Article Image
hvaremot Skåne på tre sidor omgifves af stersjön, samt att den inre delen af Westergötlands sädesbygd, den s. k. Falbygden, ännu har längre väg till hamn eller segelled än midten af sistnämnda landskap, och att följaktligen icke dess naturliga hjelpkällor kunna vara så begagnade, att folkmängden kan anses såsom en tillförlitlig måttstock för bedömandet af dess produktionsförmåga i förhållande till skånska slättens. Vid en jemförelse af dessa båda linier kan i öfrigt ej undfalla någon, att den småländska skulle erhålla sin sträckning midt emellan Östersjön och Westerhafvet, genom en trakt som icke eger några naturliga segelleder, hvaremot banan emellan Göteborg och Örebro till en stor del skulle löpa nästan parallelt med en beqväm segelled. Det är naturligt att den betydliga öfvervigt som Göt:borg nu eger framför städerna vid Öresund till en del härleder sig från dess fördel af lätt vattenkommunikation med de inre delarne af landet och att denna, äfven efter en jernbanåg anläggning, skulle komma att mycket begagnas. Men emedan vattenkommunikationen i vårt land under flera månader af året dels är fullkomligt afbruten, dels mycket försvårad. och dessutom större delen af banan emellan Göteborg och Örebro skulle komma att ligga flera mil från segelleden, hvarjemte den skulle sätta Mälarens och Hjelmarens vattensystem i direkt förbindelse med Vesterhafvet, som allt hittills. saknats, så kan man taga för gifvet att trafiken på densamma blott i afseende på de i förbållande till rymd och vigt minst dyrbara produkterna skulle få en svårare konkurrens med sjötransporten, men att för personaltrafiken och de lättare varorna jernbanan här, såsom i andra länder, skulle erhålla företrädet. Hvad slutligen angår den ifrågasatta utsträckningen af den småländska banan till Stockholm, hvarigenom den skulle erhålla en för hela riket mera allmän betydelse, som gjorde densamma jemförlig ned göteborgsLinien, bör icke lemnas oanmärkt att den i grannskapet af Jönköping sannolikt skulle möta betydliga Iokala svårigheter, som icke förefinnas å den sednare, och hvilka utan tvifvel böra närmare undersökas innan något afgörande steg tages för förslagets bringande till verkställighet. Vägen från Jönköping till Stockhol är omkring 34 mil, men ifrån Örebro utefter norra sidan af Mälaren omkring 20. Det är således tydligt att då Örebro ligger ungefär lika långt från Göteborg som Jönköping från Malmö, skulle en bana emellan sistnämnde stad och Stockholm blifva betydligt både längre och dyrare än den emellan Göteborg och Stockholm, hvilken dessutom för gemenskapen med det öppna Vesterhafvet och hela vår utrikes sjöfart har gå betydliga företräden. Den betydliga transito-1 trafik, som Göteborgsbanan kan med säkerhet påräkna, ger densamma för det mellersta och nordliga Sverge en vigt, som Malmöbanan aldrig kan erhålla, och det öfvervägande intresse, som fästat sig vid den förra. visar sig också genom de noggranna undersökningar af trenne olika linier för densamma, som genom Skaraborgs län blifvit företagne på inbyggarnes bekostnad, hvaremot af linien emellan Malmö och Stockholm endast en mindre del blifvit fullkomligt undersökt. Förestående uppsats var redan skrifven och uppsatt, för att i tidningen införas, innan statsutskottets behandling af frågan efter dess återremiss var oss bekant. Såsom vi redan berättat, har detta utskott, efter votering, med 20 röster mot 15 beslutat tillstyrka 4 millioner rdr bkos anslag för fortsättande af Stockholm-Göteborgs-banan och 1 million ! i börjande af den skånska. Detta beslu: CB) Oss stå i ett så riktigt och väl afvägd: : rhållande fill de båda föreslagna banornas vigt och betydelse för hela riket, att vi lifligt önska, att det måtte vinna ständernas enhälliga bifall. Vi hafva alltifrån början erkänt den stora vigten af den skåriska banan såsom en rovinsbana, och tillerkänt henne såsom sådan tillräcklig betydelse för att hon borde. genom direkt understöd af staten komma till utförande. Detta kan ske med det föreslagna understödet, som, då undersökningarne redan äro fulländade, bör räcka till anläggande af omkring 3 mils jernväg från ändpunkten Malmö. Mera torde i alla fall icke medhinnas till nästa riksdag, och vi äro fullt öfvertygade, att när denna del af banan blifvit väl utförd och öppnad för trafiken, skall der visa sådana resultater, att nästa Rikets Ständer icke skola finna :någon betänklighet vid att bevilja understöd till dess ytterligare fortsättande. I afseende på Stockholm-Göteborgs-banan tro vi omständigheterna dervid vara tillräckligt utredda och omdömet tillräckligt stadgadt hos den tänkande delen af allmänheten, ör att dess anspråk på ett betydligare understöd å statens sida numera ej må kunna på allvar bestridas. Lika med den betydande minoriteten i statsutskottet hade vi från början för denha bana tillstyrkt fem millioner; men vi se gerna att den idelar med sig litet åt den skånska, då återstoden ialla fall är tillräcklig att öppna nära 12 mils jernväg från rikets största handelsstad, inåt bjertat af landet, eller omkring fjerdedelen af hela väg: sträckningen, hvartill kommer den del. deraf, som Köping-Hult-bolaget har på sin lott att ut: föra, hvilket arbete nu till all lycka synes hafva betydligt ljusare utsigt att fullbordas än för några månader sedan. Vi se så mycket hellre att Stockholm-Göteborgs-linien gifver med sig litet åt sin södra granne, som det sednare linien, genom flera sammanträffandt RRENO PRESENS ETERN KANTAT KF ask bild I

25 oktober 1854, sida 2

Thumbnail