något mindre spårvidd, än den vanliga, t. ex. 4 fot:
dock torde identbesparing, som.derigenom vinnes, säl
lan öfverstiga 25 procent af anläggningskostnaden.
Genom iakttagande af alla, vid en jernvägsanlägg
ning med vanlig spårvidd, möjliga besparingar, äf
ven på bekostnad af dess varaktighet och tjenstbar
het. såsom begagnande af skarpa lutningar omkrint
1:60 kurver af liten radie, dock.ej:gerna un:ier 70(
fot, svagare rails ej under 16 per fot, smal grus
bädd, t. ex. af 10 fots bredd och 15 tums djup, lät
och fåtalig rörelsemateriel och ofullständiga bygna
der, som sedermera kunna efter behof ökas, torde
första anläggningskostnaden kunna nedsättas cirka
20 procent.
Anläggbvingskostnaderna för alla intill 1854 an-
lagde : preussiska jer, vägar hafva i medeltal utgå!
i följande proportion.
Procent
Jordersättningar . - . . . s ss . so a 9,32.
Jord-,och beklädnadsarbeten . . . . . 14.46
Broar och vattenaflopp . . 0. . . . 12,25.
Öfverbyggnad . . . .- . . os 25,08.
Stationer och vaktarestugor . . . . . . 9,66.
Rörelsemateriel . . 13,50.
Förvaltningskostnader : och räntor under
bygnadstiden . hort nat Krstd
Tunnelar, lutande planer, stängsel, vägöfver-
gångar, signaler och diverse kostnader . 5,90.
Summa 100,00.
Någon egentlig lyx borde vid en jernvägsanlägg-
ning, som är af ekonomisk natur, aldrig ifrågakom-
ma, då den är beit och hållet utsn ändamål. Dit
kan:dock ej räknas den monumentala karakter, som
bör gifvas åt hvarje en nations storverk, hvilket
skall ega bestånd för sekler och till större delen at
efterkommande betalas; deremot äro de kostnader
söm - nedläggas till vinnande af större varaktighet,
synnerligast af öfverbygnaden, oftasi väl använde.
Ehuri. öoskvärdt det vore att nedsät:a både an-
läggnings-, drift- och underhållskosthaderna af våra
jernvägar, är utom allt tvi vel, att .de båda senarc
tillväxa om man, minskar den förra under; vad som
är förenhgt med solid bygnad-och ekoncmisk trafik,
hvarigenom man då trafiken. hastigt tilltager, hvil-
ket säkerligen in räffar öfverallt der ej täflande
handelsvägar uppstå; inom kort kommer till,.stora
stående utgifter och slutlig ombygnad eller förän-
dring af det hela, hvarigenom den vinst man gjort
vid första anläggningen, och sannolikt flera gånger
denna summa dessutom, går förlorad. En åsigt, som
fullkomligt vunnit bekräftelse genom erfarenheten i
andra länder, äfven i Amerika, der jernvägar förr i
brist på tillräckliga kapitaler bygdes på ett mycket
pr sonelt sätt, men hvarest i senäre tider ett so-
idare bygnadssätt öfverallt vunnit ett rättvist er-
kännande. Den18 Nov. 1856. L.M. N.
9,74.