Article Image
danska och no;sska skolor och omvändt. För-
fattaren uppsäller följande grundsatser: a)
det hörer mesd till bildning för svenskar att
förstå dans .a (el!er norska), för norrmän och
danskar act förstå svenska; 0) de skola icke
tala eller skrifva sp åket, men förstå det; in-
börde.s bruka de hvar sitt modersmål; c) i
alla skolor der man lärer fremmande lefvande
soråk bör i en af de högre klasserna läsas
gömsesidigt) danska eller svenska; d) denna
läs. ing bör helst sättas i förbindelse med mo-
dersmålet. 5) Om Pisputereövelser ved Uni-
versitetet,, af samma författare, som härut-
innan föresiår åtski-liga reformer, hvilka afse
att göra disputationsakterna från tomma och
pedantiska formaliteter till verkliga öfningari
det mundtl:ga föredraget. 6) Det theologi-
ske Studium ved Kjöbenhavns univereitet, af
A. Ingerslev; en uppgift på fordringarne för
den teologiska embetsexamen i Danmark,
hvaraf man kan se huru långt prestbildningen
i detta lard står öfver den hos oss. 7) Bi-
drag til den danske Studesterforenings Histo-
rie, ett rätt iatressant och underhållande fö-
redrag, hållet i studentföreningen af stud. V.
Rod: .
Derefter följa några korta anmälanden af
nyutkomna arbeten, hvaribland en något ut-
förligare af F. Hammerich öfver Paludan Mäl-
lers historiska arbete Grevens Feide. Slut-
ligen finner man några Akademiske Medde-
lelser,: om examina, förändringar i de aka-
demiska graderna, föreläsningarne samt pris-
frågorna vid Köpenhamns universitet och nå-
gra underrättelser om Studentföreningen.
Thumbnail