något mindre spårvidd, än den vanliga, t. ex. 4 fot: dock torde identbesparing, som.derigenom vinnes, säl lan öfverstiga 25 procent af anläggningskostnaden. Genom iakttagande af alla, vid en jernvägsanlägg ning med vanlig spårvidd, möjliga besparingar, äf ven på bekostnad af dess varaktighet och tjenstbar het. såsom begagnande af skarpa lutningar omkrint 1:60 kurver af liten radie, dock.ej:gerna un:ier 70( fot, svagare rails ej under 16 per fot, smal grus bädd, t. ex. af 10 fots bredd och 15 tums djup, lät och fåtalig rörelsemateriel och ofullständiga bygna der, som sedermera kunna efter behof ökas, torde första anläggningskostnaden kunna nedsättas cirka 20 procent. Anläggbvingskostnaderna för alla intill 1854 anlagde : preussiska jer, vägar hafva i medeltal utgå! i följande proportion. Procent Jordersättningar . . . . s ss . so a 9,32. Jord-,och beklädnadsarbeten . . . . . 14.46 Broar och vattenaflopp . . 0. . . . 12,25. Öfverbyggnad . . . .. . os 25,08. Stationer och vaktarestugor . . . . . . 9,66. Rörelsemateriel . . 13,50. Förvaltningskostnader : och räntor under bygnadstiden . hort nat Krstd Tunnelar, lutande planer, stängsel, vägöfvergångar, signaler och diverse kostnader . 5,90. Summa 100,00. Någon egentlig lyx borde vid en jernvägsanläggning, som är af ekonomisk natur, aldrig ifrågakomma, då den är beit och hållet utsn ändamål. Dit kan:dock ej räknas den monumentala karakter, som bör gifvas åt hvarje en nations storverk, hvilket skall ega bestånd för sekler och till större delen at efterkommande betalas; deremot äro de kostnader söm nedläggas till vinnande af större varaktighet, synnerligast af öfverbygnaden, oftasi väl använde. Ehuri. öoskvärdt det vore att nedsät:a både anläggnings-, driftoch underhållskosthaderna af våra jernvägar, är utom allt tvi vel, att .de båda senarc tillväxa om man, minskar den förra under; vad som är förenhgt med solid bygnad-och ekoncmisk trafik, hvarigenom man då trafiken. hastigt tilltager, hvilket säkerligen in räffar öfverallt der ej täflande handelsvägar uppstå; inom kort kommer till,.stora stående utgifter och slutlig ombygnad eller förändring af det hela, hvarigenom den vinst man gjort vid första anläggningen, och sannolikt flera gånger denna summa dessutom, går förlorad. En åsigt, som fullkomligt vunnit bekräftelse genom erfarenheten i andra länder, äfven i Amerika, der jernvägar förr i brist på tillräckliga kapitaler bygdes på ett mycket pr sonelt sätt, men hvarest i senäre tider ett soidare bygnadssätt öfverallt vunnit ett rättvist erkännande. Den18 Nov. 1856. L.M. N. 9,74.