Article Image
Jernbansväsendet på Pariserexposi-
tionen.
Femte. klassen af artiklarne på pariserexpo-
sitioren utgöres af Mekanismen för jernvägar
och andra transportmedels. Den 8 Angusti togs
dennö afdelhing i ögonsigte af prins Napo-
leon Bonaparte: som, åtföljd af de ansedda-
ste franska och utländska: medlemmearne- utaf
expositionsjuryn, plägar- skärskåda: dem: ena
sfäslhingen. efter a andra, ötver- hvilken
fe Monitören. sedan? vanligen, inne-!
ller en berättelse. Vid granskningen af de
maschiner, vagnar, skenor och andra artik-
lar, gom höra. till. jernvägsväserdet, befunno
sig i prinsen: sällskap: presidenten förfemte!
afdelningen af exposzitionsjuryn, geheimerådet
Hartwich från Berlin, hvilken Mönitörem bes-
teoknar. såsom. general-jernbansingemiör- i
preussiska -handelsministoriumm; vidare br A;
v. Burg, österrikisk .kommigsarie,- hv Duprå,
öfveringeniör. för broarne oeh? chausåerna-i
Belgion, m. fl. Ur den redogörelse Momitö-
ren lemnar för denna gransknieg meddela vi
följande:
Alla tänkande mennviskor iatressera sig nu
för jernbanornas framtid. Icke blott delärde
och kspitsalisterss, utan bela dei stora mas-
san of folket har numera kommit till insigt
att man lika fåfängt söker motsrbeta in-
dustriens framåtskridande som mensklighe-
tens utveckling. öfver bufvud. Jerabagornea
hafva för värt århundrade framme framtidsbe-
tydelse som boktryckerikonsten hade för det
EVI:de ooh krutet för medeltiden, memligen
en. fullständigomstöpning af menskliga sam-
hället. Vi kunra vara af olika åsigter om
sättet för jarzbansväserdets fullkommande, om
nyttan af det eller det nynppfures praktiska
hbjelpmedlet; men bstvältonde sjelfva prisoi-
pex, den djupa betydelsen af detta kommu-
nikationsmedelj:haf hela: verlden exdast om
tarko.
Helt nyligen har en berömd publicist (Mio-
hel Chevalier) f:amkastat några ideer rörande
jernbanorna, hvilka sprida ett nytt ljus öfver
denna fråga och med tiden torde komma att
framkal!a en fullständig omkastning i jern-
bansmaterielens-- konstruktion och kombine-
ring. Att så vidt möjligt minska den döda la-
sten, till fördel för den vinstbringande — detta
är problemet som skall lösas.
ES detta. ,hänseende-: framställa några af:de
exponerade vagnarne åtskilliga ganska lyc-
kade förbättringar. Prinsen hade bland annat
föstrsin uppmärksambHet på en med två axlar
försedd fransk kelvagn, som; vägande 4200:
kilogrammer och med 12 kubikmetrers inne-
håll, bär en last af 10,300 kilogrammer, me-
dan de efter engelskt mönster konstruerade
vagnarne, som äfvepledes hvila på två axlar;
med en egen vigt af 3200 -kilogrammer, på
sin högsta höjd förmå rymma en last af 6000
dito. . Efter det gamla systemet var den dödar
lasten 6:04. 4; större än hälften afden vinst:
bringande, då: den deremot-etter det nya är
18,44 mindre. Detta resultat kan kållas
ganska glädjande. Med i öfrigt samma an-
tel axlar, samma längd och ett tillskott af
blott Y4:del i den döda lasten,- bära de nyar
kolvagnarne dubbelt-så tung läst som de
gamla... Också hafva dessa, vagnar; umder de
fyra sednaste åren, på flera franska jernba-
nor utträngt de gamlå, efter engelskt mönster
konstruerade. ;
sUtom de svåra Cramptonska lokomotiverna,
och-de lättare lokomotivernayj finnas äfven ut-
märkte representanter af: det slags lokomoti-
Thumbnail