvilken dertill, såsom varande trångt bygd, skulle lemna föga utrymme för den lifliga trafik, som kan väntas komma att uppstå i trakten kring en jernvägshufvudstation. Vi hemställa derföre till dem som vederbör, om det kan vara skäl att, för att möjliggöra det framtida utförandet af en plan, hvars förverkligande är på samma gång så ovisst och så föga önskvärdt, förlägga den jernvägsstation, om hvilken man nu har att besluta, på ett i alla hänseenden så ytterst olämpligt ställe, som platsen invid den med namn, heder och värdighet af sjö hugnade smutspöl, hvilken vi här ofvan beskrifvit. UTRIKES.

10 februari 1858, sida 3

Thumbnail