Article Image
Derjemte har direktionen antagit ech utfärdat ett
interimsreglemente för tjenstemän och betjening vid
banan, hvilket blifvit särskilt tryckt med så väl
svensk som engelsk text.
i Den öfverenskommelse, som för en tld af 10 år
blifvit träffad med Nora-Eryalla-jernvägsbolag, att
trafiken å dess bana skall af Köping-Hultbolaget be-
sörjas emot åtnjutande af 60 procent utaf bruttoin-
Tkomsten å nämde bana, har redan förut omförmälts.
Detta aftal har emellertid ännu icke trädt i:verk-
samhet, i anseende dertill att Norabanan icke ännu
befinner sigi det skick, som kontraktet bestämmer;
dock har trafiken derå besörjts af Köping-Hults bo-
lag, och fortgår enligt särskilt derom de respektive
bolagens direktioner emellan träffade uppgörelser,
hvilka i begynnelsen bestämde, att, sedan driftkost-
naden blifrit godtgjord, hvartdera bolaget skulle taga
lika del uti den återstående inkomsten, men numera
stadga, att af bruttoinkomsten !s:del skall tillfalla
Nora-Ervalla-bolaget, och -?;:delar utgöra Köping-
Hult-bolagets ersättning för trafikens bedrifvande.
Sedan förlidet års bolagsstämma bar expropriatio-
nen emellan Örebro och Köping blifvit i det när-
maste afslutad, och nppgår hela den bestridda kost-
naden för jordinköpet å denna del af linien till
144,886 rdr 14 sk. bko.
Direktionen ingår derefter uti en utförlig
redogörelse för de under år 1855 samt vida:
Jare intill den 28 Augusti innevarande år
verkstälda arbeten af olika slag, hvilken vi
här förbigå.
Berättelsen fortfar :
rets arbeten å banan haf:a hufvufsakligen egt
rum mellan Dylta och Frövi, i ändamål att bringa
denna del af linien i skick att kunna trafikeras; och
oaktadt de små tillgångar, direktionen egt till sitt
förfogande, har det likväl lyckats att vinna detta
mål. Lokomotiver bafva sedan den 4 i denna må-
nad kunnat löpa ända ifrån Örebro till Frövi, och en
regelbunden trafik kan på nämde station öpppas, så
anart tillgången på flera lokomotiver och annan rö:
relsemateriel gör underhållandet af en sådan trafik
för bolaget möjligt. i
Direktionen har här ofvan omförmält den tidpunkt;
då trafiken mellan Örebrö och Nora tog sin början
Den öppnades under ogynsaräma omständigheter med
hänsende till årstid och banans ofullkomliga skick)
särdeles mellan Ervalla och Nora. Icke dess mindre
har densamma visat ett resultat, som, i betraktande
deraf att persontrafiken icke fick börja förr än ve-
derbörlig afsyning af banan försiggått, och således
först öppnades med den 2 sistl. Juni, samt att större
delen af tiden allenast ett tåg gått fram och tillbaka
om dagen, motsvarar all billig väntan. i
Ifrån den 17 Mars tillioch med den 31 Maj fors-
slades gods till 12,494 sk vigt med en brutto:
inkomst af rmt rdr 11,966: 47, 9. Den närmast föl:
jande månaden, räkbåd till fyra. veckor, från och med
d. 2 till och med d. 28 Juni, forslades i
Passagerare 2991, gods ak 5747: 16. 6,
fr. 29,6 —26:7 2971 5701: 13. 9;
271—23,8 9 2857 8537: 5. 6;
- Summa 8819. 19986: 15. Ii
hvilket gifvit en bruttoinkomst
För passag. Gods. Summa.
1:a mån. 3803: 2. — 5019: 83. — 8822:85. —
2:0 r 3399: 44. 66. 5006: — — 8405: 41. 66;
3:0 3322: 95.83. 7134: 52, 08. 10457: 47. 91;
S:a rmt 10525: 39. 50. 17130: 35. 08. 27685: 74. 58,
Bruttoinkomsten under hela tiden från trafikens
öppnande till och med den 23 sist). Augusti har så-
ledes uppgått till rdr 39,652: 22. 49 riksmynt. För
den månad, som går till ända med morgondagen;
kommer förhållandet att visa sig ännu gynsammare,
dels derföre att trafiken underhållits mera allmänt
med tvenne tåg om dagen, och dels med anledning
af den i början af sistlidne vecka i Örebro inträffa-
de marknad, hvilken beredt en särdeles god inkomst
af persontrafiken.
I afseende på bolagets finansiella ställning i sin
helhet och de tilldragelser, som på densamma så för:
derfligt inverkat under slutet af sistlidne och börjad
af innevarande år, ansåg sig direktionen ieke nu be:
böfva ingå i närmare redogörelse, då förbållandenå
redan äro bolaget bekanta sedan den extra bolags-
stämma, hvilken -egde rum den 17 sistl. Maj i Gö:
teborg.
Af de här i riket ursprungligen tecknade aktier
har för 14 st. sista inbetalningen, af rir 24 bko pr
aktie, blifvit försummad, och dessa aktier hafva för
denskull blifvit förklarade förverkade.
Om teckning af de vid extra bolagsstämman i Gö:
teborg beslutade nya aktierna, med förmånsrätt, haf:
va kungörelser blifvit utfärdade och tid för tecknin-
gen utsatt, först för innehafvarne af de gamla ak-
tierna och sedermera för allmånheten. Resultatet
deraf har varit här inom Sverge föga tillfredsstäl-
lande, i det att endast 111 aktier blifvit anmälde
tillteckning. I England hafva deremot tecknats 32,764
st., .erå blifvit inbetalde 1 pr aktie, och hafva
dessutom bolagets der i landet varande fordrings-
egare ingått på att för sina fordrinsar taga aktieri
liqvid till belopp af 40,000; hvarigenom bolagets
bestånd kan anses betryggadt, och medel till fortsatt
verksamhet äro att för detsamma påräkna.
Inom direktionen har, sedan sista bolagsstämman
den 17 Maj, den föråndring inträdt, att br Mont:
gommery Cederhjelm åfsagt sig sin plats i bolagets
styrelse.
Hr T. C. Watson, som den 15 sistl. December upp:
sade sin befattning såsom bolagets öfveringeniör, bar
med den 15 Juni d. å. blifvit entledigsd från bola-
gets tjenst; och i följd af den finansiella ställningen
hafva dessutom andra indragningar bland bolagets
tjenstepersonal egt rum.
Deremot har, efter trafikens öppnande till Nora,
för densammas skötande nödig betjening blifvit an-
tagen; äfvensom hr J. Cronire efter hr Watsons af-
gång reengagerats och är för närvarande bolagets
ingeniör för vägbyggnaden.
De ämnen, hvilka direktionen önskade att till bo-
lagsstämmans pröfning och afgörande framställa, voro
följande, nemligen: H
1:o Huruvida de, i följd af bristande inbetalning
å sina akt.er, från delaktighet i bolaget uteslutne
personer skola för de oguldne beloppen lagsökas med
stöd af 14 i bolagets. reglor, eller bolagets rätt
emot dem efterskänkas ?
2:o Huruvida, enligt revisorernes hemställan, för!
nyad ytterligare undersökning må anställas i afseen-
de på deaf br Sadleir verkstälde bedrägerier och
örvaltuingen af bolsgets affärer i. England sist:
lidne år?
3:0 Hvad åtgärder böra vidtagas emot hr Sadleirs
sterbbus och de afgångne engelske direktörerne, för
vinnande af skadesrsättning för de genom deras för:
vållande eller försumlighet bolaget tillskyndade törl
user? samt i
4:o Huruvida de svenska ledamöterna i direktioner:
met undfå decharge för sin förvaltning under sist:
lidbe år?
Såsom -vi redan förut berättat, uppskö!
bolaget sina öfverläggningar fill i mori
gon lörd 8, då bolagsstämman kommir att
orträttas och beslut rörande sistnämde frågor
torde komma att af bolaget fattas.
Aes -XXEEQXWÅXXEREEEEE
NR
des ännu en gång, och så pass mycket soll 1
Thumbnail