resa Ul Vvariskrona mcd SOPVCIRSWUAdG: BLANDADE ÄMNEN. Ett seglande vidunder. NewYork Herald förtäljer följande historia: Vid bålverket i North River, ligger förtöjdt ett vidunderligt skepp, som ganska väl förtjenar att, man förtäljer dess historia och anledningen till dess ankomst till NewYork. — Skeppets ena sida är svartmålad och erinrar äskädaren om dessa långsträckta, låga, svarta skonertar, som så ofta omtalas i blodiga sjöromaner, försedda med ännu blodigare namn, såsom Piratens håla eller Kryssarens hämnd, Den fruktade Sjöröfvaren eller någon annan dylik titel, som ensam är tillräcklig att komma håren att resa sig af bäfvan. Skeppets andra sida skulle deremot sätta den mest öfvade skeppsbyggmästare i förlägenhet om han skulle beskrifva den. Han skulle sannolikt tro att det vore ett hus som flöt på vattnet, ty babordssidan är målad så att den ser ut som vore den uppmurad af bär sta Filadelfiasten. Med hela denna sak hänger tillsammans på följande sätt: Kaptenen och redaren är en rik engelsman, som har för afsigt att kringsegla jorden med ett skepp, som är bygdt, bemannadt och mäladt efter hans egen smak. När han på det gränslösa hafvet möter en fredlig resande, så kan han vända babordssidan emot honom, och se, der flyter ett hus, flera hundra mil bort från land. När han seglar på den Stora, Stilla oceanen, der sjöröfvare oftast möta, då vänder han den svarta sidan till och seglar obehindradt förbi, såsom hörande till brödraskapet. Fartygets namn är Euphrosyne. Det mäter omkring 600 tons, är bygdt i England 1847 och riggadt till barkskepp. Det har nu anländt hit från NewLondon, den första hamn det besökt efter afseglingen från Sandwichsdarne. Egaren, kapten Barrier, är en ung man som endast seglar för sitt nöje; för att sysselsätta sin besättning har han emellertid en laddning ombord, hvilken han förer från hamn till hamn, och han har på detta sätt fri resa för sig och de sina. Han har säålunda hitfört en laddning olja och fiskben samt intager här i stället en Ihst af ris, oljekakor och harz, som han ämnar föra med sig tillbaka till England. Euphrosyne är starkt bygdt, snabbseglande och ett utmärkt sjöfartyg. Så snart skeppet fällt sitt ankare, går kapten Barris i land och tager i ögonsigte hvad som förtjenar att ses på det ställe han befinner sig, hvarunder : hans besättning lossar, och lastar. Han har tillbragt 4 år med att genomströfva Stilla Hafvet och handlat på Caleutta och Japan. Han har besökt Australien, de flesta Stilla Hafvets öar, Indiens vigtigaste hamnar och den öfriga verldens märkvärdigaste städer. Det märkligaste draget i ;Euphrosynes historia är dess af alla möjliga nationer sammansatta bemanning. Kapten Barris har icke blott sammanfört alla möjlipa slag af menskliga varelser, utan han har äfven med sin lyckliga och glada familj. förenat svin, kaniner, kattor, hundar — alla ätande, drickande och seglande i det mest samhälliga och demokratiska förhällande. Besättningen, omkring 30 personer, män, qvinnor och barn, består af Japaneser, Malajer, Mozambiker, Kineser, Bengaler, Sandwichsöboer, Engelsmän, Irländare 0. 8. Vv. Japaneserna, fem till antalet, hafva sina hustrur och barn ombord, och alla, män, hustrur och barn, lefva tillsammans i den största endrägt och förnöjsamhet. Med undantag af kaptenen och styrmannen, som bo i kajutan, lefva alla ombord på samma fot. Såsom ett bevis på den rådånde förnöjsamheten kan anföras, att man flefa gånger försökt locka folket att lemna skeppet, men icke en enda har öfvergifvit kapten Brairs sedan han lemnadefEngland; hans lyckliga familj är ännu lika stor som 1847. De blifva väl aflönade och väl behandlade af kaptenen, hvilken är som en far för dem. V:d ett besök i San Francisco blefvo de som vanligt öfverlemnade åt sig sjelfva, men ingenting kunde förmå dem att öfvergifva sitt hem. Detta är onekligen något nytt i sjöfartens annaler och förtjenar sjö-romanförfattares uppmärksamhet. Kapten Barris är den förste som i sjömannens lif tillämpat friare och mera liberala ider. Det är något ovanligt för en becktröja att gå till väders i storm och ansa sina små i godt väder. -Fruntimmerna stå äfven uppförda på folkpasset, och några hjelpa till och med att berga segel (de sägas vara de bästa matroserna ombord), några sköta köket, andra vårda barnen, sy o. s. v. Styrmannen, hr Cönstantine dEsonza, är född i Penang i Indien, är en skicklig officer och fulländad gentleman; det är af honom vi erhållit dessa upplysningar om kapten Barris seglande vidunder. — Explosion. Den 13 Oktober på aftonen sprang krutqvarnen vid Langnau (kantonen Bern) i luften, dock lyckligtvis utan att någon menniska dervid skadades. Explosionen var fruktansvärd; dörrar och fönster i husen uti trakteå skakades. I Signau (tre qvart mil från stället) kändes verkningarna deraf såsom en jordbäfning. Den nära intill hufvudbyggnaden belägna paviljongen, der man plägade förvara det tillverkade krutet, undgick förödelsen. Det är sjette gången denna krutqvarn exploderat. Dessa olyckshändelser ha timat under följande är: 1700, 1729, 1750, 1824, 1849 och 1853. År 1829 blefvo fyra personer förfärligt stympade; 1824 blefvo flera personer sårade. — En redare i Hamburg har af danska regeringen inköpt ett krigsskepp, Freja, för en summa af 40,000 rdr bko. Det till kofferdifartyg förvandlade skeppet kommer att afgå från Köpenhamn till London, der det redan säges vara befraktadt för en resa till Kalifornien mot en summa af 112,500 rdr bko. Om denna uppgift är grundad, har detta far tygs första resa sålunda mer än dubbelt återburit in köpssumman. NYSE