tar, så tillräckliga till antal eller storlek, ati der-
med på en gång och i öppen sjö både passagerare
och besättning i händelse af skeppsbrott böra kunna
bergas. Detta enkla påstående är så påfallande, att
det förvånar, -huruledes det så länge kunuat undgå
nödig uppmärksamhet. . Troligen är det undvarandet
af detta nödvändiga; som vållat så många mennisko-
lifs spillande vid ångfartyget Umeås förolyckande.
Man skall möjligen härvid invända, att så stora och
tillräckliga båtar, som ett passagerarefartyg isådant
fall behöfver, skola taga bort alltför stor plats om
skeppsbord, men derpå svaras: att nödvändigheten
är lag och att en god vilja utrymmer någon del af
däck; dessutom kunna räddningsbåtar placeras på
hjulbusen, der sådana finnas, sami under rörliga da-
vider midtskepps på propellerfartygen. Antagom,
att ett fartyg råkar i brand eller sjunker i Öppna
sjön och under vackert väder, huru hiskligt vore det
icke att då förgås, just blott och bart i brist af bå-
tar till bergning! Sedan ångfartyg numera nästan
uteslutande byggas af jern, finnes det eti ytterligare
försigtighetsmått till förekommande af olyckor vid
strandning att vidtaga, och detta, i utlandet redan
kändt, lärer också redan här vid en nu pågående
nybygnad blifva begagnadt:. Förbättringen består
helt enkelt deruti, att i hela undra rummet eller
botten af fartyget vissa fot högt öfver kölsvinet läg-
ges ett vattentätt däck af jernplåt med väl pac-
kade luckor. lagen olägenhet skall uppstå af en
dylik inrättning, ty det omnämda rummet kan i hän-
delse af stor frakttillgång lastas, likaväl som det öf-
riga; med mindre dyrbara varor, och den stora för-
delen vore, att i händelse af påstötning på grund
blefve ingenting af öfriga lasten förderfvadt, samt
att skutan, sedan hon åter kommit på flott vaiten
igen, kunde utan vidare fara och olägechet genast
fortsätta resan till bestämmelseorten,
Bland föreskrifterna för ångfartens bedrifvande
finnes redan en bestämmelse, att ångbåt af viss stor-
lek aldrig får föra mera än ett visst antal passage-
rare. Skulle icke i denna förordning, möjligen äfven
kunna tilläggas: att passagerarefartyg aldrig få la-
sta akterdäck med något köpmansgods af hvad namn
det vara må, utan att detsamma skall hållas fritt
och obelamradt till passagerarnes fria bruk; att va-
ror icke få lastas på däck, synnerligen höstetid, till
högre än ett visst mått, som gör det möjligt för
skeppsbesättningen att obehindradt manövrera och
för skeppsföraren att utan alltför stor fara föra far-
tyget öfver sjön; att båtar i godt skick alltid finnas
ombord, till antal och storlek tillräckliga för att i
nöd kunna berga så stort antal passagerare, som far-
tyget eger rättighet medföra; samt att vid framtida
byggande af ångbåt af jern, sådan alltid skall för-
ses med ett dylikt vattentätt tomrum i botten, hvar-
om ofvan är omförmäldt ?
AN
— Redaktionen har från direktionen för
gaslysningsbolaget blifvit anmodad meddela
följande :
Vid början af innevarande år tillkännagaf
gaslysningsbolagets direktion genom tidnin-
garne, att personer, som önska till hösten gas
inledd: uti dem tillhörande lägenheter, borde
inom medlet af Maj månad derom göra an-
mälan. Detta skedde för att på ändamäls-
enligt sätt kunna till den instundande lys-
ningstiden ordna gastillverkningen med allt
hvad dertill hörer. Åtskilliga anmälningar
inkommo ock inom den bestämda tiden; men
sedan denna var tilländalupen, ökades anmäl-
ningarne ganska ansenligt, hvarföre direktio-
nen måste såsom vilkor för gaslysnings erhål-
lande föreskrifva att densamma skulle om så
påfordrades genast inställas, hvertill: ock gas-
afnämarne skriftligen förbundo sig på samma
gång anmälan gjordes. Det var synnerhet
veckorna närmast före julen som man fruk-
tade att ifrågavarande gasafnämare icke skulle
kunna tillfredsställas, enär erfarenheten åda-
galagt att afnämarne vid den tiden, både bo-
dar och andra lägenheter gom hafva gaslyg-
ning, begagna all deu gasförbrukning som
deras apparater medgifva.
Härtill har nu kommit en ny omständighet,
som gjort att gasförbrukningen under de se-
naste tvenne dagarue så ofantligt tilltagit, att
gastillverkningen icke dermed kan hälla jemna
steg, hvarföre ock direktionen redan denna
dag måst vidtaga åtgärden att inställa gas-
lysningen för alla dem, som på förenämde
vilkor sådan erhållit. Man har nemligen un-
der dessa kalla dagar på en mängd ställen
börjat bränna gas hela dagen igenom för att
uppvärma lägenheterna och smälta isen från
fönsterna.
Ehuru hvad som sålunda inträffat skulle
utgöra en fördel för gasbolaget om det på
förhand hade kunnat påräknas, torde resp.
gesafnämare, för atl icke föranleda det möj-
liga äfventyret af cit afbrott i gaslysningen
under den mörka tiden, under de nu kom-
mande dagarne sjelfve i möjligaste måtto bus-
hölla med gasförbrukningen. s