större och icke mindre, oaktadt representationen, med afseende på landets tillgångar och behof för andra maktpåliggande ändamål, med allt skäl funnit de beviljade summorna så stora, att de nästan varit odrägliga, helst då man icke kunnat inse hvad som dermed slutligen vinnes för att uppnå ett ordnadt försvarsväsen för riket. Bör icke då denna metod öfvergifvas, samt regeringen, i stället att låta representationen här famla i mörkret, en gång för alla, i sitt stora sammanhang, såsom det förra riksdagen skedde för sjöförsvaret, framlägga en totalöfversigt af hvad landtförsvaret fordrar för en fullt ändamålsenlig utbildning efter ett gifvet system? Skulle man då finna det blifva för kostbart och öfverstigande landets krafter, hade man ju utvägen öppen att undersöka, huruvida något annat för vårt land mera ändamålsenligt och mindre kostsamt försvarssystem kunde införas, samt kunde frågan på detta sätt komma från sitt nuvarande outredda, dunkla och dåliga skick på en mera klar och redig fot; möjligtvis behöfde man derefter icke taga sin tillflykt till lilla kreditivet för att afhjelpa några svårare materiella bristfällen inom försvarsväsendet, så snart ett eller annat moln uppstege på Europas politiska himmel. Finner åter regeringen för godt att låta försvarsverkets angelägenheter fortgå på den hittills följda banan, torde det blifva försigtigast å ständernas sida att hädanefter göra den på försvarsväsendet belöpande andelen af Nilla kreditivet så liten som möjligt; ty det kan väl vid anmärkta förhållande icke anses så osannolikt, att berörde. kreditiv då blir utkommenderadt så snart några af de stora makternas flottor eller trupper mellan riksdagarne företaga större demonstrationer emot hvarandra, hvartill anledning säkerligen ganska of förekommer, så länge en despotisk nyckfullhet kan behandla frågan om krig och fred cfter sitt godtycke, eller med andra ord så länge det konstitutionella systemet ej fått denna fråga 1 sin hand. po 6 RR