tar, så tillräckliga till antal eller storlek, ati dermed på en gång och i öppen sjö både passagerare och besättning i händelse af skeppsbrott böra kunna bergas. Detta enkla påstående är så påfallande, att det förvånar, -huruledes det så länge kunuat undgå nödig uppmärksamhet. . Troligen är det undvarandet af detta nödvändiga; som vållat så många menniskolifs spillande vid ångfartyget Umeås förolyckande. Man skall möjligen härvid invända, att så stora och tillräckliga båtar, som ett passagerarefartyg isådant fall behöfver, skola taga bort alltför stor plats om skeppsbord, men derpå svaras: att nödvändigheten är lag och att en god vilja utrymmer någon del af däck; dessutom kunna räddningsbåtar placeras på hjulbusen, der sådana finnas, sami under rörliga davider midtskepps på propellerfartygen. Antagom, att ett fartyg råkar i brand eller sjunker i Öppna sjön och under vackert väder, huru hiskligt vore det icke att då förgås, just blott och bart i brist af båtar till bergning! Sedan ångfartyg numera nästan uteslutande byggas af jern, finnes det eti ytterligare försigtighetsmått till förekommande af olyckor vid strandning att vidtaga, och detta, i utlandet redan kändt, lärer också redan här vid en nu pågående nybygnad blifva begagnadt:. Förbättringen består helt enkelt deruti, att i hela undra rummet eller botten af fartyget vissa fot högt öfver kölsvinet lägges ett vattentätt däck af jernplåt med väl packade luckor. lagen olägenhet skall uppstå af en dylik inrättning, ty det omnämda rummet kan i händelse af stor frakttillgång lastas, likaväl som det öfriga; med mindre dyrbara varor, och den stora fördelen vore, att i händelse af påstötning på grund blefve ingenting af öfriga lasten förderfvadt, samt att skutan, sedan hon åter kommit på flott vaiten igen, kunde utan vidare fara och olägechet genast fortsätta resan till bestämmelseorten, Bland föreskrifterna för ångfartens bedrifvande finnes redan en bestämmelse, att ångbåt af viss storlek aldrig får föra mera än ett visst antal passagerare. Skulle icke i denna förordning, möjligen äfven kunna tilläggas: att passagerarefartyg aldrig få lasta akterdäck med något köpmansgods af hvad namn det vara må, utan att detsamma skall hållas fritt och obelamradt till passagerarnes fria bruk; att varor icke få lastas på däck, synnerligen höstetid, till högre än ett visst mått, som gör det möjligt för skeppsbesättningen att obehindradt manövrera och för skeppsföraren att utan alltför stor fara föra fartyget öfver sjön; att båtar i godt skick alltid finnas ombord, till antal och storlek tillräckliga för att i nöd kunna berga så stort antal passagerare, som fartyget eger rättighet medföra; samt att vid framtida byggande af ångbåt af jern, sådan alltid skall förses med ett dylikt vattentätt tomrum i botten, hvarom ofvan är omförmäldt ? AN — Redaktionen har från direktionen för gaslysningsbolaget blifvit anmodad meddela följande : Vid början af innevarande år tillkännagaf gaslysningsbolagets direktion genom tidningarne, att personer, som önska till hösten gas inledd: uti dem tillhörande lägenheter, borde inom medlet af Maj månad derom göra anmälan. Detta skedde för att på ändamälsenligt sätt kunna till den instundande lysningstiden ordna gastillverkningen med allt hvad dertill hörer. Åtskilliga anmälningar inkommo ock inom den bestämda tiden; men sedan denna var tilländalupen, ökades anmälningarne ganska ansenligt, hvarföre direktionen måste såsom vilkor för gaslysnings erhållande föreskrifva att densamma skulle om så påfordrades genast inställas, hvertill: ock gasafnämarne skriftligen förbundo sig på samma gång anmälan gjordes. Det var synnerhet veckorna närmast före julen som man fruktade att ifrågavarande gasafnämare icke skulle kunna tillfredsställas, enär erfarenheten ådagalagt att afnämarne vid den tiden, både bodar och andra lägenheter gom hafva gaslygning, begagna all deu gasförbrukning som deras apparater medgifva. Härtill har nu kommit en ny omständighet, som gjort att gasförbrukningen under de senaste tvenne dagarue så ofantligt tilltagit, att gastillverkningen icke dermed kan hälla jemna steg, hvarföre ock direktionen redan denna dag måst vidtaga åtgärden att inställa gaslysningen för alla dem, som på förenämde vilkor sådan erhållit. Man har nemligen under dessa kalla dagar på en mängd ställen börjat bränna gas hela dagen igenom för att uppvärma lägenheterna och smälta isen från fönsterna. Ehuru hvad som sålunda inträffat skulle utgöra en fördel för gasbolaget om det på förhand hade kunnat påräknas, torde resp. gesafnämare, för atl icke föranleda det möjliga äfventyret af cit afbrott i gaslysningen under den mörka tiden, under de nu kommande dagarne sjelfve i möjligaste måtto bushölla med gasförbrukningen. s