— Man läger i Gottlands Läns Tidning: Från Ronehamn ingick i går den öfverraskande och stora nyheten, att det vid Fal-udden d. 8 sistl. Aug. strandade stora och dyrbara, år 1854 nybyggda, till minst 20,000 sterl. eller 360,000 rdr rgs ryktesvis uppskattade engelska transport-skruf-ångfartyget Cottinghamp, efter att d. 21 dennes hafva blifvit flott, d. 25 lyckligen blifvit inbogseradt under Rone holmar der det ligger på säker ankargrund. Såsom vrak blef nämnda fartyg, jemte bergade inventarier, d. 19 sistl. Sept. försåldt till härvarande engelska v. konsuln L. N. Enequist för 22,000 rdr rgs. De arbeten, hvilka egt rum för att få fartyget flott, omtalas såsom både ihärdiga och kostsamma, och dervid hafva 2:ne af hr Enequist genom Kalmaretelegrafen genast efterskrifna och skyndsamt ankomnå 2:ne danska dykarefartyg väsentligen varit verksamma. Maschinoch kolrummen i fartyget äro ännu fulla med vatten, och hålen på bottnen derstädes hafva genom de danska dykarne blifvit för tillfället stoppade, och meningen lärer nu vara att efter någon ytterligare reparation få det vackra fartyget till Stockholm, der det i docka anses kunna lätteligen sättas i fullt stånd. Då bekant är, att 2:ne engelska korvetter, Archer och Geyser,, straxt efter strandningen förgäfves gjorde försörsök att få det för engelska flottans räkning förhyrda Cottingham, af grund, och att vid den engelska officiella besigtningen, och enligt förklaring på stället af en utaf fartygets engelska redare, fartyget ansågs vara och blifva vrak, så är det i sanning en märklig företeelse att det lyckats en enskilt svensk man att genom snabba, kloka och kraftfulla mått och steg, vid hvilka ingen kostnad lärer blifvit sparad, hafva lyckats i ett företag, hvarom hoppet var uppgifvet af dem som det närmast rörde. Den blifvande, troligen ganska lysande vinsten af denna affär kan derföre anses lika vacker och välförtjent, som den lyckliga utgången varit betviflad och oviss. Detta fartyg byggdes i Dumbarton i Skottland af ett engelskt bolag enligt beställning för ryska kejsarinnans räkning; men uppgiften att det vid krigets utbrott blef förklaradt för engelska statens egendom var ett misstag, enär någon rysk betalning för fartyget icke hade egt rum, utan fartyget var och förblef tillhörigt samma bolag (Mr Gee C:i), som låtit bygga detsamma.