Article Image
Bref från Danmark.
(Från Aftonbladets korrespondent.)
Köpenhamn den 5 September.
Medan den politiska ställningen för ögon-
blicket icke erbjuder något mera märkvärdigt,
begagnar jag i dag tillfället att meddela er
ett och annat härifrån, som, eburu af så till
vida underordnad natur, som politiken natur-
ligtvis går framför allt, likväl synes mig
möjligen kunna intressera edra läsare, då den
danska hufvudstaden, såsom jag antager, väl
allt mer och mer erhåller i Sverge samma
speciella uppmärksamhet, som Stockholm och
de svenska förhållandena i allmänhet numera
vinna härstädes.
Den, som icke på tio år besökt Köpenhamn,
skall utan tvifvel här finna ganska mycket i
dag förändradt, och ännu mer, som för den
närmaste framtiden tyder på ytterligare för-
ändringar, att icke säga ett fullkomligt boule-
versement i åtskilliga lokala förhållanden.
Det mest och främst i ögonen fallande är
den högst märkliga tillväxt, som förstäderna,
de 8. k. Broarne, (ett ord, motsvarande, om
man så vill, Stockholms Malmar) i de sista
åren tagit, och hvilken går med hvarje dag
vidare framåt på ett alldeles förvånande sätt.
Det är icke så fasligt längesedan (jag be-
höfver härtill icke ens de tio åren) det så
kallade Vesterbro egentligen bara utgjorde
en enda, och denna ändå blott fragmentariskt
bebygd, gata rakt fram till Fredriksborgs allås
jernport; denna hufvudgata är numera på god
väg att blifva en af Köpenhamns första prakt-
ator, och den har endast under loppet af 2
å 3 är blifvit förbi Jernporten, fortsatt till
en nära lika stor längd, som den hade förut.
ifrån Vesterport; flera små sidogränder, hvilka
förut blott förde ner till aflägsna landthus
eller utåt markerna, hafva likaledes redan för-
vandlats till präktigt bebygda tvärgator, och
för att blott nämna ett exempel; resa sig re-
dan i detta ögonblick storartade bygnader, den
ena bredvid den andra, utmed en alldeles
splitter ny väg, som blott för några månader
gedan ordentligt anlades från hufvudgatan ner
emot jernvägen för att tjena till aveny för
asverket, hvilket får sitt hufvudetablissement
på detta håll. Gamle Kongevein, som löper
parallelt med Vesterbros ämnade hufvudgata,
var ännu för kort tid sedan icke annat än en
garamal, nästan i misskredit råkad landsväg,
med blott ett och annat ensligt landtställe på
jånga mellanrum; den är för närvarande på
vissa sträckor fullt bebygd å ömse sidor och
skall om ett par år vara en komplett gata,
hvarförutan en mängd sidoallger blifvit från
denna väg öppnade (tvenne nya hafva först
j dessa dagar blifvit anlagda för vidare ex-
ploitering), hyilka kunna, med afseende på de
der uppförda bygnadernas smakfulla arkitek-
tur och hela arrengementet i engelsk stil med
små trädgårdar kring hvarje hus, sägas ut-
göra några af den danska hufvudstadens mest
pfashionabla, qvarter. En nära liknande för-
ändring har försiggått-med Nörrebros förstad,
hvilken måhända blifvit ännu tätare bebygd,
ehuru med mindre smak och omsorg i det
hela. Trakten kring dens. k. Ladegårds-
ån, hvilken likaledes som bäst håller på att
blifva förvandlad till stad, kommer att sam-
manbinda Vegterbrö och Nörrebro, och de
flera nya vägar,- som här efterband öppnas
från begge häll, tillkännagifva redan tillräck-
ligt, att en dylik sammanslutning står snart
för dörren.
Orsakerna till uppkomsten af dessa nya
städer rundtomkring den gamla hufvudstaden
äro mångahanda, Med det jemna tillväxan-
Thumbnail