ekonomi ar ledig vid universitetet.
Nytt Religionsmål.
De förvecklingar; som så lätt blifva en följd
dels af 1781 års författnings sväfvande och
ofullständiga redaktion, dels afett någon gång
för långt drifvet och i sina. medel felgri-
pande nit att- inom -den -luterska- -statskyr-
kans strängt omgärdade sköte sammanhålla
dess bekännare, ha äfven under loppet af
innevarande år ånyo yppat sig i en tvist emellan
Stockholms stads konsistorium och pastorn
vid katolska församlingen, hr A. Bernhard.
Då detta mål såsom principfråga är af vigt
och af den utländska pressen redan blifvit
upptaget (såväl i Åugsbärger Allgemeine Zei-
tung som i Journal des Debats), ha vi ansett
det äfven böra komma till den svenska all-
mänhetens kännedom.
Stockholms stads konsistorium hade hos
öfverståthållareembetet anhållit att genom dess
bemedling erhålla upplysning om hvilka barn
blifvit inskrifna i katolska församlingens skola,
samt hvilka äldre personer af den lutherska
bekännelsen till den katolska öfvergått. I
anledning häraf aflät öfverståthållareembetet
till katolska pastorsembetet följande skrif-
velse:
Till kyrkoherden vid katolska församlingen i
4 Stockholm!
Sedan hos Stockholms stads konsistorium anmält
blifvit, det barn, tillhörande evangelisk-luterska be-
kännelsen, upptagitsi katolska församlingens skola för
att der uppfostras, samt att äfven äldre personer af
samma bekännelse öfvergått till katolska religionen,
och berörde konsistorium i anledning häraf anhållit
att genom öfverståthållareembetets bemedling erhålla
upplysning, såväl hvilka barn af: luterska trosbe-
kännelsen blifvit inskrifna i katolska församlingens
skola, som ock hvilka de: bekännare åf den evange-
liska läran äro; som öfvergåvt till don katolska, jemte
uppgift om: dessa personers adröss; så ser sig öfver-
ståthållareEmbetet föranlåtet att be hr kyrkoherden
meddela hvad Tit. i afseende på förberörde anhållan
har sig bekant. Stockholm i öfverståthållareembe-
tets kansli-den 14 Januari 1856. 3
pråt Jar Jo -THamilton.
C. Thelander.
I anledning häraf yttrar Journal des Då-
bäts, för den 2 dennes — en tidning, hvil-
ken i fråga om det bekanta Cecchettimålet i
Toscana varmt tagit de förföljda Lutheraner-
nas försvar — följande: 7 ten
Frågan Må Kändla om Sverge eller om
Italien,: om baptister, reformerta eller katoli-
ker; så -hafva-vi icke tvenne slags -mått: eller
tvenne slags vigter. Rättigheten att utbreda
sin tro medelst undervisning och predikande
synes: oss lika -helig. somsamvetsfriheten.eller,
rättarevuttryckt, ingen verklig samvetsfrihet
finnes annorstädes än der Hvar och en har
rätt att utbreda sanningen. Må lagen fritt
bestraffa hån- och smädelse. emot den rådande
bekännelsen; sådant är tillräckligt; men må
den på sämma gång den bettraffar missbru-
ket erkännä rättigheten. Att fordra, det en
kristen; som funnit hvad han tror vara salig-
hetens väg, endast för egen räkning behåller
en dylik upptäckt, och icke skall meddela
densamma åt sina bröder i Kristo, det är att
förneka allt hvad UCuther förfäktat, det är att
ej veta hvad religion vill säga. Må man ej
härvid emot 70ss..göra .den invändning, att
lagarne måste vördas; ingen är mera -benä-
gen än vi att bevisa dem vördnad, Men la-
gen har. gränser. som den ej får öfverskrida,
och det är endast inom dessa gränser som
den är vördnadsvärd. Lagen egeringen makt
öfver tron; ingen bland oss lägger sitt sam-
vete i det borgerliga samhället, och i följd
häraf kan staten icke rättsenligt röra vid sam-
vetet. Ingen har rätt att påtvinga mig sin
tro, eller att hindra mig att tro hvad jag an-
ser vara sanning. Hvarifrån skulle väl sta-
ten eller majoriteten ha bekommit någon rätt
i dylika frågor, hvilka ej röra-annat-än den
enskilde i hans förhållande tillsin Gud? I
dylika fall är den Tag, som hämmar en natur-
lig rätt och förtrycker -samvetet, ingenting
annat än ett maktmissbruk... Må man rätt för-
stå oss: vi bestrida ej lagligheten åf den åt-
gärd konsistorium vidtagit; men vi förklara
denna lagliga inqvisition vara en- kränkning
af denna högre Tättvisa, som utgör lagarnes
mått. Må fritt konsistorium frembärda på
denna bana, påkalla våldsamma åtgärder och
ställa katoliker eller baptister emellan affallet
och martyrskapet; men må blött denna kor-
poration, då den betäcker sig med lagens
namn, icke inbilla sig kunna undgå ansvaret
för slika. handlingar och samvetsfrihetsvänner-
nas förkastelsedom. Konsistorium har laglig-
heten för sig, men evangelium emot sig; och
det fördömmes just af religionen, hvilken det
åkallar, religionen, som lika litet är belåten
med dylika tjenster som med dylika försva-
rare.