Article Image
SR SPIRE TIPBL IE. USS MULUL TT ANAREe anordnas. Det torde för mig såsom gymnastiklärar: vid Lunds högre elementarläroverk, då detta profes sor Brantings anförande och förslag genom landet: mest lästa tidving (se Aftonbladet n:r 269) blifvi v en skyldighet att till kollegiun i ämnet yttra min mening. Med förbigående af den inledning af allmännare gymnastiskt-pedagogiskt innehåll, hvilken .professo: Branting låter föregå sitt yttrande i den förhandenarande frågan, och ur hvilken inledning mycket äde direkt och indirekt, torde vara att lära, vil g endast fästa mig vid det af honom uppgifn: chemat. Professor Branting föreslår: .Förmiddagen. Efter slutet af första lässtunden: frisittande gymnastik 3—5 minuter, enhvar bibehållande sitt rum i klassen. Efter andra lässtunden: gymmnastiska lekar och springmarscher 10 minuter, ute på skolgården, di iderleken så tillåter. Eljest utföras i klassen särt anordnade rörelsegrupper under uppläsande ai utingen en metrisk utanlexa eller någon lätt utförc Sång.n löfter tredje lässtunden: uppställning på led, vändningar, marscher m. m.,, helst ute på skolgården, ö minuter. Eftermiddagen. Efter första lässtundens slut: fristående gymnastik 5 minuter i klassen. BEfter andra lässtunden: öfningar i allinänna ge värshandgreppen, afv exlande med bajonettfäktning miunuter, helst ute på skolgården. Härvid får jag för det första anmäla, att den nådiga stadgan bjuder, det en ledighet af 5 till 10 mianter mellan hvarje lärotimma skall lärjungarne med: fvas, och att det således icke är med densamms erensstämmande att anslå denna tid till något läoämnes inöfvande eller bearbetande. Det är nemgen otvifvelaktigt lirjungarnes lägliga rätt att under dessa minuter få bestämma sig sjelfve, utan al a man inskränkning än den god ordning och disciplir uödvändigt innebära. I stadgan äro här, såsom det ig vill synas, ganska välbetänkt orden ledighet och medgifvas använde, emedan de noga uttala den beAmdaste motsats emot den grad af tvång och fastillande af uppmärksamheten, utan hvilka intet lävn med framgång och verkligt gagn kan bearbas. wdFör detta lagstadgande kan och bör dessutom här det vigtigaste pedagogiska skäl anföras, att, då med denna ledighet icke kan afses annat än en behöflig hvila och omvexling från det tankearbete och det stillasittande, hvilka tillhöra lärotimman, det i sig sjelf är alldeles orimligt att just under denna, för öfrigt temligen korta hvilotid, i någon bestämd rikt ning taga lärjungarnes uppmärksamhet i anspråk alldenstund det väsentligaste i denna hvila just ligger i friheten härifrån. Och om jag härvid tillägger, att det synes mig vara af den största vigt att man, åtminstone inom den allmänna uppfostrans om räde, så mycket möjligt är håller sig fri så väl frår all slags öfverlastning som från den mekaniserandc förkonstling, hvilken, icke sällan under frihetens eget namn och alltid under sken af mycken djupsinnighet: förtryckande. och förqväfvande på åtskilliga häll söer göra sig gällande, så tror jag mig härigenom e för långt hafva afligsnat mig från ifrågavarande ämne. ön Att föreskriften om öfvande af frisittande stik i 3—5 minuter efter förmiddagens första irotimma synes vara så mycket olämpligare, som genom lärjungarne till och med skulle förhindra: 3 ara den frihet man härvid sist af alla skullc beröfva dem. Det blotta uppresandet och bibehållandet någon stund af dea upprätta hållningen syner mig, äfven i gymmastiskt hänseende, vara mera värdi un alla de rörelser, som här med bibehållande at sittande kunna utföras. 2:0. Vid andra punktens bestämmande af gymmastiska Ickar och springmarscher ute på skolgården — hvilkens af intet annat ersätteliga befintlighet naturs mäste förutsättas -— under 10 minuter, har ingenting annat att bemärka än att lärjungarnt sjelfve vid dessa lekar måste vara de bestämmande och, om möjligt är, de uppfinnande, och att den er ler de tills varande lärarne härvid endast böra förhå tyrande och tillrättavisande, då sådan: Kan det derutöfver lyckas dem att anvi jungarne n impliga lekar, hvilka af dessc vinna bifall och gande, så är det i sanning så mycket bättre. Det i denna punkt uppgifna alternativet af särskilt anordnade rörelsegruppers utförande under upp läsande af en metrisk utanlexa eller någon lätt utförd sång, hvilket, i händelse af ute inträffande fi lekarne otjenlig väderlek, skulle försiggå inne i klas sen, synes mig, om dernti ett sant bildningselement skall ingå, förutsätta en så hög grad af både gymnastisk och allmänt estetisk bildning, att den endast s de äldsta lärjungarne möjligen kan vara att påräkna. Ty om man härvid icke stannar vid en enel med säng beledsagad dans, sådan den ide gamla ullekarne förefinnes, och hvartill inne i klassrummer utrymme knappast torde kunna påräknas; utan verkligen vill åstadkomma något af poetiskt-deklamato: siskt värde, så inträda, såsom lätt kan inses, mycket stora svårigheter. Det är nemligen icke nog med rytmens. metriska bestämmande; melodien, om sådar skall förekomma, måste noga svara till denna -rytn och till det poetiska stoff, som i densamma kan ock vill framträda, Härtill. komma orden, hvilka böre vara af verkligt poetiskt innehåll, och slutligen rör-kerna, hvilka i yttre bild skola ännu starkare ut trycka och förklära det inre poetiska innehållet lakttages ej allt detta på det nogasta, så att allinrc söndring, mellan rytmen, -melodien och orden samt mellan detta allt och rörelserna: undvikes, eller ä noehållet platt och fattigt, så arbetar man genom sådana öfningar i sjelfva verket på den estetiska känslans, på smakens förvillande och förslöande, och smaken är ju dock, enligt en af -vårt lands djupsin nigaste tänkare, sjelfva skänslan af naturens alla hemaste sanningar. Att uppgöra öfningar, som motvara de nämde oundgängliga fordringarne, är i sanning icke lätt, och de böra, om man kan lycka: häruti, erhålla sina särskilta lärostunder, antingen på den gymnastiska-eller den musikaliska öfnin Under lekstunderna bör man säkerligen inskränka sig till marsch med och sådana enkla sånglekar, som i det le tydda, men: äfven dette bör dock öfverlemnas åt lärjungarne sjelfva och at lärarne endast uppmmnatras. Under intet förbållanåe må man tro sig kunna genom åläggandet af konstlade rörelsers utförande inom kl ummet ersätta de fria lekarne på en rymlig och vacker gå 3:0. Vid tredje punkten, i hvilken för ställning på led, vändni jag blott anmärka, att med tredje timmans utgång förmiddagsläsningen vanligen är afslutad och att lär inngarne. då, sävida de ic ke la undervis: nastik, sång eller annat lättare läroämne, såsom det hittills tillgått, gå hem. Det synes ickt heller vara tillräckliga för hand för att nu Jändamål att under fem minuters ven ledighet öfvas i gymnastik. Vid fjerde punkten, bestämmande 5 minuter: fristående gymnastik i klassen, gäller den allmänn: anmärkningen att detta är stridande emot författningarne. Det bör ntbytas mot minst 10 minuter: lekande på skolgården; hvarvid marsch med sång kunde. lämpligen föreslås. Vid femte punkten, föreskrifvande allmänna gevärshandgrepp omvexlande ned bajonettfäktnin vid den tredje EM e medgi tom refaller d t: ej såsom gäller samma anmär kning som

7 januari 1858, sida 4

Thumbnail