Article Image
— En enskilt korrespondent från Kronstadt förmäler bland annat derifrån följande, under dato af den 10 dennes: Som ni vet, är i norra och östra delarne af Finland en stor nöd rådande i anledning af den missväxt, som så hårdt drabbat en stor del af landets invånare, Härstädes uppenbarar sig nöden knappast märkbart, hvilket troligen härleder sig deraf, att vi äro nog lyckliga i deita fall att vara så nära kejsarstaden, der man icke vill höra talas om någon nöd, vore den än aldrig så ögonskenlig. Det må också erkännas, att vederbörande både i Petersburg och härstädes göra allt för att lindra uppkommande fattigdom, och det har ända hittills varit strängeligen förbjudet, att, vare sig i tryck, skrift eller dagligt tal, på minsta sätt klaga öfver nöd och dyr tid. Härstädes, hvarest stor tillförsel från Ryssland är rådande, äro födoämnena icke stort dyrare än under de närmast föregående vintrarne; men hyror och ved deremot äro uppjagadetill en--höjd i pris, som aldrig tillförene varit förspord. Anledningen till denna prisstegring torde väl till en del få sökas deruti, att icke mindre än 380 fartyg af olika nationer här ligga infrusna, hvilkas besättningar bo i land. På många år har icke så stort antal fartyg här öfvervintrat, och det hade troligtvis icke heller blifvit så stort under denna vinter, om icke isen i höstas helt oförmodadt och genom ovanligt. starka strömsättningar på en gång sammanförts och blifvit så stark. Den 7 sistlidne November kom isen från Newan i större och mindre stycken, och strömsättningen var så stark, att icke något af den mängd fartyg, som lågo på redden häremellan och Petersburg, kunde hålla sig qvar, utan måste lätta ankare och följa medisen den väg denna ådref. Många fartyg kommo på land, och många gingo förlorade derigenom att isen, likt en skarp såg, alldeles sönderskar dem. Ibland dessa senare var skonerten Andreas, förd af kapten Isberg och tillhörig grosshandlaren Menck i Stockholm. Detta fartyg, som innehade full last af rågmjöl och var nästan klart att gå till segels, blef så sönderskuret, att det genast sjönk, och besättningen kunde med knapp nöd rädda sig, emedan isen ieke bar och, jemte strömen, var för stark att med båten arbeta sig igenom. En mängd fartyg drefvo ut till den. s. k. Tollbåken, der några gjorde större eller mindre haverier, och andra dels kommo på land och dels sjönko emellan Kronstadt och Hogland. De fartyg, som kunde och förmådde, inisade sig åter till inre hamnen härstädes; men ryssarne begära nu af dem, som qvarligga vid Tollbåken, ända till 370 a 425 rubel silfver för deras inisning; och detta få kaptenerna betala, såvida de vilja ha fartyg och last i behåll i vår. Ryska fyrskeppet och en svensk skonertbrigg, hvars namn jag icke.-vet, men som föres af en kapten Nilsson, ligga infrusna på banken vid inloppet till Petersburg. Vattnet der, som är 12 fot djupt, är alldeles bottenfruset, och fartygen, som bokstafligen hänga uti isen, kunna omöjligen nu fås derifrån och i vår är det för sent; ty när Newan kommern, d. v. s. när islossningen sker på Newafloden, rycker isen med sig allt, som är i dess väg, och skär belt säkert sönder dessa båda fartyg. Bland här vinterliggande fartyg af: Stockholms handelsflotta må nämnas skeppet Maria Augusta, briggen Fritz, skonertarne Ida, Knut och Fina, alla liggande med last af mjöl och talg. Många haveriolyckor förespås skola tima här i vår. Nästan alla här liggande fartyg hafva lasten inne, och mången mjöllast var i höstas bestämd för de norrländska hamnarne i Sverge. Någon synnerligt sträng vinter har härstädes icke varit, endast 20 å 23 grader, och i Petersburg en gång 25 grader Celsii.

24 februari 1857, sida 3

Thumbnail