vän Sr
Östra stambanan
En stor del af invånarne i Wexiö stad och
orten deromkring hafva nyligen till kongl.
jernvägskomitån afgifvit följande skrifvelse:
Efter nyss erhållen kännedom derom, att, med
hänsigt till den förut ifrågasatta jernvägsanläggning,
som nu mera officielt benämnes den östra stambanan;
lifliga önskningar i de norr om Kronobergs län be-
lägna orter blifvit uttalade för samma banas riktning
förbi Eksjö till Wexiö, med utsträckning derifrån
till Karlskrona, Skynda undertecknade invånare i
nämde län att tillegna sig denna storartade, foster-
ländska ide och att derit gifva stödet af ett varmt
och edeladt intresse.
För Kronobergs län, hvilket, ty värr, är i saknad
af alla sådana kommunikationer, hvaraf en verklig
industriel. och merkantil utveckling betingas, och
hvars medelpunkt, Wexiö, är skild från hafvet ge-
nom ett afstånd af minst 8 mil, har den- antydda
frågan en enskilt, snart sagdt omätlig vigt, och det
lider intet tvifvel, att en jernväg genom detta län
skulle mångdubbla den odlingshåg och företagsamhet,
som derstädes, synnerligen på de senare åren, gjort
sig gällande, samt väcka provinsens alla delar till
full medvetenhet af deras ioneboende rika krafter
och lyfta dem till höjden af en blomstrande kultur.
Hvad saken, såsom en nationalangelägenhet, vid-
kommer, så, ehuru för denna synpukt finns en vida
säkrare blick än vår, kunna vi dock icke lemna oan-
mäld, hvarken den fördel, som i militäriskt hänseen-
de vinnes genom sammanbindningen af de 2:ne punk-
terna Stockholm och Karlskrona, eller den nzturliga
rättvisan deri, att det inre landet, med sitt öfverflöd
å vilkoren för en lönande godstrafik, äfven får sam-
j med hafvet; och må icke heller förtigas, att
en pulsåder, sådan som den östra stambanan i rikt-
ning mot Karlskrona, kommer att i en framtid utan
allt tvifvel utgrena sig till Östersjön genom flera
dertill tjenliga dalgångar.
Vi förklara jemväl, att den värma, hvarmed vi
omfatta frågan om nyssnämde bana, icke innebär
någon motsägelse af den underdåniga petition, som
detta: samhälle, med hänsyn till jernväg mellan Öster-
sjön .och Kattegat från Kalmar till Halmstad, i slu-
tet af sistlidet år vågat till Kongl. Maj:t öfverlemna,
så mycket mindre sam för den händelse östra stam-
banan med-Karlskrona till åsyftad ändpunkt, drages
härifrån 4 ostlig riktning till Allgutsboda, man deri-
genom är mer än halfvägs till Kalmar, och en från
Wexjö vesterut fortsatt tvärbana, skärande den södra
stambanan i rät vinkel vid Ljungby, i högsta måtto