att döma af den Hastighet, NA arbete bedrifvitbs, bör. blifya .Jättna har I e allenas Stockholm, och hela det sydvestra Sverge der gemerisamma fördelen att hafya en lätt kom munikation (emellan Göteborg och Stvckboln åtgå då endast 16 timmar i stället för 6) utan, hvad som särskilt för Stockholm böj tagas i beräkning, genom beviljande vid näste riksdag af: anslag till vägen melian Köping och StockHolm, omkring 13 mil och med er kostnadsaf 10 millioner rdr rint; har: Stock. holm den för sig ojemförligt förmånligatte väg till det nörra, mellersta och vestra Sverge samt .genöm fullbordande af vägen mellar Finjasjön och Falköping. hvartill erfordras omkring 13 millioner, jemvöl med det södra. Om nu, vid en Kommande riksdag, uppmärksambeten företrädesvis egnades åt dessa banor, så skulle den förra eller vägen: frår Stockholm till Köping, der terrängen i allmänhet är högst tjenlig för jernvägsanläggning, redan -vid 1862 års slut vara fördig. och den södra till 1863 års slut, hvaremot. enligt öfverste Eriesons. förslag, denna väg först 1869 skulle vara fullbordad, Dettorde icke vara svårt att se, hvilketdera af dessa två alternativer är fördelaktigast, såväl för hufvudstaden, som för hela landet. Enligt det ena är inom 5 år med en: kostnad af omkring 40 millioner landet försedt nicd stambanor, som, sammanbindarde hulvudstaden med dess mellersta, vestra och södra: delar samt städerna Göteborg ock Malmö, genomgående de orter, der rörelsen företrädesvig visat sp i behof af förbättrade kommunikationsanstalter, skulle blifva den stora pulsåder, till hvilken ex mängd bibanor sköll föra varor från de inre delarne af provinserna. Enligt det andra alternativet skall, efter 11 års förlopp, med dubbla kostnaden en väg vara anlagd, som icke tillfredsstäler rörelsens behof, men skadar den ic. tåttoj att den försvårar anläggningen af jernvögar på bekostnad af enskilta bolag, hvilka icks. gerna kunna, eller kanske icke ens tillåtas konkurrera med staten. ? Såsom; det enda skäl för, detta onaturliga förslag anföres, att man måste undvika Köping—OÖvrebrobanan. Vi veta, att denna bana till Arboga öppnas i denna månad: Då mar längtar efter att skyndsamt komma i ätnjutande af jernvägsförbindelser, kan man på allvar ifrågasätta at icke begagna den som redan. är, färdig? Har Sverge, med ringa kaB. R år ke un pitaltillgång, eftersom medlen måste upplånas, med ännu ringare arbetsstyrka och ständigt stigande arbetslönersräd att uppoffra hvad som sedan är färdigt, att ågidosätta de gynnsammare terrängförbällan denä, att icke lyssna till behofveninom de provinser, som till följd af sin rörelse måste sakna kommunikationer, för stt tillfresställa några possessionater i Södermanland? I sin ordning bör denna previns likasom. Östergötland äfven komma i åtnjutande af jernvägar, i den riktning som rörelsen och behofvet kräfver, men icke i första rummet, med. olämplig riktning och genom användande af oriktiga medel. Om svårighet skulle uppstå att komma öfverens red Örebrobolaget, hvilket icke är sannolikt, då dess intresse att få träfik på sin bana ju sammanfaller med statens, då erfarenbeten visat att olika bolag lätteligen med hvarandra öfverenskomma och när rtegeringen bestämmer taxan och vilkören för dettå bolag,. så återstår ju alltid utvägen ätt bygga egen bana antingen söder eller noir om Hjelmåren; men icke bör denna yttersta utväg först användas. Hittills Hafva ju iögå vå righeter uppstått för. Norabolaget, som icke har samma öfvertag som stått, att Komma öfverens med Örebrobolaget. Tvärtom synas dessa båda bolag mycket väl förstå hvarandra. Icke hellef Häfvå svårighetör uppstått i andra länder, der statsbanor och enskilta bolags banor. oupphörligen. löpa i hvarandra, Missnöjet från svenska statens sida med detta Örebrobolag synes oss i sanning obilligt. Om dess aktieegare skulle klaga, skulle ej förundra oss, men icke synes Sverge hafva anlednisg att klaga derölver, att detia bolag här i landet uppoffrat några millioner på anläggande af jernvägar och alstrat den allmänna håg för dessa vägar, som nu så gripit omkring sig Det synes osa derföre alldeles otvifvelåkiigt; ått icke allenast de största fördelar af de nu ifrigavarande jernvägsenläggningerne beredas åt landet på det bela,utan äfven på samma gång Stockbolm, och hela Mälsredalen snarast komma i åtnjutande af de; fördelar, som en jernvägsförbindelse både med Nordsjön och med Öresund kommer att medföra, genom att bevilja anslag till vestra stambanans utförande fram till Örebro, men deremot nu afslå alla pnlag till påbörjande af banan till Katrineolm. a