Article Image
AM AR, SARA MILL KYTTELTAD ELLI SAMLAS BUN
vinna anhängare, När det bragt tilisam-
: allt hvad det kan bopsamla af lagarne
för det materiella uviversum, kan det ej taga
ettsteg vidare till förklaring af lifvet, mora-
len eller förnuftet. Pe gom lyssna till den
inre erfarenhetens lärdomar må le åt den zir
af vishet hvarmed ett system som ej har ni-
gon grund i själen framställes för verlden som
en ny universel tro — materialisternas ka-
tolska kyrka. Dess lilla bop af akolyter undsa
hverför de förbli så få. Men ateismen be-
herrskar aldrig menniskotanken annat än som
usurpatör; intet af dess andag barn herrs
på längden med framgång. Falskhet och döj
äro likbetydande ord. Falskhet kan aldrig
vinna någon fast fot hos en odödlig själ; ty
der kan aldrig finnaz någon varaktig elle:
verklig tro på någonting annat än det som
är evigt och universelt sannt. Verlden:
framtil kan aldrig alstra ett slägte af atei-
ster, och deras tillfälliga uppträdande är blott
ett tecken till en illa förstådd sanning
— någon missriktning af menniskoanden .
nagon ensidig och ofullkomlig uppfatt-
ning af skapelsen. Ateisten förnekar lifvets
lif, som är frihetens källa. Förklarande sig
endast vara at ting för dagen, tillbakavisar
han allt samband med det oändliga. Utgif
vande sig för er sanningssökare, afsvär han
sanningens anda: Vore det möjligt att verl-
den kunde blifva utan Gud, skulle den största
död — slägtets död följa; och när en bättre
skapelse komme i stället, skulle man om
den försvunna ej veta något mer än man
känner om mastodonten eller iktyosauren.
Det är derföre att menniskan ej kan skilja
sig från sin inre erfarenhet och sin längtan
efter det oändliga, som Hon är mäktig af
framåtskridande,. som hon kan mottaga en
religion, hvars historia är det godas triumf
öfver det onda, hvars symbol är uppståndel- I
sen. .
Det ömsesidiga förhållandet emellan Gud
och menskligheten utgör slägtets enhet. Ett
fullständigare erkännande af denna enhet är
det första stora löfte framtiden ger oss. Sär-
skilda nationer hafva visserligen särskilda tros-
läror, samhällsinrättningar och hemvist. Mensk-
lighetens samhälle, såsom ett stort helt; kunde
ej uppföras under en generation, men de sär-
skilda nationerna äro att anse som dess be-
ståndsdelar, förberedda liksom lika många
fjädrar och hjul att en dag sättas tillsammans.
Allting sträfvar till detta mål. Den geo-
grafiska forskningen har inträngt till nästan
alla delar af verlden, öppnat oceanens vägar
och upptecknat vindarnes vexlande gång, pål
samma gång handeln omspinner jorden med
ständigt nya föreningsband. Vid våra anti-
poder har en ny kontinent, som nyligen var
ett hem endast för de vildaste af menniskor
och de sällsammaste naturalster, kangaroon
och fåret med fågelnäbben, uppstigit till be-
tydelse som en civilisationens förpost för att
en dag göra sin tjenst vid verldens pånytt-
födelse.
Vid detta stora verk intager vårt land en af
de högsta platserna. Rom underkufvade för-
nämligast trakterna omkring Medelhafvet och
Svarta hafvet, de begge kontinentalhafven. Det
tyska kejsardömet sträckte sig från Östersjön till
Adriatiska hafvet. Vårt land sträcker sig långt
in i vildmarken och bortom vildmarken, och
medan det på denna sidan de stora bergen
ger vestra Europas nationer en kampplats för
uppifvandet af deras ungdom, sfräcker sig
på andra sidan bergen den gråa forntidens
urgamla civilisation fram ifrån Asien att mot-
taga de glada tidningarne från frihetens nys
apostel. Öarne i Stilla hafvet söka vårt be-
skydd, och på vår begäran nedbryter ja-
panska kejsarriket sin isoleringsmur. I
Vårt land mottar ej blott alla länders folk;
det mottar äfven deras ideer. Tillintetgör
det förfutna för någon af verldens ledande
nationer, och vårt öde skulle hafva blifvit ett
helt annst. Italien och Spanien förenade sig i
Columbi och Isabellas personer om den störa
upptäckt som öppnade Amerika för utvan-
driovgen och handeln. Frankrike bidrog till
dess oberoende; forskningen efter ursprunget
till det språk vi tala för oss till Indien; Vår
religion är från Palestina; af de hymner som
sjungas i våra kyrkor hördes några första
gången i Italien, andra i Arabiens öknar, an-
dra åter på stränderna af Eufrat; vår skina
konst kommer från Grekland, vår lagfaren-
från Rom, vår sjölag från Ryssland; England
lärde oss det representativa styrelsesättet; de
förenade provinsernas öädia republik testamen-
trade oss i tankens vald den stora iden om
ena tr s af aila meningar, i handlingens
id den fruktbara idn om en federativ
2 derföre mer än något
ligzation af slögtets
0 CR
ns en institution så vidsträckt till sine
och förbindelser, att don redan
representera h!a mensklighetåns
Jag har fill denna. del af min
fromställning sparat att omnämna ,
under de sista femtio 1 erhållit sir
titiska utveckling, til im utgör den kon-
tcollerande kraften i civilisationens pånyitfö-
dan Bfyersåonda i omfånget och verknin-
ade ; och pre
etiska etsros osynliga
f r sig ej sikrar: genom luften och
jord pressen genom sin natur ger en
impuls åt tankevågorna så att de vibrera öf-
ver hela verlden. Olikheten mellan nationa-
liteterna och styrelserna fortfar; pressen be-
lyser enheten af menniskans intellektuella lif
och utgör sjelf organen för hela mensklig-
heten, betraktad gom en enda person.
Vid siden 8 pressen har friskolsystemet,
änvu högst ofullkomligt utveckladt,
jort sådana framsteg sedan den dag det en-
dast fanns i Geneve och några af Skottlands
försara ingar, att vi berättigade att deri ge
en af framtidens allmänna institutioner.
(Slutet följer.)
RÄTTEGÅNGS- och POLISSAKER.
I zz
lyckades det poiiskoastaplarne Schulz och
T att på isen mel ankbron och Ragvalds:
Mm a KRT
Jen ma
Thumbnail