Article Image
varet, uttaladt med en rädd ifver, men med
len första barndomens afbrutna läspning, ty
å bland idioterna kunna tala tydligt när de
örst komma till anstalten. Stor är Eddies
riumf, om svaret råkar att vara riktigt. Utom
ärarinnans loford stråla hela klassens an-
igten af deltagande fröjd, ty hos dessa half-
lanade naturer visar sig ett blindt oiuskränkt
örtroende och en frånvaro af all afund, för
vilken vi, bildade och förståndiga menviskor,
iro främmande. Ailt under studierna före-
sommande göres så enkelt som möjligt. När
namnet på ett föremål skall stafvas, utvisas
föremålet, på det de må förstå sambandet
emellan ordet och saken. En mängd af taf-
lor, kartor, glober och modeller illustrera
geografiska och historiska lektionerna. Med
ett ord, ingen möda spares för att stärka de
två jörmögenheter som hos idioter äro isyn-
synnerhet svaga — koncentrations- och upp
fattningsförmågan.
Låtom oss nu inträda i det sista rummet.
En tioårig gosse är der sysselsatt att på en
svart trätafla kopiera en konturteckning med
utmärkt noggrannhet. En annan skall derpi
skrifva sitt namn, och ert med om ni ber
honom derom. En tredje håller på med ett
långt divisionstal. Här är en fjortonårig flic
ka, som ej kan uttala det enklaste ord utar
att anstränga sig vida mer än vi skulle be-
höfva för att ropa tvärs öfver gatan; likväl
skall hon söga er de särskilda ländernas nam
som ni utpekar dem på kartan, beskrifva de-
ras invånare, produkter och fysiska förhål-
landen. Der är en gosse, som jemte sin egen-
skap af idiot ansetts för döfstum alltifrån
sina spädaste år och nhitkommit från en asyl
för döfstumma; likväl har han på mindre är
ire är lärt sig engelska grammatikens elemen-
ter. Och här är ännu en liten kamrat med
en lam arm, som kan sätta sig ned och lösa
en algebraisk formel bättre än de flesta gos
sar som cga alla sina förmögenheter i be-
håll. När en idiot kan lära grammatik och
matematik, är det klart att han ej längre ä
idiot. Han kan förknippa en serie af tankar.
kan reflektera, och Plato och Newton använ-
de intet annat medel för att hinna de högsta
filosofiska sanningar.
Det synes wnderligt, och likväl förefalle
det er som om dessa mera försigkomna eleve:
hade en mera säker och stadig blick än de
som ni först sågo. Men så är det. Som de
utbyta en blott djurisk natur mot en mensk-
lig, förlora de småningom dessa beständige
glädjeytiringar 2om äro så karakteristiska för
dioten. Det härrör ej deraf att de gjor
intellektuella framsteg på kroppens bekost
nad, ty de äro lika friska och rödblommiga
som förut. Det härrörer ej heller deraf, at
derag utveckling, på samma gång den öppna!
dem en källa till varaktig och djup lycka, gjort
dem allvarsamma. Utan det härrör deraf,
att en vis försyn till en del ersätter de stac
karg olycklige förlusten af allting annat ge-
nom de angenäma, lustiga bilder som upptags
deras fan asi och dansa i ouppbörlig följd
framför deras förvirrade hjernor.
På samma gång deras intellektuella upp-
fostran fortgår, försummas naturligtvis ej heller
danandet af deras sedlighetskänsla. Morali-
ska skyldigheter inplantas hos dem vid hvarjc
steg, jemte sådana religiösa sannirgar som
kunna göras fattliga för dem.
s Kroppsöfningar utgöra ej den minst vigtiga
delen af skolan. Från att vara hjelplösa, nä-
sten djuriska i sitt beteende, lära de att stå
sitta, : Ja sina händer, mata sir sjelfva.
taga vård om sina personer och kläder sam!
att skicka sig som andra förnuftiga varelser.
än öfning, i hvilken gossarne finna ett syn-
nerligt nöje, är den militäriska exercisen. Om
sommeren arbeta de i trädgården o. s. v.
Vid måltidstimmarne inträda de stilla och
ordentligt i matsalen och uppsöka hvar och
en sin bestämda plats. Om ni betraktar dem
der de sitta i rad i sina nätta dräpter, ren:
ansigten och slätkammade hår, tåligt väntande
tills de bjudas af rätterna på bordet framför
dem, skall ni knappast tro att de tillhöra den
vilda, svårhandterliga klass af varelser som
vanligtvis inbegripes under namnet idioter.
Att disciplinen är fast och sträng ser man
af dess verkningar och den blinda lydnad sor
egnas lärarne. Att den likväl utmärkes af
faderlig ömhet och mildhet kan ej betvidas,
när man ser med hvilken ifver de efterkomma
sina lärares önskningar, med hvilken tillfreds-
ställelse de mottaga deras loford, huru de
vända sig till dem vid hvarje svårighet eller
fruktan och hvilken kärleksfull aktning de
visa hvar och en af dem. En aflärarinnorna
sade oss att hon fann dem lättare att leda
än andra barn af deras ålder. Visst är att
få skolföreståndare kunna inträda i läsrum en
så säkra på ett glädtigt och kärleksfullt mot-
tagande som det, hvilket helsar dr Wilbur vid
hans inträdande. Ej blott staten utan hela
verlden står i stor tacksamhetsskuld till ho-
aom för hans lyckliga bemödanden, hvari vi
se ett medel att till full mensklighet upp-
lyfta mången liten varelse, som hitills varit
lemnad i andligt mörker och kroppsligt elände
LANDSORTS-NYHETER.
Sundsvall den 13 Juni. I går afgick från
stapeln vid härvarande skeppsvarf ett utmärkt vackert
kopparfast klipperskepp, som erhöll namnet Thor
och mäter 250 läster. Detta fartvg är det största,
Thumbnail