Article Image
STOCKHOLM den 20 Aug. Ytterligare om Eatrineholmsbanan och om riddarhusets omsadling. sSkandal! Biir det hädanerter tal om skandal, så nämn icke den eller den iidningen, den eller den författaren, nämn blott — riddarhuset! . En insändare. Man torde väl å deras siday som sögrat vid de senaste omröstningarne i förstärkt statsutskott, ha förestält sig, att all diskussion rörande jernvägsfrågan nu skulle vara tilländabragt, och att sedan det väl Jyckats att iå de der millioserna till de förberedande arbeten i Södermanland, genom hvilka man bufvudsakligen afsett att binda händeraapå rikets ständer vid nästkommande riksdag; de; som förordat de åsigter, genom hvilkas antagande den vestra stambanan redan vid slutet af nästa statsregleringsperiod skulle kunnat bli af stör:e nytta såväl för landet i allmänhet söm göärskilt äfven, för bufvudstaden, numera skulle alldeles lägga ned sina pennor och låta allt bero vid den lösning, som frågan numera i första hand erhållit. Men saken är i och för sig af allt för stor vigt, dess. behandling företer så många märkvärdigheter och är äfvenledeg så betecknande för bristerna uti vårt representativa system, att pressen ännu ofta måste till densamma återkomma både för ett historiskt belysa hvad som blifvit gjordt och för att söka reda utsigterna för framtiden. Sålunda finner man äfven i tvenne större Stockholmstidningar för i dag ledande artik-: lar i jernvägsfrågan, ehuru af alldeles motsatt syfte. Svenska. Tidnirgen här nemligen en artikel, som, då man känner den ställning, hvati nämde blad befinner sig till-cheferza för det tongifvande partiet å riddarhuset, je nebär ett -högst aktningsvärdt prof på uppriktigbet och orädd sanningskärlek. Bladet påekar nemligen, med anledning af jernvägsrågans behandling på riddarhuset, det-bedröfliga och Hardt nära skandalösa sätt, hvarpå representatiossrätten utöfvas på riddarbuset, och hvilket är i så hög grad förnärmande för värdigheten af ett xriksstånd; bura den ena dagen, då vanliga frågor åf den största vigt förekomma, .grundlagsfrågor, tullfrågor, lagfrågor, endast: några tiotal af Jedamöter infiona sig, men några dagar derefter, då fråga är om stigande jordvärden för enskilta persöfter, mat strömmåär dit från alla kanter; och hurö fiddarhuset sålundå företer en tepresentation, som kommer när den vill, går när den tycker; som begagnar sin sjelfskrifvenhet såsom inträdeskort till ett frispektakel, när fästen påkommers, samt huru en dylik representation gör sig oförtjent att epga dyrbara: rättigheter, hvilka så mi:sbrukas,. Stockholms Dagblad åter har en artikel rörande beslutet i jernvägsfrågan, hvilken är särskilt riktad emöt Aftonbladet och hufvudsakligen innehåller jubel deröfver, att Katrineholmsintresset segrat; oaktadt Afionbladet — hvilket artikelförfattaren tillskrifver ett så utomordentligt inflytande ast han påstår, det knapt någon opinion finnes i landet, som består i annat än eftersägande af dess åsigter — så ihärdigt lekämpat detsamma. Vi tro oss redan nogsamt hafva ådagalagt; att förfäktandet af den åsigt vi omfattat, att hellre ett så stort sammanhängande vägstycke som möjligt af vestra stambanan bort fullbordas, än en bit i öster och en bit i vester, som icke på länge kunna råkas, om de ens någonsin komma att göra d t, hvilar på helt andra motiver än bitterhet och sårad fåfänga, eller rent af såsom pen fiendtlighet mot Stockholrm(!), såsom författaren i polisblådet söker inbilla sina Ifekehö naden dat hansbkaoctor askuldans landsgrefvarne och baronernar. Vi skola emellertid icke undandraga oss att upptaga den handske, som Dagbladåt kastar emot oss, och vi gör. derföre genast början med en återblick: på behandlingen a? den del af jernvägsfrågan, öfver hvars utgång det blad, sot: under en följd äf år stå.t under friherre Sprengtportens lydno, nu-triumferar. . Vi skola under fortsättningen dera? få tillfälle att se, huru det förhåller sig Både med det ena och andra af Dagbladets påståenden. L Att jernväg bör finaas mellan Stockholm och Katrineholm, derom äro åsigterna någor

20 augusti 1857, sida 2

Thumbnail