på lif som råder på dessa obebosliga klippor och ho
mar.
Seglande upp ät det tränga och kinkiga farvattne:
sågo vi endast en följd af kullriga granit-hympliar a
föga omvex!ande utseende, somliga kals, andra åte
battckta af stumpiga granar och tallar — likzand
spatsarng af en öfversvämmad natur just resande åny
öfver vattenytan, Vi passerade i sigte af den skön
belägna fästningen Frsdr:ksborg och ankrade på fjär
den nedom Waxholm, hvarest en jiten örlogsskoner
var förlagd som vaktskepp, varande iogen fråm
mande ör!ogsman tillåtet att utan särskild: tillstän:
från Stsckholm passera denna punkt. fn rysk ån
gare gjorde, för omkring tvenne år sedan, ett försök
men erhöll ett skott i maschinen som tvärt stoppade de:
och förorsakade den flera veckors uppshål! för at
rerarera.
Waxbolms fästning är belägen på en 3, midi ut
det tränga iuloopet, och ser ut att vara en stark plats
Den är dock ännu langt ifrån färdig, emedan jss
såg murare ech arbetare sysselsaita på verken. Der
öfre kanonraden, som skjuter öfver bank, är inpsa.
sluten af jerabröstvärn, hvilka äro rörliga likt relin.
garne för pivot kanonerna å våra ångbåtar, ech är
under ett tak af jeruplåt, måladt som tegel. Dessa
batterier hafva sålunda alla kasematternas olägenhs-
ter, utan att ega någon af deras fördelar. Waxholms
stad ligger på norra stzanien. Den bastår at 50 el-
ler 60 hus och kojor, en kyrka och tvenne våäder-
qvernar, alla rödfärgsde. Här är rekraationsplatsen
för fästoingens garnison, och bätar ro oupphörligt
fram och tillbaka,
Jag gick upp till Stockholm med Gafle, en ny
sveask Öriogsbåt af Ratilers klass och af omkring
800 engelska tons. Gzfie är bestyckad med 2 st. 7-
tums bombkanoner och 8 kanoner af 6 tums a
i bredsidan. Hennes maxschiner af Carlsund i Motsals
äro af 300 nominelia hästkrafter, direkt verkande med
borisontela eylindrar esh de enklaste jag hittills
Maschinrummet är endast 15 fot långt, pannorna
äro konstruerade till 15 skålpunds tryek på qvadrat-
tammet. Der är iogen inrättning för propelleras
lyftands, men en särdeles ankel och sinnrik sådan
för dess af- eeh påkopplande. Hon är barktaklad,
och officerarne ytirade sig fördelaktigt om hennes
egenskaper som sjöbåt.
Farvattnet ofzanför Waxholm är betydligt bredare,
iaadskapets utseende blir mera pittoreskt, da enfor-
migs furorna omvexia med andra irädslag, oeh ägt
sista sundet med S:.N colai döm resande sig i förgron-
den utvidgar sig till : ståtlig basin, hvarnti är be-
lIzgea gordens VYensadig.
Gefle föröjde vid 7 rfskajen, hvarest är vatten nog
för ett linieskepp. D : var nu en sådan trängsel af
kanonbåtar och små sagbätar under rustning, att vårt
skepp icke hade rum at svaja. Sjödepartementet var
synbarligen i ful! verksamhet.
Jag wäffade hir sa gammal mess-kararat), ou
kapten i sy nska flottan och tjerstgörande vid ami
ralitetets asiab, och ir jag honom mycket förbunden
för hans artighet och välvilja under mitt vistande här.
Styrelsen sysselsätter sig nu, och detta med allt
skäl, mycket med sjö- och landtdepartementarnas vark-
sambet, och var jag nog lycklig att få öfvervarsa en
revy för kungen af rmåns elittrupper, gardeis in-
fanteri och kavallari samt 40 kanoner, ridande och
fotartilleri. Neutra:iteten är långt ifrån populär,
hvarken i hufvudstaden eller Iandsortza, och mun
tror allmäat at: Sverge inom kort skali komma ett
spela en värdigare rel. Från många officerare emot-
tog jag försäkingar, icke blott af sympati, uten ä-
ven om deras önskan att få deltaga i operationerna
mot den gemensamma fienden, och mit: hotell sar
öfversvämmadt af zoldater och sjör i
erbålia tjenst på britiska flottan. i
Trenne dockor hafva nyligen här 2
den siörsta af 160 fots längd, har utrym z
gon. De cgas af ett bolag, i spet för hvilket stär
mr Patton, ea rik engelsk have och en sf da
äldsta britista re i Stockholm. Handelo
är särdeles liftig jr man gör ingen hem-
lighet af uppsätet, att då erna blifva längre,
bryta blokaden gom underhålles a? vår chef vid fin-
ska Luster.
Den 10 Juni. Kl. 3 på margoaen lemsnade jag
Wexholin och toz norra passagen förbi Söderarm.
Vi bytte om lo:3 vid Farusund som lNgger ungefär
hafvigs emellan bida platserna. Kursen var ru,
likasom f i ;, tills vi bade passerat Södererms
fyrtoro otaliga holmar och skär. Vädret var
variabelt med vinden blåsande först frisk af nordlig i!
och dåerefier N. O. t. O. med starkt regn, hvarefier
den siillsada ut med tät dimma. Vid Hangö fick
jag i sigte och tog på släp förrådsskeppet Resistance,
som hade en dyrbar last till flottan, hvilken jag träf-
fade til! ankars vid Raskär midt i Finska viken, på
25 famrcars vatten. Utan att få ankra, beordrades
jag att gå till Tärö efier tvenne kolfartyg och oxar.
å vägen mötte jag segeleskadern under amiral Cor-
rys befäl, styrande för Bard sund.
Den 13 Juni. Vadret är härligt med lätta sydlica
vindar företrädesvis rådande; hafvets temperatur är
likväl ävou ieke öfverstigande 50? Fahr.; 15? lägre
är Iofiens. Som vi icke hade någon beskrifning öf-
ver inseglin n till Fårö sund ceh en tät sommar-
dimma hängdes öfver landet, voro vi en stund i för-
lägenhet att finna inloppet, hvilket en kort beskrif-
nizg skulle gjort latt nog.
Den läga ön vid inloppet till Fårö sund har ni-
gra få sumpiga träd, ett litet lotshus med rödt tak
och ett insegliagsmärke, bestående af en flaggstång
med tvenag derå fastsatte flata bågar, alltsammans
hvitmå!adt. H-:mnens norra strand är nästan allde-
les kal, den södra deremot ttckt med faror ned tili
vattenkanten. En röd båk på den lilla ön in i bam-
nen skall synas söder om den yttre ön, hvilken men
för att kom - rätt i loppet skulle bringa i N, t. V.
!V, V. och en sflägsen väderqvarn hållen midt öfver
dea Lilla ön, år seit god: inseglingsamärke. Lotsarne
komma vanligen till mötes. Ämnar man sig in i
inre hamnen, torde det vara rådligt att taga en em-
bord, emedan passsgen är särdeles trång. Styrande
för sundet norrifrån, bör man, tills inloppet Öppnar
ig, hålla Fårö fyrtorn i N. O. t. O., da: man går
klar för alla g:uni söder om fyren. Fårö fyr ärut
Närkt god. J:g bör nämna, att en på kusten utsatt
fyrka icke längre kan tjena til inseglingsmärke, va-
ande den fullkomligt dold af träden.
En liten by ligger på goitländska sidan af sundat.
Den best? af et; magasin med ett prydligt tillhö-
ande bozingshus, en sägqvarn oeh en kalkugn —
lela ön är en Lalkstensformation — samt omkring
tt dossin kojor. Den ungefsr en mil aflägsna Bunga
tyrka är ännn, osktadt dess förstörda och bristfälliga
kick, ett särdeles intressan; exemplar af 12:te år-
iondradets götiska byggnadskonst. Man kan tycli-
en se, att endast en del af den ursprungliga bygg-
aden återstår. Den är byggd af hård qvadersten,
jen stora södra fömen är väl bibehållen, bildhug-
eriarbetet ä Iolonnernas kapiteler ser helt nytt ut.
yrkans inre rr hvälfåt, och taket uppbäres af en
nkel rad tjocka marmorrelare, icke olikt Parbeck.
Je fata grafsionarne Öfver tvenne prester ligga midt
ramför altaret; en af fgnrerna på den eea stenen
ar kalken i bend; inskriptionerna derå voro med
kricka bokstäfver, hvilka jag fåfängt försökte att
echiffrera. En låg spetsig träspira reser sig öfver
varlefvorna af det som en gång har varit ett stär
gt torp. Jag hade önskat att få göra ett besök i
-
Jisby, Gott!lands förnämsta stad med dess kyrko- 5
viner och antiqvitetssamlingar, tiden tillät det dock i.
ke. (Tidskrift i Sjöväsendet.) sz
Kapten Faliström tjents tillsammans med mig om-
bord å fregatten Stag, kapten N. Lockyer, C. B., i 5
för nära 22 är sedan, under blokaden af holländ- j X
ska kusten.