Article Image
bro dela sig uti banor, norr och söder om Mälaren och vid Svartå uti banor norr och söder om Wenern, samt slutligen en i öfrigt fristående bana sån Askersund till Örebro förena Wettern och Hjelmaren. Vi anse detta enkla förslag i allmänhet särdeles ändamålsenligt och hafva dervid blott fåanmärkningar ätt göra. Hufvuddelarne af de sålunda föreslagsa banorna genomgå provinsens bördigaste trakter, och sammansbindningsbanorsa från Mälaren med Hjelmaren till Wezern och Wettern blifva på det hela så korta och ändamålsenliga, som terrängförhållandena och den förra banans utsträckning till Norge medgifva. Vi betvifla väl lävspiigheten af den föreslagna krökningen till Degerforss, men anmärka för öfrigt mot detta komiterades förslag endast, att det icke innefattar någon föreringsbana mellan Wenern och Wettern. Drages banan från Askersund till Örebro öfver Qvistbro på banan amellan Mälaren och Wenern, såsom ursprungligen varit föreslaget, (eller öfver Fjugesta), i stället för öfver Halsberg, så vinnes med en obetydlig förlängning i förbindelsen mellan Hjelmaren och Weitern äfven detta ändamål, och kostnaden för banan mellan Örebro och Halsberg kan helt och hållet besparag, så framt ej dess anläggning skulle anses särskilt ändamålsenlig med hänseende till den östra stambanans dragning genom nordvestra delen af Östergötland öfver Husbyfjöl, för hvilken sträckning hr von Steyern nyligen i detta blad anfört skäl, som synas göra detta förslag förtjent af en närmare utredning. För -bergslagerna erbjuder komitåns förslag direkta förbindelser med Wermland och Wenern medelst nordvestra stambanan öfver Kri-1 stinehamn, med Westergötland och Göteborg, medelst vestra stambanan öfver Svartå och Hjulö, med Wettern medelst banan till Askersund, med Södermanland och Östergötland medelst föreningsbanan till Katrineholm, med Westmanland medelst vestra stambanan öfver Köping, och slutligen med Stockholm medelst ! banor såväl söder som norr om Mälaren. 9?et är således för dem särdeles ändamålsenligt. fvergå vi nu till öfverste Ericsons försiag, så finna vi, att det skiljer sig från komitåns deruti, att det icke omfattar någon direkt sammanbindningsbana mellan Hjelmaren och Wenern, att det lemnar utförandet af alternativa : förslag till fortsättning af banan mellan Hjelmaren och Mölaren, aritingen till Westman-) lands bergiga trakter öfver Frövi, eller genom j: dess bördiga slättland öfver Köping, åt en oviss ; framtid, och att det, i stället för den af ko-l ;miten föreslagna föreningsbanan från Örebro till Katrineholm, framdrager den vestra söder -om Mälaren framgående stambanan från Katrineholm till Hjulö öfver Halsberg, der den skulle. skära den äfven i hr Ericsons förslag ingående sammanbindningsbanan från Örebro till Askersund och trakten af Porla, der nordvestra stambanan skulle afgå till Svartå och vidare, på sätt komiterace föres.agit, till Kristinehamn och Norge. Jemföres detta förslag med komitens, så befinnes, att i stället för att komiten framdragit den vertra: stambanan öfver den bördiga slätten i provinsens midt, öfverste Ericson deremot förlagt denna bana inom Nerike till ofruktbara trakter i dess södra del, hvilka icke sjelfva lemna någon anledning till betydligare forsljng; att en direkt sammanbindning mellan Mälaren med Hjelmaren och Wenern derigenc,m uppoffras; och att bergslagerna, med undante ,g af förbindelsen med Wettern, som blir de nsamma som komiterade föreslagit, i alla öfriga riktningar få icke obetydligt förlängda. transporter.s Sålunda måste den särdeles vigt iga tackjernstransporten från Nora till Wene :rn, i stället för att från Örebro gå direkt till Svartå, söka sig väg först på Aekersundsbar an i sydlig riktning till Halsberg, derifråna på vestra stambanan i vestlig riktning till tre .kt en af Porla, och slutligen på nordvestra staml av an i nära nordlig riktning till Svartå. Den sis tnämda stambanans dragning till Kri-j tine.hai nn innebär redan en förlängning i samn ar ibin dningsbanan mellan Mälaren och WeueCrn af närmare en mil, och då dertill komver denna opåkallade omvägen öfver Halsberg och Porla af halfannan mil, uppkommer såleCres en tillökning i kostnaden för transporter fill Wenern af 2 till 274, mil, hvilket äfven på jernväg för hvarje skeppund tackjern icke fr någon obetydlighet, utan i många fall må:ste tillintetgöra möjligheten af en på denna tunga råvaras förädling grundad industri. Till Westergötland och Göteborg blir ock afståndet från bergslagerna, likasom från hela det norra. Sverge, förlängdt genom den nästan rätvinkliga keökninger till Halsberg. Ifrån bergslagerna och : Örebro till Södermanland och Östergötland föranleder samma omväg till Halsberg en ökad väglängd af 1 mil. Till Stockholm blir likaledes väglängden ökad med 1 mil på den södra vägen, och vi veta ej huru mycket på den ännu obestämda norra. Men icke blott bergslagerna och Örebro stad få ökade transportkostnader i nästan alla riktningar till och från kringliggande provinser, utan äfven mellan dessa provinser inbördes nppstår ett likartadt förhållande. Från Westergötland är, såsom bekant, stor spanmålsafsättning på Werralanö. På den tid, då sjöfarten är stängd, raen lafidtmannen bäst är i tillfälle att sälja sin skörd, bör jernvägs-anläggningen komma att i hög grad underlätta denna afsättming; men skall enligt öfverste Ericsons förslag den nordvestra stambanan skilja sig från den vestra vid trakten af Porla, i stället för vid Svartå, såsom komiten föreslagit, så blir derigenom väglängden mellan Westergötland och Wermland icke obetydligt förlängd, såvida ej annars meningen

19 januari 1857, sida 2

Thumbnail