erkännande, för egen del åtminstone, att de sistför-
flutna fem årens erfarenhet härstädes tjenat att be-
kräfta den förhoppning, som vid början af denna
period förefanns, att det undervisningssystem, som
då infördes, i sjelfva verket utgjorde ett särdeles
lyckligt medium mellan det gamla och de nyare,.
Redaktionen har; efter anförandet af dessa ord,
tillagt: med Hvilket senare uttryck (således ut-
trycket: de nyare) författaren väl egentligen syftar
på Nya Elementarskolans. Må så vara. I ett huf-
vudsakligt afseende skiljer sig vår undervisningsplan
ifrån den, som följes vid Nya Elementarskolan, nem-
ligen i det, som i programmet näst efter de här of-
van citerade orden beskrifves, att här trefine fasta
klasser finnas (den förberedande klassen inberäknad);
och i det afseendet anser jag oss lyckligare än Nya
Elementarskolans funktionärer och lärjungar. Men
jag måste reservera mig mot hvarje sådan tydning
af det efterföljande i programmet, att jag deruti
skulle hafva velat antyda, att vid läroverket i We-
sterås inom klasserna ofvanom den 3:dje någon huf-
vudsaklig afvikelse från Nya Elementarskolans un-
dervisningsplan eger rum. Tyvärr förekommer —
såsom ofvan är antydt — på ett ställe i programmet
ett ord, som kan föranleda sådant missförstånd af
min mening. Det heter nemligen på ett ställe or-
dagrant så: Inom läroverkets afdelning, således från
soch med 4:de klassen, begagnas ämnesläsning med
(modifierad) fri flyttning, eller hufvudsakligen Nya
Elementarskolans undervisningssystem. Dock som,
efter fria flyttningssystemet isin renhet, regeln är, att
hvarje särskilt lärjunge må fortgå oberoende af alla
nöfrige, och endast undantagsvis två eller flere lär-
jungar kunna komma att utgöra ett lexlag, hvaraf
följden nödvändigt blir, att den så öfvermåttan
vigtiga muntliga undervisningen går hardt nära
förlorad; är högst angeläget att här genast från
början anmärka, att i detta afseende förhållandet
svid härvarande läroverk är så till vida mottatt det
snyss beskrifna, att endast undantagsvis enskilta lär-
jungar kunpa skiljas från sina respektive lexlag —
nemligen då de antingen visa sig mogna för upp:
flyttning till det näst högre eller ock gjort sig för-
fallna till nedflyttning till det närmast lägre lex-
laget — men deremot regeln är, att lexlagen, så-
dana de vid uppflyttningen från lägre afdelningen
befinnas, böra framgent bibehållas ostyckade. Ordet
sDecka i detta sammanhang måste — jag medger
det —- vid en hastigare genomläsning föranleda en
sådan uppfattning af det derefter följande, som skulle
författaren deruti velat angifva en motsats mellan
undervisningssystemet i Westerås och Nya Elemen-
tarskolans (som nämdes omedelbart före ordet Dock)
samt antyda, att detta senare skulle vara just det
näst efter samma ord omnämda fria flyttningssyste-
met i sin renhet. Så synes oek redaktionen hafva
velat tyda mina ord. Jag skyndar att förklara, det
min mening var och är den motsatta. Jag ville på
en gång tillkännagifva, att undervisningen i läro-
verkets högre afdelning sker hufvudsakligen efter
Nya Elementarskolans system, och tillika motverka
det, mig veterligen, ännu mångenstädes befintliga
förmenandet, att nämde system är identiskt med det,
strängt taget, fria flyttningssystemet, enligt hvilket
inga lexlag existera, utan hvarje enskilt lärjunge
eger att, alldeles oberoende af och isolerad från de
öfriga, efter förmåga vandra framåt på sin trånga
tiljap ). För det senare ändamålet fordrades en ut-
förligare förklaring, inledd med ett strängt adversa-
tiv (2Dock) emot uttrycket fri flyttning i satsen
oäst förut, då deremot för det förra ändamålet up-
oenbarligen den lilla bisatsen eller hufvudsakligen
Nya Elementarskolans undervisningssystem gör till-
fyllest. Men — den bisatsen har fått en oriktig plats.
Dtta förhastande är jag skyldig att vidgå; erkän-
ner ock härmed offentligen denna min plikt. Bort-
tages bisatsen ur texten, för att flyttas till sin rätta
plats, så är tydligen allt missförstånd undanröjdt.
Medgifvas måste likväl å andra sidan billigtvis, att
orden motsatt det nyss beskrifnar (således det abso-
lut fria flyttningssystemet), som längre ned i den
citerade perioden förekomma, borde inför en upp-
närksam och alldeles opartisk läsare göra tillfyllest
för att värna författaren mot misstanken att med
det nyse beskrifnar hafva menat Nya Elementarsko-
lans system, som icke hade blifvit beskrifvet i det före-
gående.
Det är sannerligen icke tid nu för förfäktarne af
de nyare åsigterna inom elementarundervisningens
sfer att missförstå hvarandra, än mindre att inför
allmänheten synas vara i opposition mot hvarandra.
Denna skenbarhet, så vidt den af mitt program blif-
vit vållad, har jag genom förestående förklaring sökt,
i hvad på mig ankommer, tillintetgöra. Jag vågar
hoppas, att också redaktionen å sin sida, för den
goda sakens skull, icke skall förvägra dessa rader en
plats i sitt blad. Westerås den 5 September 1856.
E. G. Björling.
) Att en tid funnits, då detta absolut fria flyttnings-
system haft sina försvarare och äfven varit satt i
utöfning, kan lika litet för redaktionen som för
mig vara obekant.