58 R., 120121 I 56 R., 118 I pr Aug. 53 R., pr
Septbr och Oktbr 51—52. R., pr våren 47 å 48 R.
Korn 110 I 44 R. säljare. Hafra 35 R. Spiritus
11!7, ?Y,, pr Aug. 117, ?,, pr Sept. och Oktbr 12!,
9, a 123, 20.
RIGA d. 21 Juli. Frän tillförlitligt häll inhemta
vi att inkomsterna af införselstullen i våra östersjö-
hamnar, inberäknadt S:t Petersburg, ha under de
sednare ären utgjort c:a 1!, million silfverrubel må-
natligen, hvaremot de för närvarande knappt torde
uppgå till nägra hundra. Vär handel är fullkomligt
förstörd och bland en mängd klasser af befolkningen
såväl i städerna som 1 det inre af landet räder den
största nedslagenhet, ehuru regeringens organer na-
turligtvis icke ha ett ord att derom förmäla; men
utomdess är blokadtillståndet ganska kännbart äfven
för en stor mängd embetsmän; tulltjenstmännen i
sjöstäderna ha blifvit ställda på half sold och förlora
i öfrigt betydligt genom upphörandet af alla extra
afgifter. Om Kronstadts murar falla eller icke, hvar-
vid de förenade flottorna emellertid torie komma att:
lida anscnliga förluster, betyder på det hela föga
mot det systematiska utarmande som med hvarje
vecka blir en alltmera kännbar följd af blokaderna.
MALAGA d. 20 Juli. Af Olja har tillförseln i det
närmaste upphört och man kan nu knappast köpa un-
der 104 p. Vi ha emellertid uisigt till en rik skörd
och man emotser derföre lägre noteringar. Om
Muscateller drufrussin ingå gynnsamma berättelser,
och priset torde komma att ställa sig billigt sävida
ej drufsjukan gör vidare härjningar. För vår vin-
störd äro utsigterna bedröfliga, hvarföre äfven högre
priser torde komma att etableras.
NEWCASTLE onTYNE d. 27 Juli 1854. Frakt-
noteringar, meddelade af Joseph Heald Comp., skepps-
mäklare.
Raterne härifrån äro beklagligen ännu fortfarande
ej mycket uppmuntrande för fraktsökande, och har
vår fraktmarknad redan alltför länge legat i ett slum-
rande tillstånd, som det skulle vara högst önskvärdt
snart kunde äteruppväckas. Vi kunna för ögonblic-
ket ej notera högre priser än till:
Oporto, kol. 16 pr keel; Lissabon d:o 17; Cadix
d:o 19; Gibraltar d:o 25; Malaga d:o 28; Carthagena
coke 26; Escombrera d:o 26; Spanska kusten d:o 28;
Oran, kol. 29; Algier d:o 29; Marseille d:o 26; Na-
ples d:o 30; Messina d:o 30; Malta d:o 31, Venice
d:o 39; Trieste d:o 38; Konstantinopel d:o 40; Co-
quimbo d:o 36; Gaudaloupe d:o 25; St. Thomas d:o
26; Jamaica d:o 26; Rio Janeiro d:o 45; Monte Vi-
deo d:o 53; Newyork d:o 30; Götheborg coals 7; Ud-
devalla d:o 8; Köpenhamn d:o 9. 10; Kiel d:o 10;
Libeck d:o 10; Svineminde d:o 8. 10; Stettin d:o 10;
Danzig d:o 7. 10; Fairvater d:o 6; Pillau d:o 9; Kö-
nigsberg d:o 10; Stockholm d:o 9. 10; Malmö d:o 8.
10; Flensburg d:o 10; Aarhus d:o 10; Roeskilde
d:o 11.
Beträffande hemfrakter, ligga de äfven i dvala,
och hafva vi endast att uppgifva följande:
Frän Haparanda, Piteå, Luleå till London 4 pr
Standard träd;
från Haparanda, Piteå, Luleå till Barcelona 6
pr Standard träd;
från Umeå till London, Hull eller Grimsby 3. 15
r dito;
från Skellefteå till London eller Hull 3. 10 pr d:0.
från Svartvik d:o d:o :0.
från Gtheborg eller grannplats till Ostkusten 2 s.
3 d. pr quart. hafra;
från Götheborg till London, Jern eller stål till bar-
last å 5 s. pr ton; bräder och battens å 40 s. pr stand.;
från Christiania till kolplats, runda steepers 17 s.
pr load;
från Alexandria till Cork eller Falmouth för ordres
57s. 6 d. å 6 s. pr quart. bönor;
från Quebec till London 45 s. pr load timmer ;
från Miramichi till London 110 sg. pr d:o bräder;
från St. Johns d:o 110 s. pr standard brä-
åer och battens.
MenEEEeEER en