Article Image
var marknaden fullkomligt stilla; pr Augusti anmäla sig säljare å 115 Ro mot anbud å 112 Ro. In loco yppas tillgäng å 115 Ro. —— Rapport från svenska och norska konsulatet i Genua, daterad den 12 Mars. De under förlidet år hit anlända partier plankor och tjära obtinerade de höga priser af 61 till 70 frs 12 för plankor och frs 45 å 50 för tjära, och för närvarande skulle ännu högre priser kunna päräknas. Norsk rundfisk har stigit i pris; för den sist ankomna lasten betaltes frs 25 pr cantar, och denna vara torde nu kunna säljas ännu förmånligare. Utdrag ur årsrapporten från svenska och nor3 generalkonsulatet i Lissabon, dat. den Mars, Konsulatet fåster uppmärksamheten deruppå att svenska produkter blifvit i ökad mä.s1 importerade till Portugal, hvarigenom handelsbalansen, enligt konsulatets förmenande, lemnat i Sverges favör omkring 99,300 . oaktadt utförseln till Sverge af por tugisiska produkter varit större än vanligt och uppgående till 15,672 . Den ymniga tillförseln af nordiska trävaror har emellertid. medfört det naturliga resultatet, att priserna mot slutet af året betydligt deklinerade, och ehuru jern, vid temligen sorteradt förråd, betingar 4200—4400 rs, jeroplätar 7200—7800 och stäl 6200 -—6600 rs. pr qvintal, så finna plankor en trög afsätt ning, under det att bjelkar äro ännu mindre säljbara. Af sistnämde artikel är marknaden särdeles öfver fylld och fastän till följd af landets fortfarande politiska lugn, många byggnadsföretag verkställas, blifver under instundande sommar hitsändnving af bjelkar tro. ligen en mindre lyckad spekulation, åtminstone i jemförelse med sednare årets fordringar. Bjelkar afordinära sorter utbjudes nu förgäfves å 200 rs pr löpande fot. Plankor, tid efter annan anländande, böra ännu kunna afyttras med fördel, dock afrådas sändninga: af större partier på en gång, och i allmänhet bör jatttsgas öndamålsenligheten af mindre fartygs be gagnande för bandeln emellan Sverge och Portugal, emedan förbrukningen härstädes ännu är ringa, i bris: på goda kommunikationer. med det inre af landet, äfvensom det ligger mera i portugisisk smak att väl betala för hvad som behöfs för dagen, än att spekulations7is göra stora uppköp för framtiden, helst kapitalerna blifva med så stor förtjenst används i stats papper och regeriagslån. Plankor af 3 tums tjocklet och 14 fots längd (i den mest kuranta sorten), betinga för närvarande, långs sidan, 210—230 erasado: pr 122 stycken. Tjära, hvaraf finnes ännu någr: smärre partier upplagda, betalas med 7000 å 7500 reis pr Stockhbolmstunna. Spiror kunna härstäde: endast afyttras i små partier och priserna äro alltid högst varierande och enahanda förhållande anmärkas vid sparrar, och för ingendera af dessa varor märkes någon efterfrågan. Importen från Sverge med svenska och norska farnghar under året till distrikt uppgått till 27,731 sktb stängjern, 152 sk plåtjern, 4641 sk stål, 5160 st. bjelkar, 16,318 tolfter plankor, 537 st. spiror, 1840 tunnor tjära och 71 tunnor beck. ExSednasta saltskörd omkring Lissabon var ymnig och af god beskaffenhet; priserna noteras fortfarande till 1100, 1200 å 1300 reis pr Maj, allt efter qvalitet. Fartyg, som anlända i ballast för att hemta salt och sådana som med last ankomma samt härifrån utföra spanmäl erlägga inga fyrumgälder. Sådanz som bringa stenkol, jern eller trävaror och afhemta salt betala endast 50 reis pr ton. Skeppsrederier hafva allt mer och mer insett fördelen af att låta hemta stenkol i England, i stället för att, såsom fordom anmoda skeppsföraren att di rekto i ballast segla hit eller till S:t Ybes efter salt. Stenkolsförbrukningen ökas äfven härstädes för hvarje är, oah hvad som kan vara lönande för nederländska fartyg i dylikt afseende bör äfven vara förtjenstgifvande för de svenska och norska. Dessutom uppkommer af en sådan förändring den stora fördelen för de förenade rikena, att omkostnader och vinster af saltspekulationer derigenom behöfva icke helt och hålle: pressas ur konsumenterna hemma, utan tillskjutas äfven af utlänningen, som betalar stenkolsfrakterna. Svenska och norska fartyg hafva under äret öfverfört till Lissabon 12,624 ton stenkol, för frakter som tillsammans uppgå till 10,000 . I fraktväg har under året något mera kunnat göras än under det föregående, och ätskilliga fartyg hafva varit förmånligen sysselsatta med öfverförande af salt till Brasilien och spanmål till England. Dock fortfar vinbristen att utöfva ett skadligt inflytande på skeppsferten, och spanmälstillgången, ehuru är frän år ökande sig, möter ännu hinder i svårigheten af transport till floder och hamnar från de bördiga, men nästan väglösa distrikterna närmare Spanien. Den under arbete varande jernvägen, som är ämnad att förena Lissabon med Madrid, kommer med sina utgreniogar att gifva ett nytt lif åt åkerbruk och industri samt återvinna stora landsträckor för Europa.

10 maj 1855, sida 4

Thumbnail