var marknaden fullkomligt stilla; pr Augusti anmäla
sig säljare å 115 Ro mot anbud å 112 Ro. In loco
yppas tillgäng å 115 Ro.
——
Rapport från svenska och norska konsulatet i
Genua, daterad den 12 Mars.
De under förlidet år hit anlända partier plankor
och tjära obtinerade de höga priser af 61 till 70 frs
12 för plankor och frs 45 å 50 för tjära, och för
närvarande skulle ännu högre priser kunna päräknas.
Norsk rundfisk har stigit i pris; för den sist ankomna
lasten betaltes frs 25 pr cantar, och denna vara
torde nu kunna säljas ännu förmånligare.
Utdrag ur årsrapporten från svenska och nor-
3 generalkonsulatet i Lissabon, dat. den
Mars,
Konsulatet fåster uppmärksamheten deruppå att
svenska produkter blifvit i ökad mä.s1 importerade
till Portugal, hvarigenom handelsbalansen, enligt
konsulatets förmenande, lemnat i Sverges favör om-
kring 99,300 . oaktadt utförseln till Sverge af por
tugisiska produkter varit större än vanligt och upp-
gående till 15,672 .
Den ymniga tillförseln af nordiska trävaror har
emellertid. medfört det naturliga resultatet, att pri-
serna mot slutet af året betydligt deklinerade, och
ehuru jern, vid temligen sorteradt förråd, betingar
4200—4400 rs, jeroplätar 7200—7800 och stäl 6200
-—6600 rs. pr qvintal, så finna plankor en trög afsätt
ning, under det att bjelkar äro ännu mindre säljbara.
Af sistnämde artikel är marknaden särdeles öfver
fylld och fastän till följd af landets fortfarande poli-
tiska lugn, många byggnadsföretag verkställas, blifver
under instundande sommar hitsändnving af bjelkar tro.
ligen en mindre lyckad spekulation, åtminstone i jem-
förelse med sednare årets fordringar. Bjelkar afordi-
nära sorter utbjudes nu förgäfves å 200 rs pr löpande fot.
Plankor, tid efter annan anländande, böra ännu
kunna afyttras med fördel, dock afrådas sändninga:
af större partier på en gång, och i allmänhet bör
jatttsgas öndamålsenligheten af mindre fartygs be
gagnande för bandeln emellan Sverge och Portugal,
emedan förbrukningen härstädes ännu är ringa, i bris:
på goda kommunikationer. med det inre af landet,
äfvensom det ligger mera i portugisisk smak att väl
betala för hvad som behöfs för dagen, än att speku-
lations7is göra stora uppköp för framtiden, helst ka-
pitalerna blifva med så stor förtjenst används i stats
papper och regeriagslån. Plankor af 3 tums tjocklet
och 14 fots längd (i den mest kuranta sorten), be-
tinga för närvarande, långs sidan, 210—230 erasado:
pr 122 stycken. Tjära, hvaraf finnes ännu någr:
smärre partier upplagda, betalas med 7000 å 7500
reis pr Stockhbolmstunna. Spiror kunna härstäde:
endast afyttras i små partier och priserna äro alltid
högst varierande och enahanda förhållande anmärkas
vid sparrar, och för ingendera af dessa varor märkes
någon efterfrågan.
Importen från Sverge med svenska och norska far-
nghar under året till distrikt uppgått till 27,731
sktb stängjern, 152 sk plåtjern, 4641 sk stål,
5160 st. bjelkar, 16,318 tolfter plankor, 537 st. spi-
ror, 1840 tunnor tjära och 71 tunnor beck.
ExSednasta saltskörd omkring Lissabon var ymnig och
af god beskaffenhet; priserna noteras fortfarande till
1100, 1200 å 1300 reis pr Maj, allt efter qvalitet.
Fartyg, som anlända i ballast för att hemta salt
och sådana som med last ankomma samt härifrån
utföra spanmäl erlägga inga fyrumgälder. Sådanz
som bringa stenkol, jern eller trävaror och afhemta
salt betala endast 50 reis pr ton.
Skeppsrederier hafva allt mer och mer insett för-
delen af att låta hemta stenkol i England, i stället
för att, såsom fordom anmoda skeppsföraren att di
rekto i ballast segla hit eller till S:t Ybes efter salt.
Stenkolsförbrukningen ökas äfven härstädes för hvarje
är, oah hvad som kan vara lönande för nederländska
fartyg i dylikt afseende bör äfven vara förtjenstgif-
vande för de svenska och norska. Dessutom uppkom-
mer af en sådan förändring den stora fördelen för de
förenade rikena, att omkostnader och vinster af salt-
spekulationer derigenom behöfva icke helt och hålle:
pressas ur konsumenterna hemma, utan tillskjutas äf-
ven af utlänningen, som betalar stenkolsfrakterna.
Svenska och norska fartyg hafva under äret öfverfört
till Lissabon 12,624 ton stenkol, för frakter som till-
sammans uppgå till 10,000 .
I fraktväg har under året något mera kunnat gö-
ras än under det föregående, och ätskilliga fartyg
hafva varit förmånligen sysselsatta med öfverförande
af salt till Brasilien och spanmål till England. Dock
fortfar vinbristen att utöfva ett skadligt inflytande på
skeppsferten, och spanmälstillgången, ehuru är frän
år ökande sig, möter ännu hinder i svårigheten af
transport till floder och hamnar från de bördiga, men
nästan väglösa distrikterna närmare Spanien.
Den under arbete varande jernvägen, som är äm-
nad att förena Lissabon med Madrid, kommer med
sina utgreniogar att gifva ett nytt lif åt åkerbruk
och industri samt återvinna stora landsträckor för
Europa.