erkännande, för egen del åtminstone, att de sistförflutna fem årens erfarenhet härstädes tjenat att bekräfta den förhoppning, som vid början af denna period förefanns, att det undervisningssystem, som då infördes, i sjelfva verket utgjorde ett särdeles lyckligt medium mellan det gamla och de nyare,. Redaktionen har; efter anförandet af dessa ord, tillagt: med Hvilket senare uttryck (således uttrycket: de nyare) författaren väl egentligen syftar på Nya Elementarskolans. Må så vara. I ett hufvudsakligt afseende skiljer sig vår undervisningsplan ifrån den, som följes vid Nya Elementarskolan, nemligen i det, som i programmet näst efter de här ofvan citerade orden beskrifves, att här trefine fasta klasser finnas (den förberedande klassen inberäknad); och i det afseendet anser jag oss lyckligare än Nya Elementarskolans funktionärer och lärjungar. Men jag måste reservera mig mot hvarje sådan tydning af det efterföljande i programmet, att jag deruti skulle hafva velat antyda, att vid läroverket i Westerås inom klasserna ofvanom den 3:dje någon hufvudsaklig afvikelse från Nya Elementarskolans undervisningsplan eger rum. Tyvärr förekommer — såsom ofvan är antydt — på ett ställe i programmet ett ord, som kan föranleda sådant missförstånd af min mening. Det heter nemligen på ett ställe ordagrant så: Inom läroverkets afdelning, således från soch med 4:de klassen, begagnas ämnesläsning med (modifierad) fri flyttning, eller hufvudsakligen Nya Elementarskolans undervisningssystem. Dock som, efter fria flyttningssystemet isin renhet, regeln är, att hvarje särskilt lärjunge må fortgå oberoende af alla nöfrige, och endast undantagsvis två eller flere lärjungar kunna komma att utgöra ett lexlag, hvaraf följden nödvändigt blir, att den så öfvermåttan vigtiga muntliga undervisningen går hardt nära förlorad; är högst angeläget att här genast från början anmärka, att i detta afseende förhållandet svid härvarande läroverk är så till vida mottatt det snyss beskrifna, att endast undantagsvis enskilta lärjungar kunpa skiljas från sina respektive lexlag — nemligen då de antingen visa sig mogna för upp: flyttning till det näst högre eller ock gjort sig förfallna till nedflyttning till det närmast lägre lexlaget — men deremot regeln är, att lexlagen, sådana de vid uppflyttningen från lägre afdelningen befinnas, böra framgent bibehållas ostyckade. Ordet sDecka i detta sammanhang måste — jag medger det —vid en hastigare genomläsning föranleda en sådan uppfattning af det derefter följande, som skulle författaren deruti velat angifva en motsats mellan undervisningssystemet i Westerås och Nya Elementarskolans (som nämdes omedelbart före ordet Dock) samt antyda, att detta senare skulle vara just det näst efter samma ord omnämda fria flyttningssystemet i sin renhet. Så synes oek redaktionen hafva velat tyda mina ord. Jag skyndar att förklara, det min mening var och är den motsatta. Jag ville på en gång tillkännagifva, att undervisningen i läroverkets högre afdelning sker hufvudsakligen efter Nya Elementarskolans system, och tillika motverka det, mig veterligen, ännu mångenstädes befintliga förmenandet, att nämde system är identiskt med det, strängt taget, fria flyttningssystemet, enligt hvilket inga lexlag existera, utan hvarje enskilt lärjunge eger att, alldeles oberoende af och isolerad från de öfriga, efter förmåga vandra framåt på sin trånga tiljap ). För det senare ändamålet fordrades en utförligare förklaring, inledd med ett strängt adversativ (2Dock) emot uttrycket fri flyttning i satsen oäst förut, då deremot för det förra ändamålet upoenbarligen den lilla bisatsen eller hufvudsakligen Nya Elementarskolans undervisningssystem gör tillfyllest. Men — den bisatsen har fått en oriktig plats. Dtta förhastande är jag skyldig att vidgå; erkänner ock härmed offentligen denna min plikt. Borttages bisatsen ur texten, för att flyttas till sin rätta plats, så är tydligen allt missförstånd undanröjdt. Medgifvas måste likväl å andra sidan billigtvis, att orden motsatt det nyss beskrifnar (således det absolut fria flyttningssystemet), som längre ned i den citerade perioden förekomma, borde inför en uppnärksam och alldeles opartisk läsare göra tillfyllest för att värna författaren mot misstanken att med det nyse beskrifnar hafva menat Nya Elementarskolans system, som icke hade blifvit beskrifvet i det föregående. Det är sannerligen icke tid nu för förfäktarne af de nyare åsigterna inom elementarundervisningens sfer att missförstå hvarandra, än mindre att inför allmänheten synas vara i opposition mot hvarandra. Denna skenbarhet, så vidt den af mitt program blifvit vållad, har jag genom förestående förklaring sökt, i hvad på mig ankommer, tillintetgöra. Jag vågar hoppas, att också redaktionen å sin sida, för den goda sakens skull, icke skall förvägra dessa rader en plats i sitt blad. Westerås den 5 September 1856. E. G. Björling. ) Att en tid funnits, då detta absolut fria flyttningssystem haft sina försvarare och äfven varit satt i utöfning, kan lika litet för redaktionen som för mig vara obekant.