Article Image
Att jernväg bör finaas mellan Stockholm och Katrineholm, derom äro åsigterna någorluada ense, men de äro deremot så rycket mera delade i fråga om huru. Den ena bufvudåsigten är, att förbindelsen bör åstadkomtnas genom janväg från Stockholm öfver Söderte!je till Katrineholz; den andra hufvudåzigten sär, att förbindelsen bör åstadkommas genom jernvig från Stockholm öfver Westerås och Qvieksuad till Katrineholm. Båda dema linier kunde kallas Kattineholmibåtiof; tmen i korthet och mera betecknande kan den förta benämna Söderteljebanan;den senare Qvicksundsbanan; så för kortbietens skull i det följande. sår Då vid den förra riksdagen ständerna och allmänheten tänkte sig en bana från Göteborg lill Stockholm, tänkte de sig den i sin förtsättning gående från Westergötland genom Nerike norr om Mälaren ungefär i-likhet-medjernvägsko mitgns förslag: Men egaren till Sparrebolin i Södermanlånd friherre :Sprehgtporten tänkte en vacker däg, att det vore godt om banar inge fram just der;,så tänkte äfven flere af. ans goda vänner bok trogna srånnar. . Att banan från Westergötlarid och Nerike skulle dragas norr om Mälaren funnö de. mycket ETTER RETT RA RR

20 augusti 1857, sida 2

Thumbnail