till 10,672 rdr 50 öre rmt, och omkostnadernia fö rörelsens bedrifvande samt banans underhåll hafv erfordrat 8368 rår 12 öre. : Lerviksjernbanan, fmpellan sjöarne Långban och Yr gen, har för transpört af jern, malm, saltvaror oc spånmål inbringat. 6299 rår 8 öre rmt, och till ur derhållssamt driftkostnader ha åtgått 4392 rdr 6 öre imt. Saxåjernbanan, mellan sjöarne Saxen och Ynger bar trafikerats från den 19 Maj till den 13 Novem ber, och för transport af jern, malm, spanmål sam diverse gods inbringat 8498 rdr 30 öre, deraf til underhållsoch driftkostnader medtagits 5499 rdr 1: öre rmt. Chaussoch brobygnaden öfver Hammars stora fär jesund har fortsatts från medlet af Mars till medle af December månad, så att fyllningen för chaussåj från södra landet nu är verkstäld till en längd a 520 fot, med stenglacis till 4 fots höjd på båda si dory och för att hindra sjösvallet att undergräfv: stensättningen, äro 6 fot breda faschinmattor utlagde För den rörliga bro, hvilken kommer att för segel farten genom sundet anbringas, och som är bestälc vid Motala verkstad, hafva 3 stenkistor blifvit tim rade och sänkta å ntfyld och spettad grusbank, hvarpi faschinmattor först äro anbringade.. Nämda kisto äro sammanfogade medelst en i sjelfva broöppninger befintlig, 3 fot hög tröskel, som hindrar trycket aj chaussåen att rubba desamma. Till arbetet är, del: af statsbidraget, dels af häradets tillskott, hittill: använd en summa af 22,124 rår 33 sk. bko. Sänkningen af Långhalsen, Yngaren, Hallbosjön m. fl vattendrag i Södermanland. Sedan arbetet vid Kri stineholm under år 1855 afslutades, har detsamm: nästlidet år fortgått oafbrutet vid Täckhammars och Wrena stationer, hvarest arbetsqvantiteterna befun nits öfverstiga de i planen beräknade, hvadan detts företag, när i öfvervägande tages, att betydlig ock oväntad höjning i arbetslöner under senare åren inträffat, efter alla anledningar kommer att uppgå til vida större utgift, än intressenterna förestälde sig när de af rikets ständer erhöllo 50,000 rdr bko låneunderstöd till verkställigheten af denna till en kostnad af 117,782 rdr kalkylerade sjösänkning. Jernvägsbygnaden mellan Köping och Hult, hvarom direktionen uti afgifven berättelse yttrat, att bolaget af nog kända orsaker varit ur stånd att med kraft fortsätta arbetet under nästlidna året, har fortskridit sålunda: att 6517 -kubikfamnar jordarbete, 353 kubikfamnar bergssprängning, 214 kubikfamnar kallmurning och 7660 kubikfamnar ballastning blifvit verkstälde, och skenor hafva utlagts å 54,420 fot i längd; 32 par grindar vid vägöfvergångar äro uppsatte, 2900 fot ny körväg anlagde och 21,600 famnar stängsel uppförde å ömse sidor om banvallen. Dessutom har för stationerna följande blifvit verkstäldt: vid Örebro: planering å stationsplatsen, med kulvert bygd för vattenafloppet; 4 vändskifvor, 1 vågbrygga och 10 spårvexlingar med sidospår anbringade; det provisoriska stationshuset fullbordadt med platform och apparelj för vagnars lastning; lokomotivstall samt verkstäder utvidgade, och stängsel omkring .stationsgården uppfördt; vid Skebäck: 1 våghus uppfördt, och en vändskifva samt ett sidospår nedlagde; vid Frövi: 1 sidospår nedlagdt; vid Dylta: en vattencistern anlagd; samt vid Axberg: anhaltstation bildad, med en platform -af 150 fots längd. Jernvägsanläggningen från Köping-Hultbanan vid Ervalla till Nora stad är så till vida färdig, att densamma kunnat under större delen af året trafikeras, men har dock ej ännu erhållit fullt godkännande, enär åtskilliga smärre anmärkningar emot vissa arbetsdetaljer gjordes vid den afsyning, som under hösten, enligt direktionens framställning, förrättades genom styrelsens föranstaltande. För nya arbeten inom mellersta distriktet hafva följande planer erbållit nådigt gillande nästlidet år: Jernvägsanläggningen mellan sjöarne Barken och Wessman i Dalarne. Rikets ständer afsatte härtill vid senast förlidna riksmöte ett statslån af 133,333!; rdr bko, och K. M:t täcktes, på grund af intressenternas framställning, den 28 Februari nästlidet år gilla en till 437,000 rdr bko beräknad plan för anläggning af lokomotivbana med 4 fots spårvidd, i stället för hästkraftbana med 3 fots spårvidd, som primitivt varit ifrågasatt. Arbetsdirektiomen, som den 1 Maj påbörjade företaget, hvilket hela sommaren fortgått med en arbetsstyrka, vexlande emellan 100 och 250 man, och medtagit en kostnad af 81,613 rdr 96 öre rmt, bör, enligt det af styrelsen å K. M:ts och kronans vägnar antagna kontraktet, fullborda anläggningen till den 1 Juli 1858. Säffte kanal och segelleden på Byelfven. Så väl nya arbeten till förbättring i förut varande anläggningar, som .eck större eller mindre underbållsgöromål hafva blifvit under året utförde -vid Säffle, Hökeströms, Vindlösans och Backeströms kanaler, äfvensom för farlederna vid Krokstads holme och genom grundet vid Låkan. 687 elfpråmar, 527 seglande fartyg och 89 ångfartyg hafva passerat farleden, befraktade med 35,518 skeppund jern, 71,707 tolfter diverse bräder, 23,067 tunnor spanmal, salt och sill, 9863 skeppund diverse gods, 221,552 takskiffer och tegel, 1468 famnar ved och 17,284 bjelkar, hvarför afgifter blifvit erlagde med 15,554 rdr 1 sk. 4 rst. bko, eller 2045 rdr 28 sk. 11 rst. mer än år 1855. Karlstads hamn, kanal och sluss hafva underbållits och i åtskilliga afseenden förbättrats, hufvudsakligen genom muddring till en qvantitet af ej mindre än 1730 kubikfamnar. 103 ängfartyg, 921 segelfartyg och 1286 elfbåtar hafva trafikerat dels hamnen, dels kanalen, befraktade med 58,327 skepp:d jern, 72,865 tolfter diverse bräder, 13,803 tolfter sågblock, 3784 bjelkar, 381 famnar ved, 382,266 takskiffer och tegel, 42,234 tuonor spanmål, sill, salt m. m., 17,067 skepp:d diverse gods samt 164,379 kannor spirituosa; och hamnens inkomstår under året hafva upp. ått till 10,347 rdr 15 sk. 11 rst. bko, eller 2613 rär 2 sk. 11 rst. mer än 1855. Kristinehamns hamnarbete harlfortgått så, att endast stensättning, hufvudsakligen framför raset, återstår att utföra till sevast gillade planens fallbordande. Oasktadt det låga vattenståndet, har trafiken kunnat fortgå obehindradt, och 66 ångfartyg semt 485 seglande fartyg hafva under året besökt hamnen. Trollhätte kanal. Underhållsarbeten, som vid denna mycket trafikerade farled äro ojemförligt större än å andra kanaler inom landet, der nötningen är vida mindre, hafva med vanlig omsorg blifvit under året förrättade. 5843 seglande och 947 ångfartyg jemte 77 bjelkflottor hafva passerat kanalen, hvars inkomster uppgått till: 207,481 rdr 10-sk. 7 r:st. bko eller 11,240 rår 28 sk. 6 r:st. mer än år 1855. Genom kanalen äro följande varor fraktade, nemligen 25,036 kistor stål och spik, 220.660 skeppund jern, 284,463 tolfter diverse bräder, 195,132 st. bjelkar och sågblock, 26,604 tunnor kalk och cement, 75,268 tunnor sill och salt, 180,178 tunnor spanmål, 904 tunnor alun, 30,860 skeppund diverse tunnegods samt 9672 famnar ved. Kanaloch slussanläggningarne wid Forsshaga och Dejeforss i Klara elf hafva. bedrifvits sålunda, att ———— — — — xi den. Stället är en mörk, dyster boklund med