Article Image
STOCKHOLM den 3 Aug. Såsom våra läsare kunnat. inhämta af den från öfverste Ericson till civildepartementet ingifna framställning rörande fortgången af jernvägssrbetena på den vestra stambanan, som uti lördagsbladet meddelades, hafva dessa arbetefi redan framskridit så långt, att öfverste Ericson trorsig kunna försäkra, att, derest arbetena nu oafbrutet få fortgå under återstående delen af sommaren, hela jernvägslinien mellan Göteborg och Falköping, omkring 11 mil, skall kunna öppnas för träfiken redan vid slutet. af nästa år, eller 1858, och hela linien från. Göteborg till och -förbi Göta kanal året derpå, eller 1859, i stället för 1860, såsom både i generalplanen och detta års detaljförslag är beräknadt och antaget. Detta raska framskridande utöfver hvad man trott sig kunna beräkna, hvilket hr Ericson hufvudsakligen tillskrifver dels en för jernvägsarbetena särdeles gynsam väderlek, dels den öfver all förväntan rika tillgången få privatavarbetare, som anmält sig till erållande af-sysselsättning och arbetsförtjenst vid dessa anläggningar, bär utan tvifvel tillika äfven ett nytt och vackert vittnesbörd om den utmärkta förmåga och drift; som man redan af gammelt ör van satt finna öfverste Ericson utveckla vid ledningen och utförandet af stora arbetsföretag. På samma gång vi med. nöje göra rättvisa, såsom vi alltid gjort, åt hr Ericsons-ådagalagda förtjenster i detta hänseende — hvilket är något helt annat, än uppgörandet af planer för jernvägarnes i statsekonomiskt hänseende ändamålsenligaste sträckning genom landet — kunna vi icke annat än tillika fästa uppmärksamheten på, huru detta den vestra stambanans framryekande med -skyndsammare steg, än man förut påräknat, emot och förbi Göta kanal, lägger ett nytt och vigtigt skäl mera i vågskälen för den åsigt, som yrkar beviljandet vid innevarande riksdag af anslag för den nämds stambanans framdragande, ieke blott till.och förbi Göta kanal, utan ända fram till Örebro. Det är nämligen klart att, om anslag för närvarande, då statsregleringen uppgöres icke blott för åren 1858 och 1859, utan äfven för år 1860, endast beviljas för den ifrågavarande jernvägssträckningens utförande från Göteborg till och förbi Göta kanal, men hela denna linie, såsom öfverste -Erioson nu ställer i utsigt, redan år 1859 kan öppnas för trafiken, alla vidare arbeten på denna sträckning under år 1860 skulle komma att afstanna, ända till dess ett nytt jernvägskrig vid den då åter s3mlade riksdagen bunnit afslutaz, Att en betydande förlust derigenom måste.uppkomma för. statsverket, är lika lätt att inse, som att den nytta, hvilken för landet i allmänhet likasom särskilt för hela Mälaredalen och Stockholm vore att förvänta af vestra stambanans framdragande förbi Göta kanal, om den der tills vidare blefve stannande, är jemförelsevis ringa emot den fördel, som vinaes-genom samma -banas fortsättande till Örebro, hvarigenom förbindelsen mellan Nordsjön soch Mälaren, mellan Göteborg och Stockholin, i sjelfva verket redan vore vunnen, med: begagnande vare. sig tills vidare af sjöfarten på Hjelmaren och dess kanal till -Mälaren, eller af den redan färdiga jernbanan från Örebro till Arboga, hvilken dessförinnan väl äfven redan hunnit fullbordas till Köping. Men att hela jernvägssträckan mellan Göteborg och Örebro kan blifva öppnad för trafiken redan år : 1860, om tillräckliga anslag dertill nu beviljas — såsom adeln och presteståndet för sin del gjort — lärer efter de nu af chefen sför jernvägsbygnadernag utförande lemnade upplysningarne mindre än någonsin kunna betviflas. ; Vi tro således, att alla de riksdagsmän,:som vid bestämmandet af sitt sätt att fösta i jernvägsfrågan endast ledas af omtanka för det allmänna bästa, :och som rätt besinna vigten ur-denna synpunkt, att äfven statens j-rnvägar så anlöggas, att de ju förr desto hellre må lemna inkomster till betäckande af ränta på de ofantliga kKapitaler, som uti dem nedläggas, skola i de nu af hr öfverste Ericson lemnpade underrättelserna om den vestra banans framskridande finna-ett nytt och-kraftigt skäl att hellre på en gång nu beviljar bvad som erfordras för densammas fullbordande fram till Örebro, hvarigenom redan något helt, och ett ganska vackert resultat,itill gagn för hela;landet vore vunnet under den period, för hyilken staten nu-skall regleras, än minska anslaget för denna vigtiga banz2, otvifvelaktigt dandets blifvande hufvudåder, för attsi stället: bortplottra-millioner-för:påbörjande af en bana till Katrineholm, : till, skada för fäderneslandet .och isstrid med det allmänna och upplysta: tänkesättet. om dess sanna fördel,som än till obestridligt gagn för det parti, som endast — såsom Svenska Tidningen i dagens numer uttrycker sig — genom konstgjorda. medel väger någorlunda jemnt på riksdagen med landets öfvervägandemening och som fortfarande söker att, kosta hvad det vill, genomdrifva sin tanka, eburu:det icke kan vara, okunnigt om huru föga den:delas af landet. Utgången: af .hemmansklyfningsfrågan på riddarhuset sistlidne lördag blef sådan man der kunde förmoda i betråktande af ;ståndets vid föregående riksdagar uttalade åsigter i ämnet. .Genom votering bifölls, med 22 röster mot 16, den punkt i. utskottets -betänkande ; NNE CT FC SSE SET SIE PASS

3 augusti 1857, sida 2

Thumbnail