sia. fbuligen synes mig såsom em vigtig iakttagelse vid systemets uppgörande böra tillses, att dessa efter:landetsosträckning gående sammanbinadaingsbanor på intet ställe så beröra hafvet, att, gexom en fiendtlig ockupstion, kommunikatiomens samband kan afbrytas. Der man hu i den kongl. propositionen följt dessa grundeatser; synes förslaget vara förträffligt. Jag hade visserligen önskat, att man -yttrat något ord om Gefle-Fahlu-banans utsträckning till Siljam; men för öfrigt hvilket vackert, väl uttänkt och i framtiden fruktbärande helt för sig utgör icke detta föreslagna kommunikationssystem för den ytterst intressanta del af Sverge, som Dalarne, Westmanland oeh Upland bilda! Gefle-Fahlu-, Upsala-Sala-Örebro-linierna och slutligen MälaJaren, — dessa makalöst belägna tvärlinier — sammanbundna och till sin verksamhet mångfaldigade genom longitudinal-banorna Stockholm-Upsala och Westerås-Sala-Geflebanan ! Man bör lyekönska upphofsmannen till denna id6 och ännu mer den ort, som deraf får njuta fördelen. Ingen kan med skäl säga, att man norr om Mälaren blifvit lottlös. — Att Södermanland får en bana, som centralt genomskär landtungan, är ju alldeles ijsin ordning. Hela denna landsorts rörelse går ju förnämligast på Stockholm, beläget längst bort i dess östligaste ända. Hvilka orimliga kostnader hafva ej blifvit bortkastade på landforslingen i denna trakts backiga vägar! Visst kunde känalisering af vattendragen något bjelpa, men på långt när ej efter behofvet, ty det är om vintern landtmannen har mest att forsla, och då bjelpa ej vattenleder. Då nu denna för provinsen vigtiga jernvägssträckning, på sätt hr Erieson fullständigt visar, i allo bäst lämpar sig för det dernäst vigtiga syftemålet, att ifrån alla landets orter söder om. Mälaren äfvensom från Norge åstadkomma dena lättaste förbindelse med Stockholm,-så låter det icke förneka sig att detta syftemål ock bör på denna väg sökas. Jag är således äfven i detta afseende af samma åsigt som det kongl. förslaget uttrycker. Men i det öfriga måste jag till min ledsnad erkänna, att jag i betydlig mån skiljer mig från hvad meranämde förslag innefattar. För att kunna någorlunda visa mina skäl dertill, måste jag som hastigast återgå till de grunder, hvilka jag ansett vara de enda rätta r uppgöradet af ett svenskt -jernvägssystem, för att derefter kunna tillse huruvida dessa blifvit i det kongl. förslaget afsedde eller icke. Jag sade, såsom jag tror, på goda skäl, att det vore de dels redan befintliga, dels ytterligare behöfliga tvärliniernas sträckning, som borde läggas till: grund för ett sådant förslag. Hvilka äro nu dessa? 1:o Mälaren intränger till en längd af 11 mil i landet, från Stockholm räknadt. Genom Hjelmare kanal och sjö sträcker sig denna vattenkommunikation ytterligare 4 mil i samma riktning. Ännu längre vesterut träffas Wenern, som, med sin segelled af 12 mil i sydvestlig riktning samt den derefter vidtaande Göta elf och Trollhätte kanal, bildar fortsatt vattenkommunikation till Kattegat vid Göteborg. Det näs, som nu afklipper denna stora och för forslingen af våra tunga och skrymmande effekter vigtiza kommunikationslinie, utgöres af den bördigaste delen af Nerike och är jemt 6 mil bredt. Det är här, sem den beslutade Örebro-Hult-jernvägslinien skulle framdragas. Den uppgångna linien visar en väglängd af 7 mil och 2000 alnar; således endast 114, mil längre än den så kallade fågelvägen. Denna jernväg kan dessutom utgöra en ganska: tjenlig länk i den vigtiga stamlinien mellan Stockholm och Göteborg, samt mellan de förenade rikenas hufvudstäder. Vigten och nyttan af denna sammanbindningslinie för en inrikes navigation af så omfattande beskaffenhet, som den här ifrågavarande, från långliga tider erkänd, uttalades högtidligen för endast 5 år sedan af rikets ständer, då de islädde staten ganska betydliga förbindelser för bildande af ett bolag till dess utförande. Vid denna endast 5-åriga statshandling samt dervid uttalade motiver fästes icke det ringaste afseende i det kongl. förslaget. Tvärtom underkännes sakens vigt ända derhän, att man, genom att föreslå en jernväg alldeles i närheten af denna linie. för all framtid omöjliggör realiserandet at den vackra iden, att genom den kortaste sammanbindningslinie emellan dessa segelleder göra den för rörelsen mest fördelaktig. Vill man måhända blott på denna väg undantränga det nuvarande bolaget? Detta kan med lätt het ske på ett för svenska statsmakternas vis