Article Image
hvaremot Skåne på tre sidor omgifves af
stersjön, samt att den inre delen af We-
stergötlands sädesbygd, den s. k. Falbygden,
ännu har längre väg till hamn eller segelled
än midten af sistnämnda landskap, och att
följaktligen icke dess naturliga hjelpkällor
kunna vara så begagnade, att folkmängden
kan anses såsom en tillförlitlig måttstock för
bedömandet af dess produktionsförmåga i för-
hållande till skånska slättens.
Vid en jemförelse af dessa båda linier kan
i öfrigt ej undfalla någon, att den småländska
skulle erhålla sin sträckning midt emellan
Östersjön och Westerhafvet, genom en trakt
som icke eger några naturliga segelleder,
hvaremot banan emellan Göteborg och Öre-
bro till en stor del skulle löpa nästan paral-
lelt med en beqväm segelled. Det är natur-
ligt att den betydliga öfvervigt som Göt:borg
nu eger framför städerna vid Öresund till en
del härleder sig från dess fördel af lätt vatten-
kommunikation med de inre delarne af lan-
det och att denna, äfven efter en jernbanåg
anläggning, skulle komma att mycket begag-
nas. Men emedan vattenkommunikationen i
vårt land under flera månader af året dels är
fullkomligt afbruten, dels mycket försvårad.
och dessutom större delen af banan emellan
Göteborg och Örebro skulle komma att ligga
flera mil från segelleden, hvarjemte den skulle
sätta Mälarens och Hjelmarens vattensystem
i direkt förbindelse med Vesterhafvet, som
allt hittills. saknats, så kan man taga för gif-
vet att trafiken på densamma blott i afseende
på de i förbållande till rymd och vigt minst
dyrbara produkterna skulle få en svårare kon-
kurrens med sjötransporten, men att för per-
sonaltrafiken och de lättare varorna jernbanan
här, såsom i andra länder, skulle erhålla före-
trädet.
Hvad slutligen angår den ifrågasatta ut-
sträckningen af den småländska banan till
Stockholm, hvarigenom den skulle erhålla en
för hela riket mera allmän betydelse, som
gjorde densamma jemförlig ned göteborgs-
Linien, bör icke lemnas oanmärkt att den i
grannskapet af Jönköping sannolikt skulle möta
betydliga Iokala svårigheter, som icke före-
finnas å den sednare, och hvilka utan tvifvel
böra närmare undersökas innan något afgö-
rande steg tages för förslagets bringande till
verkställighet. Vägen från Jönköping till Stock-
hol är omkring 34 mil, men ifrån Örebro
utefter norra sidan af Mälaren omkring 20.
Det är således tydligt att då Örebro ligger
ungefär lika långt från Göteborg som Jön-
köping från Malmö, skulle en bana emellan
sistnämnde stad och Stockholm blifva be-
tydligt både längre och dyrare än den emel-
lan Göteborg och Stockholm, hvilken dess-
utom för gemenskapen med det öppna Vester-
hafvet och hela vår utrikes sjöfart har gå be-
tydliga företräden. Den betydliga transito-1
trafik, som Göteborgsbanan kan med säker-
het påräkna, ger densamma för det mellersta
och nordliga Sverge en vigt, som Malmö-
banan aldrig kan erhålla, och det öfvervä-
gande intresse, som fästat sig vid den förra.
visar sig också genom de noggranna under-
sökningar af trenne olika linier för densamma,
som genom Skaraborgs län blifvit företagne
på inbyggarnes bekostnad, hvaremot af li-
nien emellan Malmö och Stockholm endast
en mindre del blifvit fullkomligt undersökt.
Förestående uppsats var redan skrifven och
uppsatt, för att i tidningen införas, innan
statsutskottets behandling af frågan efter dess
återremiss var oss bekant. Såsom vi redan
berättat, har detta utskott, efter votering, med
20 röster mot 15 beslutat tillstyrka 4 millio-
ner rdr bkos anslag för fortsättande af Stock-
holm-Göteborgs-banan - och 1 million ! i
börjande af den skånska. Detta beslu: CB)
Oss stå i ett så riktigt och väl afvägd: : r-
hållande fill de båda föreslagna banornas vigt
och betydelse för hela riket, att vi lifligt ön-
ska, att det måtte vinna ständernas enhälliga
bifall. Vi hafva alltifrån början erkänt den
stora vigten af den skåriska banan såsom en
rovinsbana, och tillerkänt henne såsom sådan
tillräcklig betydelse för att hon borde. genom
direkt understöd af staten komma till utfö-
rande. Detta kan ske med det föreslagna
understödet, som, då undersökningarne redan
äro fulländade, bör räcka till anläggande af
omkring 3 mils jernväg från ändpunkten
Malmö. Mera torde i alla fall icke medhin-
nas till nästa riksdag, och vi äro fullt öfver-
tygade, att när denna del af banan blifvit
väl utförd och öppnad för trafiken, skall der
visa sådana resultater, att nästa Rikets Stän-
der icke skola finna :någon betänklighet vid
att bevilja understöd till dess ytterligare fort-
sättande.
I afseende på Stockholm-Göteborgs-banan
tro vi omständigheterna dervid vara tillräck-
ligt utredda och omdömet tillräckligt stadgadt
hos den tänkande delen af allmänheten, ör
att dess anspråk på ett betydligare understöd
å statens sida numera ej må kunna på allvar
bestridas. Lika med den betydande minori-
teten i statsutskottet hade vi från början för
denha bana tillstyrkt fem millioner; men vi
se gerna att den idelar med sig litet åt den
skånska, då återstoden ialla fall är tillräck-
lig att öppna nära 12 mils jernväg från ri-
kets största handelsstad, inåt bjertat af lan-
det, eller omkring fjerdedelen af hela väg:
sträckningen, hvartill kommer den del. deraf,
som Köping-Hult-bolaget har på sin lott att ut:
föra, hvilket arbete nu till all lycka synes
hafva betydligt ljusare utsigt att fullbordas än
för några månader sedan. Vi se så mycket
hellre att Stockholm-Göteborgs-linien gifver
med sig litet åt sin södra granne, som det
sednare linien, genom flera sammanträffandt
RRENO PRESENS ETERN KANTAT
KF ask bild I
Thumbnail