vid Forsshaga slusskämmaren. blifvit utsprängd;7 öfr tröskeln färdighuggen i berget; portmurarne uppför da till full höjd; slossportarne insatte; kanalen frå! slussen till bassinen dels sprängd i berg, dels forme rad af mur, fullt färdig; bassinen äfvenledes, me undantag af någon stensättning ; för stämportarne ä tomten utsprängd och mur med bruk till en del upp förd, och kanalen ofvanom stämportarne har blifvi till betydlig del medelst sprängning och murning be arbetad ; arbetet har hittills kostat 101,949 rdr bk: samt anses ännu erfordra 40,295 rdr; vid Dejeforss jorden i slusslinien blifvit bortgräfd till berggrunder och i kanallininien till en del, hvarförutan vid kans lens nedra ända en kajdamm blifvit bygd och jetå anläggningen börjad; det hittills verkstälda har ko. stat 34,957 rdr bko, och arbetet lärer för närvarande vara instäldt af brist på medel. Jernbanan mellan Kristinehamn och Bjöändans lastplats, eller den så kallade Kristinehbamnsjernvägen. Utom vanliga underhållsgöromål hafva under äret förbättringsarbeten blifvit för denna jernväg verkstälde, bestående deruti, att 2 kurver eller krökningar i banans plan blifvit så vida ändrade och rätade, att ingendera numera har starkare radie än 800 fot, bvilken ändring är gjord för att, i stället för häst. kraft, hädanefter till rörelsens bedrifvande må kunna begagnas lokomotiv. Två sådana äro bestälde och skola innevarande år levereras. Å banan äro nästlidna året transporterade följande effekter, nemligen 133,021 skeppund jern och malm, 15,845 tunnor spantmål, sill, salt m. m., 2487 säckar kaffe, guano m. m., 452,892 tegel och takskiffer, 2715 tolfter diverse bräder, 2 ångbåtar och en ångpanna samt en mängd diverse styckegods, hvartill komma 671 passagerare. Inkomsterna hafva för året uppgått till 61,884 rdr 39 sk. 9 r:st rgs, hvaraf underbållsoch driftkostnad medtagit 40,822 rdr 7 sk. 10 r:st. samma mynt. Sedan ränteoch amorteringsinbetalning skett till riksgäldskontoret för det till anläggningen erhållna statslånet, samt kostnaden för de ofvannämda omläggningarne af banan blifvit betäckta, återstår behållving till utdelning af 8763 rdr 36 sk. 3 r:st. rgs. Jernbanan mellan Klara elf och sjön Fryken, eller den så kallade Frykstadsjernvägen. Betydliga arbeten hafva nästlidna året blifvit vid denna jernbana verkstälde, bufvudsakligen för dess ändring och fullständiga komplettering till lokomotivfrån hästkraftbana. Som lokomotivets begagnande, i följd af ovana vid dess skötsel, ännu måste betraktas såsom experiment, hafva inga säkra jemförelser ännu kunnat ske öfver resultaterna af transporternas bedrifvande med ångeller såsom förut med hästkraft; men det vill hittills synas som skulle ångkraftens användande medföra en utgiftsbesparing pr dag af 20 å 25 rår. Under året bafva å jernbanan transporterats: 29,062 skepp:d jern, 1950 kistor spik, 16,835 t:r spanmål, sill och salt, 14,743 tolfter diverse bräder samt diverse gods. Inkomsterna hafva utgjort 59,860: 42,7 rgs, hvilken summa, med undantag af 2611: 7, 5, åtgått till underhållsoch driftskostnader samt räntebetalning m. m. ; Angående 1856 års rörelse och inkomster vidjernbanan öfver Ränkesed, mellan sjöarne Ränken och Glafsfjorden i Wermland, hvilken anläggning, dertill lån från handelsoch sjöfartsfonden utyått, fullbordades och afsynades 1855, hafva inga uppgifter ännu ingått; men vid den inspektion å banans underhåll, som nästlidne sommar förrättades, erhölls uppgift derom, att 10;000 tolfter diverse bräder, 4000 skepp:d jera och 1300 t:r spanmål, salt m. m. blifvit redan då å jernvägen transporterade. j Anläggningen af jernvägsstambana, ensamt på statens bekostnad, med utgångspunkt från Göteborg i riktning på Stockholm, hvilket företag påbörjades 1855, sedan rikets ständer året förut dertill anvisat 4 millioner rår bko, har fortgått under öfverste Ericsons ledning, så att sträckan från Göteborg till Jonsered, i längd något öfver 1, mil, blifvit öppnad för trafik den I sistl. Dec., och dessutom har linien ända till Snipebro vid Skaraborgs läns gräns blifvit i mer eller mindre mån lsgd under arbete, samt fortskridit så, att till trafik anses kunna innevarande är upp låtas ytterligare 5 mil, eller från Jonsered till Vår-, gårda ! f