Ytterligare om s.k. billiga ångbanor. Till -Bedaktionen af Aftonbladet. Då uti Aftonbladet för den 18 Oktober en artikel sOm billiga ångbanor, finnes införd, hvilken, oaktadt det prisvärda syftemålet ochflere ganska vigtiga anmärkningar och uppgifter, genom öfverdrifvande af de skäl, som styrka den åsigt författaren vill göra gälande, skeft framstäld2 siffror öch mekäniska lagar, hvilka synas ha anspråk på full bevisning, möjligen kän vilseleda allmänhetens ömdöme, får jag hos redaktioner anhålla öm införande i dess tidning af följande Anmärkningar emot ifråga varande artikel. Den af artikelförfattaren uppgifne transportkosinad på vanlig jernväg, eller 8 sk. rgs per sk per mil, oberäknadt ränta å ånläggningskostnaden, är för hög, som kan synas af att 1851 års kongl. jernvågskomitå, Kvilken nöggrant utredde denna fråga, autog en frakttaxa af 6 sk. rgs per sk per mil, samt ansåg att detta pris för jernmalm och andra tyngre och mindre värdefulla effekter, som ej kunna bära en så hög fraktkostöad, med fördel för jernvägens inkomst, borde nedsättas till 4 sk. rgs. Beräknar män åter kostnaden. för ett vanligt godståg, utan att dervid ;öpptaga förvaltningsköstnad, arbete vid stationerne, underhåll af bana och bygnader, hvilka utgifter inom vissa gränsor betydligt växa med trarspoörternas mängd, utan endast de för tågets gårg nödige utgifter för personer, bränsle och smörja sarot materielens underhåll, finner man den uppgå till emellan 10 och 20rdr rgs per svensk mil, hvadav, då omkring 500 sk viktualievigt netto läst med ewi sådant tåg främföres, kostnaden per sk8 per mil oKeräknädt de förstnämnde ömständigheterna jemte ränta å anläggöingskapitalet, blir I å 2 sk: rgs per sktt per mil. 4 Detta öfverensstämriör äfven med medelkostnaden af tratisporten å preussiska jernvägarne, som år 185: uppgick fill 3!7, sk. rgs per sk viktualievigt per svensk mil, alla utgifter, utom ränta å anläggningskapitalet, inbegripne. Dessa utgifter, med hvilka våra torde blifva i det närmaste likartade, voro i meceltal fördelade som följer: Procent. Tjenstemäns aflöning . . . . . . . 25, 49. 2 V SE: ER COS SE RSS TESEN SOS CE