Article Image
resa Ul Vvariskrona mcd SOPVCIRSWUAdG:
BLANDADE ÄMNEN.
Ett seglande vidunder. NewYork Herald
förtäljer följande historia: Vid bålverket i North
River, ligger förtöjdt ett vidunderligt skepp, som
ganska väl förtjenar att, man förtäljer dess historia
och anledningen till dess ankomst till NewYork. —
Skeppets ena sida är svartmålad och erinrar äskäda-
ren om dessa långsträckta, låga, svarta skonertar,
som så ofta omtalas i blodiga sjöromaner, försedda
med ännu blodigare namn, såsom Piratens håla
eller Kryssarens hämnd, Den fruktade Sjöröfvaren
eller någon annan dylik titel, som ensam är tillräck-
lig att komma håren att resa sig af bäfvan. Skep-
pets andra sida skulle deremot sätta den mest öfvade
skeppsbyggmästare i förlägenhet om han skulle be-
skrifva den. Han skulle sannolikt tro att det vore
ett hus som flöt på vattnet, ty babordssidan är må-
lad så att den ser ut som vore den uppmurad af bär
sta Filadelfiasten. Med hela denna sak hänger till-
sammans på följande sätt:
Kaptenen och redaren är en rik engelsman, som
har för afsigt att kringsegla jorden med ett skepp,
som är bygdt, bemannadt och mäladt efter hans egen
smak. När han på det gränslösa hafvet möter en
fredlig resande, så kan han vända babordssidan emot
honom, och se, der flyter ett hus, flera hundra mil
bort från land. När han seglar på den Stora, Stilla
oceanen, der sjöröfvare oftast möta, då vänder han
den svarta sidan till och seglar obehindradt förbi,
såsom hörande till brödraskapet. Fartygets namn
är Euphrosyne. Det mäter omkring 600 tons, är
bygdt i England 1847 och riggadt till barkskepp.
Det har nu anländt hit från NewLondon, den första
hamn det besökt efter afseglingen från Sandwichs-
darne. Egaren, kapten Barrier, är en ung man som
endast seglar för sitt nöje; för att sysselsätta sin be-
sättning har han emellertid en laddning ombord, hvil-
ken han förer från hamn till hamn, och han har på
detta sätt fri resa för sig och de sina. Han har säå-
lunda hitfört en laddning olja och fiskben samt inta-
ger här i stället en Ihst af ris, oljekakor och harz,
som han ämnar föra med sig tillbaka till England.
Euphrosyne är starkt bygdt, snabbseglande och ett
utmärkt sjöfartyg. Så snart skeppet fällt sitt ankare,
går kapten Barris i land och tager i ögonsigte hvad
som förtjenar att ses på det ställe han befinner sig,
hvarunder : hans besättning lossar, och lastar. Han
har tillbragt 4 år med att genomströfva Stilla Hafvet
och handlat på Caleutta och Japan. Han har besökt
Australien, de flesta Stilla Hafvets öar, Indiens vig-
tigaste hamnar och den öfriga verldens märkvärdi-
gaste städer.
Det märkligaste draget i ;Euphrosynes historia är
dess af alla möjliga nationer sammansatta beman-
ning. Kapten Barris har icke blott sammanfört alla
möjlipa slag af menskliga varelser, utan han har äf-
ven med sin lyckliga och glada familj. förenat svin,
kaniner, kattor, hundar — alla ätande, drickande och
seglande i det mest samhälliga och demokratiska för-
hällande. Besättningen, omkring 30 personer, män,
qvinnor och barn, består af Japaneser, Malajer, Mo-
zambiker, Kineser, Bengaler, Sandwichsöboer, En-
gelsmän, Irländare 0. 8. Vv. Japaneserna, fem till
antalet, hafva sina hustrur och barn ombord, och alla,
män, hustrur och barn, lefva tillsammans i den stör-
sta endrägt och förnöjsamhet. Med undantag af kap-
tenen och styrmannen, som bo i kajutan, lefva alla
ombord på samma fot. Såsom ett bevis på den rå-
dånde förnöjsamheten kan anföras, att man flefa gån-
ger försökt locka folket att lemna skeppet, men icke
en enda har öfvergifvit kapten Brairs sedan han lem-
nadefEngland; hans lyckliga familj är ännu lika stor
som 1847. De blifva väl aflönade och väl behand-
lade af kaptenen, hvilken är som en far för dem.
V:d ett besök i San Francisco blefvo de som vanligt
öfverlemnade åt sig sjelfva, men ingenting kunde
förmå dem att öfvergifva sitt hem.
Detta är onekligen något nytt i sjöfartens annaler
och förtjenar sjö-romanförfattares uppmärksamhet.
Kapten Barris är den förste som i sjömannens lif
tillämpat friare och mera liberala ider. Det är nå-
got ovanligt för en becktröja att gå till väders i
storm och ansa sina små i godt väder. -Fruntim-
merna stå äfven uppförda på folkpasset, och några
hjelpa till och med att berga segel (de sägas vara de
bästa matroserna ombord), några sköta köket, andra
vårda barnen, sy o. s. v. Styrmannen, hr Cönstan-
tine dEsonza, är född i Penang i Indien, är en skick-
lig officer och fulländad gentleman; det är af honom
vi erhållit dessa upplysningar om kapten Barris seg-
lande vidunder.
— Explosion. - Den 13 Oktober på aftonen
sprang krutqvarnen vid Langnau (kantonen Bern) i
luften, dock lyckligtvis utan att någon menniska der-
vid skadades. Explosionen var fruktansvärd; dörrar
och fönster i husen uti trakteå skakades. I Signau
(tre qvart mil från stället) kändes verkningarna deraf
såsom en jordbäfning. Den nära intill hufvudbygg-
naden belägna paviljongen, der man plägade förvara
det tillverkade krutet, undgick förödelsen. Det är
sjette gången denna krutqvarn exploderat. Dessa
olyckshändelser ha timat under följande är: 1700,
1729, 1750, 1824, 1849 och 1853. År 1829 blefvo
fyra personer förfärligt stympade; 1824 blefvo flera
personer sårade.
— En redare i Hamburg har af danska re-
geringen inköpt ett krigsskepp, Freja, för en summa
af 40,000 rdr bko. Det till kofferdifartyg förvand-
lade skeppet kommer att afgå från Köpenhamn till
London, der det redan säges vara befraktadt för en
resa till Kalifornien mot en summa af 112,500 rdr
bko. Om denna uppgift är grundad, har detta far
tygs första resa sålunda mer än dubbelt återburit in
köpssumman.
NYSE
Thumbnail