STOCKHOLM, den 30 Okt.
tt den nu beslutade svensk-norska köomi-
ten för handels- och sjöfartsförhållandena
icke. måtte blifva ett bedröfligt sidostycke till
en år 1846 för samma angelägenheter ned-
satta, hvilken endast gaf en allt fastare orga-
nisation åt den allt sedan fortfarande oenig-
heten, söndringen och trasslet, är af så obe-
räknelig vigt för de förenade rikena, ej blott
i kommersiel och ekonomisk hänsigt, utan än
mer 1. moraliskt och politiskt hänseende för
båda folken, för sämjans och endrägtens skull
dem emellan, att vi äfven i dag måste åter-
komma till unionsregeringens beslut uti frå-
gan. Trots den: vunna erfarenheten måste
man befara ett alldeles lika resultat, så framt
saken -får bero vid den allt och intet sägande
anvisning komiten för sina göromål erhållit
genom de sväfvande ordalagen i sjelfva rege-
ringsbeslutet, och så framt komiterade:icke
erhålla en med största omtänksamhet utstakad
speciel instruktion, anlagd just på att före-
bygga förnyelsen af ett dylikt resultat. Dessa
reflexioner, redan rättfärdigade genom utför-
ligt: anförda grunder uti vår uppsats förliden
torsdag, kunna ej heller anses jäfvade, sedan
vi i lördagens officiella blad sett regerin-
gens val utaf ledamöter på: svenska sidan.
Utan att: på minsta vis träda för nära det
anseende för sakkunskap, omfattande vyer och
en på det hela liberal uppfattning af tullfrå-
gor, hvaraf dessce män äro i åtnjutande, har
man likväl i deras antecedentier, hvad de
svensk-norska tullfrågorna beträffar, trott sig
finna något skäl till tvifvelsmål, huruvida en
instruktion i den syftning som synes oss önsk-
värd skulle af dem kunna med beredvillig:
het mottagas. Ingen skulle högre än vi ön-
ska att dessa tvifvelsmål måtte vara ogrun?
dade, och att modifikationer må hafva inträdt i
öfvertygelserna, hvilka kunna leda saken till
en lycklig utgång. Emellertid, och på det
man icke må kunna säga att regeringen från
pressens och opinionens sida saknat uppma-
ning att taga sig till vara för förnyandet af
det. fel som begicks 1846, då den komiten
lemnades utan instruktion, skola vi i dag till-
lägga några ord till: vår uppsats i sednaste
torsdagsbladet, uti: hvilken, derföre att; alla
sidorna af ämnet der måste upptagas, åtskil-
ligt blott alltför kort och summariskt kunde
vidröras. d
Hvilken måste utgångspunkten vara för ko-
miterades arbeten, om dessa skola kunna leda
till ett praktiskt och snart verkställbart, för
begge rikena lika nyttigt och önskligt resul-
tat
Månne frågan om tullföreningen? -— Der-
på måste vi för vår del svara ett bestämdt
nej. Att i :närvarände: tidptmkt göra denna
till hufvudfrågan skulle icke? leda: till något
odt.
d I. Sverge äro intressen och opinioner sam-
manstämmande och lifligt intresserade för tull-
föreningen. I Norge kan icke detsamma sä-
as. Väl är en tullförening icke mindre på-
kallad af Norges intressen än af Sverges, utan
snarare ännu mer; men politiska och natio-
nella fördomar hafva hittills hindrat en riktig
och sann uppskattning af dessa intressen;
1846 års komitebetänkande och allt hvad nor-
ska pressen sedermera i ämnet yttrat utgöra
talande bevis derpå. Dessutom vore äfven
förblindelsen i den vägen mindre än den är;
insåges och erkändes det verkligen att Nor-
ges ekonomiska intressen bjuda en tullförening,
så skulle en ännu : mäktig opinion, som uti
en sådan förening ser: närmandet till cn
amalgamation, af fruktan för detta hjernspöke
och för politiska. intressens skull, ifrigt sätta
sig deremot.- Och dertill kommer vidare; och
oberoende af politiska förhållanden, ett posi-
tift hinder, för närvarande oöfverstigligt, nem-
ligen det hinder som ligger i Norgesabsurda
beskattningssystem. - Statsinkomsten är nem-
ligen der, utom bränvinsskatten, helt och hål-
let grundad på tullintraderna, och uti dessa
ingå ej oväsentligt införselstullar på spanmål
och viktualier samt utförselstullar på Norges
förnämsta. exportartiklar. Inkomsten af dessa
principvidriga införsels- och utförselstullar kan
norska statsverket, åtminstone för ögonblicket,
svårligen uppoffra. Men en fullständig tull-
förening förutsätter gemensamma införsels-
och utförselstariffer ifrån A till och med Ö,
och Sverge skulle således för tullföreningens
skull adoptera och binda sig vid samma orim-
liga tullsystem, vid ett system, som den upp-
lysta opinionen här i landet enhälligt och lif-
ligt fördömer. Detta kan ej fordras. Allt
hvad som för närvarande för tullföreningen
kan göras och som af de svenska komiterade
icke heller bör underlåtas, är följaktligen
först och främst att i detalj visa, huruledes
Norges ekonomiska intressen ej mindre än
Sverges göra en sådan förening önsklig, samt
att den icke kan medföra några vådor för
Norges politiska frihet; och derefter att åskåd-
liggöra, huru skadligt och grundsatsvidrigt
Norges beskattnings- och tullsystem i ofvan-
nämda delar verkligen är, samt uppmana brö-
drafolkets lagstiftare att lyssna till landets
sanna intressen, att reformera detta system så
fort möjligt och på sådant sätt äfven göra en
tullförening möjlig.
Till utgångspunkt för komitens arbeten kan
icke heller gerna tagas den andra frågan, om
full tullfrihet för svenska natur- och industri-
produkter, införda i Norge sjö- eller landvä-
en, och vice versa för norska, i Sverge; ty
els befara vi att opinionen i Norge kanske
ar osssärnnsttlnsndssseeRROROO—
af. den nationalskuld som tillkommit genom
DO Ne te ; rör I SÅ RR FAR EA