på lif som råder på dessa obebosliga klippor och ho mar. Seglande upp ät det tränga och kinkiga farvattne: sågo vi endast en följd af kullriga granit-hympliar a föga omvex!ande utseende, somliga kals, andra åte battckta af stumpiga granar och tallar — likzand spatsarng af en öfversvämmad natur just resande åny öfver vattenytan, Vi passerade i sigte af den skön belägna fästningen Frsdr:ksborg och ankrade på fjär den nedom Waxholm, hvarest en jiten örlogsskoner var förlagd som vaktskepp, varande iogen fråm mande ör!ogsman tillåtet att utan särskild: tillstän: från Stsckholm passera denna punkt. fn rysk ån gare gjorde, för omkring tvenne år sedan, ett försök men erhöll ett skott i maschinen som tvärt stoppade de: och förorsakade den flera veckors uppshål! för at rerarera. Waxbolms fästning är belägen på en 3, midi ut det tränga iuloopet, och ser ut att vara en stark plats Den är dock ännu langt ifrån färdig, emedan jss såg murare ech arbetare sysselsaita på verken. Der öfre kanonraden, som skjuter öfver bank, är inpsa. sluten af jerabröstvärn, hvilka äro rörliga likt relin. garne för pivot kanonerna å våra ångbåtar, ech är under ett tak af jeruplåt, måladt som tegel. Dessa batterier hafva sålunda alla kasematternas olägenhster, utan att ega någon af deras fördelar. Waxholms stad ligger på norra stzanien. Den bastår at 50 eller 60 hus och kojor, en kyrka och tvenne våäderqvernar, alla rödfärgsde. Här är rekraationsplatsen för fästoingens garnison, och bätar ro oupphörligt fram och tillbaka, Jag gick upp till Stockholm med Gafle, en ny sveask Öriogsbåt af Ratilers klass och af omkring 800 engelska tons. Gzfie är bestyckad med 2 st. 7tums bombkanoner och 8 kanoner af 6 tums a i bredsidan. Hennes maxschiner af Carlsund i Motsals äro af 300 nominelia hästkrafter, direkt verkande med borisontela eylindrar esh de enklaste jag hittills Maschinrummet är endast 15 fot långt, pannorna äro konstruerade till 15 skålpunds tryek på qvadrattammet. Der är iogen inrättning för propelleras lyftands, men en särdeles ankel och sinnrik sådan för dess afeeh påkopplande. Hon är barktaklad, och officerarne ytirade sig fördelaktigt om hennes egenskaper som sjöbåt. Farvattnet ofzanför Waxholm är betydligt bredare, iaadskapets utseende blir mera pittoreskt, da enformigs furorna omvexia med andra irädslag, oeh ägt sista sundet med S:.N colai döm resande sig i förgronden utvidgar sig till : ståtlig basin, hvarnti är belIzgea gordens VYensadig. Gefle föröjde vid 7 rfskajen, hvarest är vatten nog för ett linieskepp. D : var nu en sådan trängsel af kanonbåtar och små sagbätar under rustning, att vårt skepp icke hade rum at svaja. Sjödepartementet var synbarligen i ful! verksamhet. Jag wäffade hir sa gammal mess-kararat), ou kapten i sy nska flottan och tjerstgörande vid ami ralitetets asiab, och ir jag honom mycket förbunden för hans artighet och välvilja under mitt vistande här. Styrelsen sysselsätter sig nu, och detta med allt skäl, mycket med sjöoch landtdepartementarnas varksambet, och var jag nog lycklig att få öfvervarsa en revy för kungen af rmåns elittrupper, gardeis infanteri och kavallari samt 40 kanoner, ridande och fotartilleri. Neutra:iteten är långt ifrån populär, hvarken i hufvudstaden eller Iandsortza, och mun tror allmäat at: Sverge inom kort skali komma ett spela en värdigare rel. Från många officerare emottog jag försäkingar, icke blott af sympati, uten även om deras önskan att få deltaga i operationerna mot den gemensamma fienden, och mit: hotell sar öfversvämmadt af zoldater och sjör i erbålia tjenst på britiska flottan. i Trenne dockor hafva nyligen här 2 den siörsta af 160 fots längd, har utrym z gon. De cgas af ett bolag, i spet för hvilket stär mr Patton, ea rik engelsk have och en sf da äldsta britista re i Stockholm. Handelo är särdeles liftig jr man gör ingen hemlighet af uppsätet, att då erna blifva längre, bryta blokaden gom underhålles a? vår chef vid finska Luster. Den 10 Juni. Kl. 3 på margoaen lemsnade jag Wexholin och toz norra passagen förbi Söderarm. Vi bytte om lo:3 vid Farusund som lNgger ungefär hafvigs emellan bida platserna. Kursen var ru, likasom f i ;, tills vi bade passerat Södererms fyrtoro otaliga holmar och skär. Vädret var variabelt med vinden blåsande först frisk af nordlig i! och dåerefier N. O. t. O. med starkt regn, hvarefier den siillsada ut med tät dimma. Vid Hangö fick jag i sigte och tog på släp förrådsskeppet Resistance, som hade en dyrbar last till flottan, hvilken jag träffade til! ankars vid Raskär midt i Finska viken, på 25 famrcars vatten. Utan att få ankra, beordrades jag att gå till Tärö efier tvenne kolfartyg och oxar. å vägen mötte jag segeleskadern under amiral Corrys befäl, styrande för Bard sund. Den 13 Juni. Vadret är härligt med lätta sydlica vindar företrädesvis rådande; hafvets temperatur är likväl ävou ieke öfverstigande 50? Fahr.; 15? lägre är Iofiens. Som vi icke hade någon beskrifning öfver inseglin n till Fårö sund ceh en tät sommardimma hängdes öfver landet, voro vi en stund i förlägenhet att finna inloppet, hvilket en kort beskrifnizg skulle gjort latt nog. Den läga ön vid inloppet till Fårö sund har nigra få sumpiga träd, ett litet lotshus med rödt tak och ett insegliagsmärke, bestående af en flaggstång med tvenag derå fastsatte flata bågar, alltsammans hvitmå!adt. H-:mnens norra strand är nästan alldeles kal, den södra deremot ttckt med faror ned tili vattenkanten. En röd båk på den lilla ön in i bamnen skall synas söder om den yttre ön, hvilken men för att kom rätt i loppet skulle bringa i N, t. V. !V, V. och en sflägsen väderqvarn hållen midt öfver dea Lilla ön, år seit god: inseglingsamärke. Lotsarne komma vanligen till mötes. Ämnar man sig in i inre hamnen, torde det vara rådligt att taga en embord, emedan passsgen är särdeles trång. Styrande för sundet norrifrån, bör man, tills inloppet Öppnar ig, hålla Fårö fyrtorn i N. O. t. O., da: man går klar för alla g:uni söder om fyren. Fårö fyr ärut Närkt god. J:g bör nämna, att en på kusten utsatt fyrka icke längre kan tjena til inseglingsmärke, vaande den fullkomligt dold af träden. En liten by ligger på goitländska sidan af sundat. Den best? af et; magasin med ett prydligt tillhöande bozingshus, en sägqvarn oeh en kalkugn — lela ön är en Lalkstensformation — samt omkring tt dossin kojor. Den ungefsr en mil aflägsna Bunga tyrka är ännn, osktadt dess förstörda och bristfälliga kick, ett särdeles intressan; exemplar af 12:te åriondradets götiska byggnadskonst. Man kan tyclien se, att endast en del af den ursprungliga byggaden återstår. Den är byggd af hård qvadersten, jen stora södra fömen är väl bibehållen, bildhugeriarbetet ä Iolonnernas kapiteler ser helt nytt ut. yrkans inre rr hvälfåt, och taket uppbäres af en nkel rad tjocka marmorrelare, icke olikt Parbeck. Je fata grafsionarne Öfver tvenne prester ligga midt ramför altaret; en af fgnrerna på den eea stenen ar kalken i bend; inskriptionerna derå voro med kricka bokstäfver, hvilka jag fåfängt försökte att echiffrera. En låg spetsig träspira reser sig öfver varlefvorna af det som en gång har varit ett stär gt torp. Jag hade önskat att få göra ett besök i Jisby, Gott!lands förnämsta stad med dess kyrko5 viner och antiqvitetssamlingar, tiden tillät det dock i. ke. (Tidskrift i Sjöväsendet.) sz Kapten Faliström tjents tillsammans med mig ombord å fregatten Stag, kapten N. Lockyer, C. B., i 5 för nära 22 är sedan, under blokaden af holländj X ska kusten.