ge, hvilkeng verksamhet varit så fruktbrin-
gande för trädgårdsmästarekoistens lyftning
i vårt land.
OR
ss Aa RA
— Man löser i Norra Kalmar Jäns tidning: f
Vår hamn, som med rätta utgör stadens stolthet, Ic
har nyligen haft besök af tvenne främlingar, som i
hög grad, men af olika anledningar, ådragit sig all-
mänhetens uppmärksamhet. Den ena, korvetten Sva-
lan, en allt för ovärdig representant af svenska Öör-
logsflottan och efter käntiares påstående ett riktigt
missfoster, kunde icke undgå att uppväckå Vår sjö-
vana befolknings åtlöje. Den är ute för att öfva
jungmän och vandrar inomskärs från hamn till hamn,
ej vågande att äfventyra öppna hafvets stormar. Den
är ute för att värfva anslag till flottan vid nästa
riksdag, hörde vi en gammal sjöman ironiskt påstå.
Om sålunda korvetten Svalan på detta sätt ådrog sig
allmänhetens uppmärksamhet, förvärfvade den andra
främlingen af motsatt aiiledning en ännu ätörre. Det
var en af dessa farkoster, under senare tider icke säll-
synta i svenska farvatten, men väl i våra hamn, på
hvilken Albions söner pläga sväfva omkring att samla
erfarenhet eller döfva spleen — en äkta veritabel
pleasure yacht, densamma om hvilken tidningarne
förlidet år hade att berätta, att den vid bombarde-
ringen af Sveaborg förde sin dåvarande egare tätt
under fästnihgens mtrar. Den är för närvarande en
svensk tillhörighet och eges äf sekundlöjtnanten vid
kongl. flottan O; Cronstedt, som på ovanligt kort tid
med densamma tillryggalagt vägen hit från Karls-
krona.
SES
— Rörande utsigterna för den svensk-nor-
ska jernvägens dragning genom Wermland
yttrar Wermlandsposten:
Märkvärdigt nog, och hvad man väl knappast
skulle hafva föreställt sig; har det visat sig, att ter-
rängförhållandena för en jernvägsätiläggning i all-
mänhet äro fördelaktigare på den norska sidan än
på den svenska, å hvilken senare icke obetydliga na-
turhinder äro att öfvervinna flerestädes inom Werm-
land, isynnerhet vid öfvergången af Wermelen vid
Skärmnässtndet, hvarest vattendraget är omkring
1200 alnar bredt, öch på ett ställe ända till 60 fot
djupt. Man hoppas likväl, detta oaktädt. att kunna
utföra den här erforderliga damm- och brobyggnaden
för en kosthad af mindre än en half million rdr bko. j
Men som jernvägens eljest hödvändiga dragande om-
kring Wermelens norra ända skulle erfordra en lika å.
stor kostnad, så vinnes alltid. för det nu antag-
na alternativet den säkra och vigtiga fördelen af en
betydligt kortare väg.
ee
— Wermlands jernvägar. Styrelsens för all-
männa väg- och vattenbyggnader embetsbe-
rättelse för 1855 innehåller följande uppgifter
om det ypperliga lilla jernvägssystem, varaf
en af våra mest kuperade provinser redan är
i besittning:
Jernbägen mellan Kvristinekamn och Sjöändans last-
plats har i alla afseenien underhållits väl, och åt-
skilliga arbeten äro dessutom verkstälda till ba-
nans framtida lämpande för ång- i stället för häst-
kraft. Trafiken, som under året stigit betydligt, har
bedrifvits med 33 hstar pr dag samt uppgätt till
129,434 skålp. jern oeh malm, 10,959 tunnor span-
mål, sill, salt m. m., 228,752 stycken tegel och skif-
fer samt 3018 tolfter plankor, förutom 455 vagnsla-
ster diverse gods samt 457 passagerare. Intraderna
hafva utgjort 44 427 rår rmt, deraf, sedan underhålls-
och driftkostnad samt räntebetalning jemte amorte-
ring blifvit bestridde, återstå 5565 rdr rmt att utde-
las till aktieegarne:
Jernvägen mellan Klara elf och sjön Fryken, eller så
kallade Frykstabanar, har underhållits anmärknings-
fritt, med undantag likväl af banans grusning, som
befunnits otillräcklig, hvilket uppgifvits härleda sig
af den stora svårigheten, att under sommaren erhålla
tillräckligt arbetsfolk. En ångvagn för jernbanan,
tillverkad vid Eskilstuna verkstad, har under året
blifvit färdig; och med anledning häraf är en ändring
gjord i banans plan på höjden ofvanom Frykstad,
der en kurs af blott 320 fots radie utlagts till 700
fots. Jernvägsbolaget, som med ångfartyg och båtar
äfven bedrifver rörelse dels på Klara elf, mellan jern-
vägen och Karlstad, dels ock på sjöarne Fryken, har
sammanblandat redogörelsen för dessa särskilta trans-
portsvägars underhålls- och driftkostnader, hvilka
tillsammans äro bokförda till 59,170 rdr rmt (deri
inberäknade 3000 rdr räntebetalning å ett från
handels- och sjöfartsfonden erhållit lån), och bola-
get uppgifves för året hafva gjort förlust af 8081
rdr rmt: j
Jernvägsanläggningen öfver Ränkesed, möeilait sjöarne
Bänken och Glafsfjorden, till hvars utförande kongl.
maj:t före detta meddelat låneunderstöd från
handels- och sjöfartsfonden, har under året blif-
vit fullbordad, afsynad samt godkänd, och trafiken
derstädes har under en del af sommåren och hösten
varit i gång:
Jernvägen mellan sjöarne Yngen och Daglösen, i
Wermland, hvilken trafikerats från den 18 Maj till
den 28 November, och hvarå 29,448 skålp. jern, malm
och skiffer blifvit under nämde tid transporterade, har
inbringat 6426 rdr 32 sk. bko, men omkostnaderna för
rörelsen samt underhållet hafva erfordrat 300 rår bko
utöfver inkomstsämnian; 2 -
Jernväger mellan sjöarne Yngen, Östersjön och Öje-
vettern, i Wermland, eller de så kallade Kroppa- och
Storforsbanorna, hafva trafikerats från den 16 Maj
till den 15 November, hufvudsakligen med cirka
80,000 skålp. jern, malm e: samt dessutom skiffer,
trävaror oeh diverse effekter, hvarföre intraden ut-
gjort nära 20,000 rdr. Underhåll jemte kostnaden
för rörelsens bedrifvande hafva erfordrat cirka 14,700
rdr, bko.
Å jernvägen mellan sjöarne Långbar och Yngen, i
Wermland, hvilken redan flera år varit för trafiken
använd, har, från den 16 Maj till den 26 Novenber,
transporterats 26,900 skålp. j-rn, stål och malm
samt dessutom skiffer, salt fisk och diverse varor. In-
konisterna af årets rörelse hafva uppgått till cirka
3320 rdr, och underhålls- samt driftkostnaden till
2340 rdr bko.
Anläggningen af jernbana mellan sjöarne Saxen och
Yngen, i Wermlands län, lvartill kongl. maj:t före detta
meddelat lånebidrag från handels- och sjöfartsfonden,
har bedrifvits så, att, fastän företaget icke ännu är
till afsyning komplett färdigt, trafiken derå kunde
begynnmas redan nästlidne höst.
—
— Af den uppgift öfver bankens metalliska
kassa samt utelöpande sedlar och depositionsskuld m
m., hvilken med lördagens Posttidning utdelades, in
hämtas, att den 30 sistlidne Juni uppgingo de utelö
ande sedlarne samt invisningar och insättningsbevis
till 37,059,407 rdr, despositionsskulden till 8,088,114
rdr, obegagnade andelar af kreditiv- och låneförlag
till 3,477,338 rdr hela sedelstocken, med stadgade af
drag, till 47,702,593 rår, samt guld- och silfvertillgån
gen till 28,244,733 rdr bko. Då, enligt bankoregle
mentets 116 S, sedelstoeken får med högst 20 millio
ner öfverstiga nämda tillgång, utgör skilnaden mel
Jan den befintliga sedelstocken och dennes tillåtn
maximum 542.139 rdr bko. Då metalliska