Då vi ännu icke lyckats erhålla afskrift af den här förut i direktionens yttrande omnämnda förbindelsen af den ene af ledamörbind if justitk von Koch. Hvarföre förbindelsen ställts på en fjerdedel, då man anser att numera ersättningstalan ej kan göras gällande mot flera än tre direktionsledamöter, är svårt att fatta, men deremot ögonskenligt att förpligtelsen till den ersättning, som kan ifrågakomma, är solidarisk mellan direktionsledamöterna. (Insändt.) Som uti Aftonbladet för någon tid sedan influtit ett ofullständigt utdrag ur en artikel uti Filipstads Tidning, rörande en åkning på den under arbete varande Yngs-Daglöse jernväg, som skulle ändats dermed att vagnen hoppade ut i sjön med passagerare och last (hvilket dock ej skedde, alldenstund vagnen stadnade sedan framhjulen gått utom der stenläggningen slutade) och hvarvid min broder, löjtnant Carl Adelsköld, hvilken är anställd såsom arbetschef vid nämnde jernväg, framställes såsom den der genom öfvermod och oskicklighet varit ensam vållande till olyckan, så har jag ansett mig böra upplysa det den ledsamma händelsen uppkommit derigenom att vid passagerarnes uppsittning en sten af vagnens last kommit att fastna uti vagnens stoppinrättning, som derigenom till stor del gjordes overksam, hvilket dock beklagligen först för sent observerades. Filipstads Tidning, som först relaterade händelsen, omnämner Afven. att detta varit orsaken, hvilket dock utaf Aftonbladet blifvit förbisedt, hvarigenom saken inför allmänheten fått en anstrykniug af slarf, som härvid ingalunda egde, rum. Ofvannämnde missledande framställning af denna ledsamma händelse har nu emellertid, med mer och mindre fria fantasier, gjort sin rond genom större delen af Sveriges tidningar, och anhålles derföre att Aftonbladet äfvensom de öfriga tidningar hvilkaupptagit berättelsen, nu, sedan de blifvit gjorda uppmärksamma på verkliga förhållandet, ville uti sin helhet upptaga detta beriktigande, hvars sanningsenlighet bestyrkes af nedanstående personer, som vid tillfället voro med på vagnen. z Filipstad den 14 Oktober 1853. Claes Adelsköld. Löjtnant vid kongl: Vägoch Vattenbyggnadskåren, öfveringeniör för Yngs-Daglöse jernväg. Undertecknade, som vid detta tillfälle voro passagerare på vagnen, intyga sanningen häraf. . A. Afzelius. C. J. Weneroth. SEE