Article Image
eh utredningar, som af rikets stiader vid sista riksdag begärdes. Det är tydligt, att de nämda provinsernas intressen, betraktade ioch för sig, oberoende af frågan att genom dem draga: vestra stambanan, endast iden händelse kunde böra förhindra detta senare, att de vid en sådan undersökning befunnes stå i strid dermed; hvilket svårligen lärer kunna bevisas. Dessa äro ungefär de skäl; som dels i den kongl. propositionen, dels i öfverste Ericsons betänkande blifvit anförda för dena vestra stambanans dragande söder om Mälaren, med undantag af de militära, som blifvit af hr Eric son anförda och vid hvilka vi icke ansett nö digt att här uppehålla oss. Då komiten besiått af militära ledamöter och bland. dessa räknat en, som i mera än ett halft sekel varit i krigstjenst, hafva vi nemligen föreställt oss, att komitens utlåtande angående banor nas lämpligaste sträckning, hvad denna synpunakt angår, åtminstone bör ega lika, om e mera vitsord, än det försök till vederläggning deraf, som öfverste Ericson företagit, enär han sjelf icke veterligen haft tillfälle ait i detta ämne gförvärfva någon närmare erfa. renhet. Vi vilja i korthet sammanfatta de skäl, som synas oss tala för den vestra stambanans dragande norr om Mälaren. Dessa skäl äro, enigt vår uppfattning, hufvudsakligen följande: Att denna bana, på sätt vi i föregående artiklar visat, bäst motsvarar de mellersta provinsernas behof, såsom Westergötlands afsättning af sina produkter på Wermland, den senare provinsens förseende med det för dess industri mest behöfliga råämne från norra Nerikes bergslager, dessa bergslagers förbindelser med den sädesrika bygden i provinsens midt, med Westergötland och Westmanland, med Mälaren, Hjelmaren och Wenern, samt med Stoekholm och Göteborg, slutligen -äfven de bördigaste delarnes af Westmanland och Upland, förbindelser med städerna, med Nerikes bergslager och med -hufvudstaden, samt under vintermånaderna hela de rika provinsernas rörelse till och från Stockholm; . 4 att: denna bana (i-förening med en liten det af. hordyestra stambanan)-innefattar direkt sammanbindning medelst -jernväg-mellan sjöarhe Mälaren, Hjelmarenoch Wenern, och derigenom väsentligt underlättar transitofarten mellan Stockholms och Göteborg; sta? att den underlättar anläggandet af.em direkt sammanbindnifigsbana mellan det norra, rikare och mera befolkade Nerike med Östergötland och Södermanland, hvarigenom.de sistnämda provinserna äfven blifva mera direkt sammanbundna-med Westmanland, än på: den omväg. som-gehom -vestrastambanans dragning söder om Mälaren här skulleförorsakas; : att. den,ehuru längre -än den söder om Mälaren dragna banan, likväl fordrar ett mindre bygnadskapitalän: denna samt, med an ledning af dess -större jemnhet, efter all anledning mindre framtida driftsoch underhållskostnad, under -detden derjemte sannolikt skulle bereda minst samma fördelar i besparing af tid; . att den, i samma mån4transportkostnaderna derpåblefve mindrey för staten möjliggjorde åsättandet af lindrigare afgifter för trafiken, än som rimligtvis kunde ske på banan söder om Mälaren, då transportkostnaderna der måste blifva större; att: genom dess anläggning en fulländad jernvägsförbindelse genom landet och mellan dess tvenne största städer, till följd af dearbeten, som redan på en del deraf blifvit af ett enskilt bolag verkstälda, kan hastigare fullbordas; att då trafiken i södra Upland öch Westmasland samt mellersta Nerike är vida större och lifligare ä.2 i Södermanland öch södra Nerike, en genom de förra trakterna framdragen jernväg bör lemna staten större inkomster, än en jernbana, framdragen genom de senare landsdelarne; ett förhållande, som så mycket mer förtjenar afseende, som statsverket; utom ränta å anläggningskapitalet, äfven måste vidkännas den dryga underhållskostnaden, hvilken, som bekant; uppgår till ej mindre än mellan 3 och 8 procent af anläggningskostnaden, beräknad i medeltal till 750,000 rdr pr mil; att denna bana, så snart den vesterifrån hunnit utföras till Örebro, och ännu mera, sedan den blifvit framdragen till Köping och der satt i förbindelse med sjöfarten på Mälaren, redan innan den i hela sin ut sträckning blifvit färdig, ger fördelen af en stor lättnad i förbindelsen melian Stockholm och de vestra orterna, en lättnad, som bör så mycket snarare kunna ernås, som ej ove tydliga delar af denna väg redan äro färdiga: att vägen till Norge, i händelse vestra stambanan framdrages norr om Mälaren oct genom Ervalla—Norabanans utsträckning till Kristineharön sättes i direkt förbindelse med sistnämde stad, blir 6 mil kortare, än öv den enligt den kungliga propositionen framföres genom södra Nerike öfver Porla till samma stad; samt slutligen : M att denna rikthing för den vestra stambanan -har för sig regeringens och föregående ständers beslut, här förtjenta af så mycket större afseende, som, utom de fördelar denna bansträckning i sig sjelf erbjuder och som minst torde kunna anses uppväga dem, som anföras för den södra sidan, med anledning deraf korporationer och enskilta inlåtit sig i mera eller mindre vidsträckta företag och anläggningar, som, i händelse dessa beslut upphäfvas, blifva gagnlösa och skola medföra känbara förluster. Genom de åsigter vi här uttryckt rörande II mo ooo fd sm damma starmshanane draganda Norr

26 januari 1857, sida 2

Thumbnail