Article Image
AM AR, SARA MILL KYTTELTAD ELLI SAMLAS BUN vinna anhängare, När det bragt tilisam: allt hvad det kan bopsamla af lagarne för det materiella uviversum, kan det ej taga ettsteg vidare till förklaring af lifvet, moralen eller förnuftet. Pe gom lyssna till den inre erfarenhetens lärdomar må le åt den zir af vishet hvarmed ett system som ej har nigon grund i själen framställes för verlden som en ny universel tro — materialisternas katolska kyrka. Dess lilla bop af akolyter undsa hverför de förbli så få. Men ateismen beherrskar aldrig menniskotanken annat än som usurpatör; intet af dess andag barn herrs på längden med framgång. Falskhet och döj äro likbetydande ord. Falskhet kan aldrig vinna någon fast fot hos en odödlig själ; ty der kan aldrig finnaz någon varaktig elle: verklig tro på någonting annat än det som är evigt och universelt sannt. Verlden: framtil kan aldrig alstra ett slägte af ateister, och deras tillfälliga uppträdande är blott ett tecken till en illa förstådd sanning — någon missriktning af menniskoanden . nagon ensidig och ofullkomlig uppfattning af skapelsen. Ateisten förnekar lifvets lif, som är frihetens källa. Förklarande sig endast vara at ting för dagen, tillbakavisar han allt samband med det oändliga. Utgif vande sig för er sanningssökare, afsvär han sanningens anda: Vore det möjligt att verlden kunde blifva utan Gud, skulle den största död — slägtets död följa; och när en bättre skapelse komme i stället, skulle man om den försvunna ej veta något mer än man känner om mastodonten eller iktyosauren. Det är derföre att menniskan ej kan skilja sig från sin inre erfarenhet och sin längtan efter det oändliga, som Hon är mäktig af framåtskridande,. som hon kan mottaga en religion, hvars historia är det godas triumf öfver det onda, hvars symbol är uppståndelI sen. . Det ömsesidiga förhållandet emellan Gud och menskligheten utgör slägtets enhet. Ett fullständigare erkännande af denna enhet är det första stora löfte framtiden ger oss. Särskilda nationer hafva visserligen särskilda trosläror, samhällsinrättningar och hemvist. Mensklighetens samhälle, såsom ett stort helt; kunde ej uppföras under en generation, men de särskilda nationerna äro att anse som dess beståndsdelar, förberedda liksom lika många fjädrar och hjul att en dag sättas tillsammans. Allting sträfvar till detta mål. Den geografiska forskningen har inträngt till nästan alla delar af verlden, öppnat oceanens vägar och upptecknat vindarnes vexlande gång, pål samma gång handeln omspinner jorden med ständigt nya föreningsband. Vid våra antipoder har en ny kontinent, som nyligen var ett hem endast för de vildaste af menniskor och de sällsammaste naturalster, kangaroon och fåret med fågelnäbben, uppstigit till betydelse som en civilisationens förpost för att en dag göra sin tjenst vid verldens pånyttfödelse. Vid detta stora verk intager vårt land en af de högsta platserna. Rom underkufvade förnämligast trakterna omkring Medelhafvet och Svarta hafvet, de begge kontinentalhafven. Det tyska kejsardömet sträckte sig från Östersjön till Adriatiska hafvet. Vårt land sträcker sig långt in i vildmarken och bortom vildmarken, och medan det på denna sidan de stora bergen ger vestra Europas nationer en kampplats för uppifvandet af deras ungdom, sfräcker sig på andra sidan bergen den gråa forntidens urgamla civilisation fram ifrån Asien att mottaga de glada tidningarne från frihetens nys apostel. Öarne i Stilla hafvet söka vårt beskydd, och på vår begäran nedbryter japanska kejsarriket sin isoleringsmur. I Vårt land mottar ej blott alla länders folk; det mottar äfven deras ideer. Tillintetgör det förfutna för någon af verldens ledande nationer, och vårt öde skulle hafva blifvit ett helt annst. Italien och Spanien förenade sig i Columbi och Isabellas personer om den störa upptäckt som öppnade Amerika för utvandriovgen och handeln. Frankrike bidrog till dess oberoende; forskningen efter ursprunget till det språk vi tala för oss till Indien; Vår religion är från Palestina; af de hymner som sjungas i våra kyrkor hördes några första gången i Italien, andra i Arabiens öknar, andra åter på stränderna af Eufrat; vår skina konst kommer från Grekland, vår lagfarenfrån Rom, vår sjölag från Ryssland; England lärde oss det representativa styrelsesättet; de förenade provinsernas öädia republik testamentrade oss i tankens vald den stora iden om ena tr s af aila meningar, i handlingens id den fruktbara idn om en federativ 2 derföre mer än något ligzation af slögtets 0 CR ns en institution så vidsträckt till sine och förbindelser, att don redan representera h!a mensklighetåns Jag har fill denna. del af min fromställning sparat att omnämna , under de sista femtio 1 erhållit sir titiska utveckling, til im utgör den kontcollerande kraften i civilisationens pånyitfödan Bfyersåonda i omfånget och verkninade ; och pre etiska etsros osynliga f r sig ej sikrar: genom luften och jord pressen genom sin natur ger en impuls åt tankevågorna så att de vibrera öfver hela verlden. Olikheten mellan nationaliteterna och styrelserna fortfar; pressen belyser enheten af menniskans intellektuella lif och utgör sjelf organen för hela menskligheten, betraktad gom en enda person. Vid siden 8 pressen har friskolsystemet, änvu högst ofullkomligt utveckladt, jort sådana framsteg sedan den dag det endast fanns i Geneve och några af Skottlands försara ingar, att vi berättigade att deri ge en af framtidens allmänna institutioner. (Slutet följer.) RÄTTEGÅNGSoch POLISSAKER. I zz lyckades det poiiskoastaplarne Schulz och T att på isen mel ankbron och Ragvalds: Mm a KRT Jen ma

17 februari 1855, sida 4

Thumbnail